Blog ideeën voor meer bezoekers, links & shares

Niet elke blogpost levert hetzelfde aantal bezoekers, links en shares op. Het ene onderwerp zal het beter doen dan het andere onderwerp. Daarnaast speelt ook de kwaliteit van je blogpost een rol, de hoeveelheid concurrenten en natuurlijk het soort blogpost. Daarom in deze blogpost 10 blog ideeën die voor meer resultaat zorgen!

🔎 Lees ook mijn blogpost over het bedenken van goede blog onderwerpen als je wel wat extra hulp kan gebruiken.

Waarom deze 10 blog ideeën?

Een van de meest geschreven blogposts is de zogenaamde listicle. Vaak te herkennen aan het cijfer in de titel, bijvoorbeeld: de ’10 reisapps die zeker op je telefoon moeten staan’ of de ‘7 beste boeken over mindfulness’.

Het is niet voor niets dat je listicles (of lijst blogposts) zo vaak tegenkomt, want ze doen het gewoon ontzettend goed. Zowel in Google als bij je doelgroep.

Je wil echter niet je volledige blog vol hebben staan met lijst blogposts, want er zijn nog veel meer blog ideeën die voor meer bezoekers, shares & likes zorgen.

Daarom deel ik in deze blogpost 10 soorten posts die een toevoeging zijn voor je website en dan met name omdat ze erg waardevol zullen zijn voor je doelgroep. Het zijn geen kant en klare blog ideeën, maar eerder soorten posts die voor elke soort website geschikt kunnen zijn. Bekijk zeker het voorbeeld dat ik erbij vermeld, maar geef ook zeker je eigen draai aan het blog idee.

1. Succesverhaal

Wil je jouw doelgroep niet alleen helpen om iets te bereiken, maar vooral ook inspireren? Dan zou je jouw verhaal en tips kunnen delen in de vorm van een succesverhaal. De blogpost gaat dan niet alleen over wat je precies hebt bereikt, maar vooral ook hoe je het hebt bereikt.

Het kan bijvoorbeeld gaan over het bereiken van een doel dat je hebt, het opzetten van een bepaald project of juist het overwinnen van de angst. Dit deel je uiteraard niet met het doel om op te scheppen, maar juist om anderen te helpen hetzelfde of iets soortgelijks te bereiken.

Een belangrijk kenmerk van een succesverhaal is dat het gaat over jouw ervaringen, over jouw reis. Het is dus persoonlijker dan een blogpost met tips of een stappenplan.

💡 Voorbeeld van een succesverhaal

Deze blogpost van het Zilveren Kruis over de burn-out van Leonie

2. Research-based blogpost

De meeste blogposts die je schrijft, zijn waarschijnlijk gebaseerd op je eigen ervaring. Wil je een keer iets anders doen? Schrijf dan een research-based blogpost. Dit houdt in dat je data en interessante bevindingen deelt op basis van onderzoek.

Zo zou je zelf een onderzoek kunnen uitvoeren, maar je kan ook data van verschillende onderzoeken met elkaar combineren.

In de Research-based blogpost bespreek je dan:

  • Wat het onderwerp inhoudt
  • De uitkomsten van het onderzoek
  • Wat deze uitkomsten betekenen voor de lezer

Vergeet niet te linken naar het originele onderzoek. Zo heeft je blogpost een uitgaande link en kan je lezer ook het hele onderzoek lezen.

💡 Voorbeeld van een research-based blogpost

Deze blogpost van Business Insider over intermittent fasting

3. Collaboration post

Met een collaboration post bedoel ik een blogpost waarin je de mening/gedachten of expertise van anderen deelt. Dit kan van één expert zijn, maar uiteraard ook van meerdere experts.

Een collaboration post kan bijvoorbeeld een interview zijn, een expert round-up of juist een heel ander soort post die je samen met een ander maakt.

Een groot voordeel van een collaboration post is dat je de blogpost niet alleen hoeft te promoten. De kans is groot dat de mensen, waarmee je samenwerkt, de post ook met hun volgers of netwerk zullen delen. Bovendien is een collaboration post ook niet bijzonder moeilijk te maken.

💡 Voorbeeld van een collaboration post

Deze blogpost van DevSkiller met wervingsadvies.

4. Blogpost serie

Een blog idee waarmee je zeker de kans op een hogere positie in Google vergroot is een blogpost serie. Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat.

In plaats van één blogpost kan je namelijk ook meerdere blogposts over het onderwerp schrijven. Deze blogposts kan je vervolgens weer met elkaar linken, wat sowieso goed is voor je positie in Google. Daarnaast vergroot het ook de kans dat bezoekers langer op je website blijven, waardoor er meer kansen zijn dat ze fan worden van je website.

Naast het toevoegen van links is het belangrijk dat je voor elke blogpost uit je serie een ander zoekwoord kiest. Dit om keyword kannibalisatie te voorkomen.

💡 Voorbeeld van een blogpost serie

Deze blogpost van 12GO Biking over beginnen met wielrennen.

Voorbeeld blogpost serie
Mogelijke opzet voor een blogpost serie over duurzaam winkelen. Zoals je ziet optimaliseer je elke blogpost voor een ander zoekwoord. 

5. Seizoens blogpost

Hoe relevanter de blogposts, des te groter de kans dat deze door je doelgroep zal worden gedeeld. Daarom doen seizoens blogposts het ook zo goed. Feestdagen brengen genoeg ‘problemen’ en vragen met zich mee. Dus genoeg kansen voor jou om waardevolle content voor je doelgroep te maken.

Een seizoens blogposts is wel weer iets andere dan een blogpost die inspeelt op een actualiteit. Je seizoens blogpost is namelijk volgend jaar (na een kleine update) gewoon weer relevant. De kans bestaat zelfs dat je blogpost volgend jaar nog meer bezoekers oplevert, omdat je post meer links heeft en autoriteit heeft opgebouwd in Google.

💡 Voorbeeld van een seizoens blogpost

Deze blogpost van Leukegeit met tips om in de kerstsfeer te komen.

6. Thought leadership post

Een thought leadership post is een blogpost waarin jij je als autoriteit presenteert en jouw visie op het onderwerp deelt, bijvoorbeeld de ontwikkelingen en trends in je vakgebied of een vraag die vaak gesteld wordt.

Met een thought leadership post laat je dus echt zien wie jij bent én toon jij aan dat je niet alleen veel kennis hebt over een onderwerp, maar misschien dat je een unieke visie hebt. Het is dus een goede blogpost om geïnteresseerden aan jouw personal brand te binden.

Kies dan ook zeker een onderwerp waar op dit moment veel over wordt gepraat, om extra veel aandacht voor je blogpost te krijgen.

💡 Voorbeeld van een Thought Leadership post

Deze blogpost op Frankwatching over content marketing.

7. Verzoekje

Waarom zou je al je blog ideeën zelf moeten bedenken, als je dit ook aan je klanten, volgers of lezers over kan laten. Uiteraard kan je inspiratie op doen op basis van de gesprekken die je hebt met je doelgroep, maar je zou ook je doelgroep direct kunnen vragen waar ze meer over willen weten.

Zo kan je een oproep doen op je website, in je nieuwsbrief of op social media met de vraag om blog ideeën in te dienen. Je zou alle vragen dan in één post kunnen verzamelen. Op basis van de individuele vragen kan je weer verdiepende blogposts schrijven.

💡 Voorbeeld van een verzoekje

Deze blogpost op finalwebsites met vragen van klanten.

Blog idee - Verzoekje
Voorbeeld van een veelgestelde vragen blogpost op finalwebsites. 

8. Veelgemaakte fouten post

Wil je inspelen op de problemen en frustraties van je doelgroep? Dan is een veelgemaakte fouten post een goede blogpost om eens te maken. In deze blogpost bespreek je dan niet alleen de veelgemaakte fouten, maar bespreek je ook de mogelijke oplossingen.

Tip! Vind je het lastig om de veelgemaakte fouten te bedenken. Denk dan eens aan de fouten die je zelf ooit hebt gemaakt of kijk eens naar de fouten van je volgers of klanten.

💡 Voorbeeld van een veelgemaakte fouten post

Deze blogpost op Superblogger met veelgemaakte blog fouten

9. Blogpost met één of meerdere voorbeelden

Één van mijn favoriete blogposts om te schrijven én te lezen zijn blogposts met concrete voorbeelden. In plaats van dat de schrijver je vertelt wat je moet doen, krijg je ook echt een goede beeld van hoe je iets moet doen.

Benoem je in de blogpost meerdere voorbeelden? Vermeld in de blogpost dan ook waarom het zo’n goed voorbeeld is. Kies daarnaast voor verschillende voorbeelden om je lezer een goede indruk te geven van wat er allemaal mogelijk is. Werk je in je blogpost maar één voorbeeld uit, maar deze dan zo echt en gedetailleerd mogelijk, zodat je bezoeker er ook echt iets aan heeft.

Bonus! Mensen zoeken vaak in Google op zoektermen waarin het woord ‘voorbeeld’ verwerkt zit. Zoals ‘marketingplan voorbeeld’ of ‘duurzame bedrijven voorbeelden’.

💡 Voorbeeld van een blogpost met voorbeelden

Deze blogpost van Tableu met 10 voorbeelden van datavisualisaties.

10. ‘Lessen die ik heb geleerd’ post

In een ‘lessen die ik heb geleerd’ post kan je jouw inzichten en lessen delen over bijvoorbeeld een project dat je hebt afgerond of een boek dat je hebt gelezen of een evenement dat heb je hebt gezegd.
Heb je ergens iets van geleerd? Deel het dan in een ‘lessen die ik heb geleerd’ post. Dezelfde soort informatie zou je kunnen delen in een lijst artikel of een handleiding. Maar door de informatie te delen in de vorm van lessen, wordt je blogpost weer net iets persoonlijker.

Zorg er dus voor dat je post echt betrekking heeft op jouw reis en jouw ervaringen.

💡 Voorbeeld van ‘lessen die ik heb geleerd’ post

Deze blogpost van Growthinkers over wat ze leerden van the mimimalists.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!

Gerelateerde berichten

Zoekwoordplanner, een goede vervanging

Hoe werkt een zoekwoordplanner? En welke gebruik je dan?

Starten met bloggen strategie
Strategie

Starten met bloggen? Deze strategie raad ik je aan!

Vrouw met Writer's Block
Strategie

Waarom het niet lukt om ≥ 1 blog per maand te schrijven