Blogs laten schrijven of toch maar zelf schrijven?

Heb je geen tijd om te bloggen, weet je niet waarover of denk je dat je blogposts toch niet goed genoeg zullen zijn? Dan kan je altijd nog je blogs laten schrijven, toch? Bijvoorbeeld door een tekstschrijver. Maar nu denk je misschien: is dat mijn investering wel waard? Daarom in deze blogpost een antwoord op deze veelgestelde vraag.

Waarom blogs (laten) schrijven?

Zakelijk bloggen biedt voordelen. Al een lange tijd vind je op bijvoorbeeld Cheaptickets.nl, Bol.com en de website van IKEA waardevolle blogposts voor de bezoeker. Maar ook kleinere websites zien kansen en gebruiken blogs om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Bloggen biedt namelijk o.a. de volgende voordelen:

  • Meer bezoekers. Als eerste biedt zakelijk bloggen voordelen voor je positie in de zoekmachine. Waardevolle blogposts worden door Google namelijk beloond met een hogere ranking in de zoekmachine en dat leidt natuurlijk weer tot meer bezoekers.
  • Autoriteit en Goodwill opbouwen. Je (potentiële) klanten helpen met waardevolle blogposts heeft 2 voordelen. Ten eerste, zullen bezoekers je sneller als autoriteit gaan zien, wat de kans vergroot dat ze in de toekomst je product of dienst willen kopen. Daarnaast creëert bloggen een gevoel van wederkerigheid. Door bezoekers nu te helpen, zullen zij het gevoel krijgen dat ze je iets verschuldigd zijn voor deze gratis hulp. Dit kan in de toekomst weer tot meer aankopen leiden.
  • Breder publiek bereiken. Wil je de naamsbekendheid van je website versterken? Dan is het belangrijk dat je website ook gevonden wordt wanneer bezoekers niet direct op zoek zijn naar je product of dienst. Door te bloggen scoor je ook op andere zoekwoorden.

Door te bloggen, kan je profiteren van deze 3 voordelen. Mits je natuurlijk goede blogposts schrijft.

Waar moeten goede blogposts aan voldoen?

Of je nu zelf gaat bloggen of je blogs laat schrijven, in beide situaties is het belangrijk dat de blogposts aan een aantal voorwaarden voldoen. Niet elke blogpost is immers een goede blogpost.

De kenmerken waar een goede blogpost aan moet voldoen zijn:

  • Geoptimaliseerd voor zoekmachines. Wil je gevonden worden in Google, dan is het belangrijk dat het juiste zoekwoord gekozen is en de blogpost op dit zoekwoord geoptimaliseerd is. Dat betekent natuurlijk niet dat je de blogpost alleen voor Google schrijft! Je bezoeker blijft het belangrijkst.
  • De blogpost is beter dan de eerste 10 zoekresultaten in Google. Wil je hoger scoren dan je concurrenten, dan is het belangrijk dat je blogpost ook echt beter en waardevoller is. Op basis van het advies van Google voor goede content betekent dit dat de blogpost die je schrijft unieke, complete en interessante informatie voor de bezoeker moet bevatten. Komt jouw verhaal erg overeen met het verhaal van je concurrenten, dan is de kans klein dat je op de eerste pagina in Google zal scoren.
  • Een goede blogpost is geschreven met een doel. Elke blogpost die je op je website publiceert, moet strategisch gekozen zijn. Je wil niet zomaar een blogpost schrijven, zonder dat je weet wat deze moet opleveren. Voor elke blogpost wil je eigenlijk een passende conversie hebben.
Google's richtlijnen voor goede content

Google’s richtlijnen voor goede content

Wat bieden tekstschrijvers dan aan?

Als je zoekt op ‘blogs laten schrijven’ kom je verschillende bureau’s tegen die deze dienst aanbieden. De meeste bedrijven bieden een maandelijks pakket en prijzen variëren ongeveer van €99,- tot €200,- per blogpost. Over het algemeen geldt: hoe meer blogposts je laat schrijven, des te lager de prijs per blogpost.

Wat je precies krijgt voor je geld, verschilt per bureau. Sommige bureau’s plaatsen de blog ook op de website en anderen creëren zelfs de posts voor social media. Ook kan het aantal woorden per blogpost verschillen. Kijk dus altijd goed wat er wordt aangeboden!

De voordelen van blogs laten schrijven!

Je kan je blogposts dus door verschillende bureau’s laten schrijven, maar wat zijn dan de voordelen t.o.v. zelf bloggen?

Voordeel 1: tekstschrijvers hebben kennis van SEO en schrijven voor het web

Bij een blogpost schrijven komt vaak meer kijken dan je denkt. De teksten moet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, een goede structuur hebben en scanbaar zijn. Heb je deze kennis nog niet, dan is het voordeliger om de blogs te laten schrijven.

Voordeel 2: tekstschrijver kunnen zich makkelijker verdiepen in je doelgroep

Als website eigenaar ben je zo bekend met je eigen product of dienst, dat het soms lastig is om je te verdiepen in de doelgroep. Een tekstschrijver heeft een frisse blik en heeft vaak ideeën waar je zelf niet zo snel op was gekomen.

Voordeel 3: het kost wel geld, maar geen (of weinig) tijd

Kom je nu al tijd te kort? Dan kan een tekstschrijver een uitkomst bieden. Terwijl de tekstschrijver je blogposts aan het schrijven is, kan jij je tijd ergens anders aan besteden. Uiteraard zullen er wél extra kosten ontstaan door het blogs laten schrijven.

Zijn er dan ook nadelen?

Blogs laten schrijven, het lijkt heel voordelig. Maar het is ook belangrijk dat je op de hoogte bent van de nadelen.

Nadeel 1: de tekstschrijver heeft (waarschijnlijk) minder kennis over het onderwerp

Als website eigenaar weet jij natuurlijk het meest over je product, dienst of bedrijf. Een tekstschrijver zal zich zo goed mogelijk in het onderwerp verdiepen, maar de inhoud van de blogpost zal vaak toch wat algemener blijven. Voor sommige onderwerpen maakt dat niet uit, maar voor anderen zal dit ten koste gaan van de kwaliteit van de blogpost.

Nadeel 2: voor het beste resultaat moet je blogposts blijven plaatsen

Bloggen maakt onderdeel uit van de lange termijn strategie. Dit betekent dat je pas op de lange termijn van het resultaat zal profiteren. Daarnaast is het ook belangrijk dat je doorgaat met bloggen. Op het moment dat je stopt, zal het resultaat langzaam minder worden. De kosten voor het inhuren van de tekstschrijver kunnen dan hoog oplopen.

Nadeel 3: Het is niet eenvoudig om de juiste tekstschrijver te vinden

Als website eigenaar weet je niet precies wat je krijgt als je blogs door iemand anders laat schrijven. Dat iemand een goede tekstschrijver is, betekent namelijk niet per se dat deze professional ook goede blogs voor jouw bedrijf kan schrijven. Het risico is dat je misschien toch niet helemaal tevreden bent met de blogposts en/of veel tijd kwijt bent aan het controleren en opvolgen van geschreven werk.

Conclusie: blogs laten schrijven of niet?

Uiteraard is er geen eenduidig antwoord op deze vraag. Bloggen kost veel tijd en als je deze tijd gewoon niet hebt, dan is er geen andere optie dan een tekstschrijver inhuren.

Moet content een belangrijk onderdeel van je online strategie worden? Dan kan je de blogposts beter zelf schrijven of nauw samenwerken met een tekstschrijver. Natuurlijk kan je ook een deel van de blogposts zelf schrijven en een deel uitbesteden. Dan kan je wel regelmatig een nieuwe blogpost plaatsen én je eigen specialisme delen.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit: blogs laten schrijven of toch zelf schrijven? Laat het weten in de reacties!

Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 13/02/2020