Zoekwoorden onderzoek voor beginners (+ voorbeeld)

Je plaatst een nieuwe blogpost, je deelt een link op social media en voor een paar dagen wordt je nieuwe blogpost goed gelezen. Maar dan? Hoe zorg je ervoor dat je blogpost een jaar later nog steeds veel bezoekers trekt? De eerste stap om gevonden te worden, is een zoekwoorden onderzoek uitvoeren.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek voer je uit om te achterhalen welke termen je doelgroep in de zoekmachine gebruikt. Wanneer je deze termen vervolgens in je blogpost gebruikt, vergroot je de kans om gevonden te worden.

Het lijkt misschien onnodig om dit te doen. Je weet immers wel op welke termen je doelgroep zoekt, toch? Maar het is belangrijker dan je in eerste instantie denkt! Door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek weet je namelijk niet alleen welke termen je doelgroep gebruikt maar ook:

  • Hoe vaak op een zoekwoord wordt gezocht (zoekvolume)
  • En hoeveel concurrentie er in Google is (moeilijkheidsgraad)

Juist met deze informatie kan je veel beter beslissen of het interessant is om een zoekwoord te gebruiken.

Stel, je wil een blogpost schrijven met meer informatie over verschillende ontspanningsoefeningen, het zoekwoord ontspanningsoefeningen lijkt dan een logische keuze. Een zoekwoorden onderzoek laat echter zien dat er inderdaad veel op dit woord wordt gezocht, maar de concurrentie is ook ontzettend hoog.

Een betere keuze zou dan zijn om een blogpost te schrijven over ontspanningsoefeningen bij angst. Er wordt weliswaar minder op gezocht, maar de kans om gevonden te worden is ook vele malen groter.

Zoekwoorden voor ontspanningsoefeningen

Door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek kom je dus eigenlijk achter dit soort ‘pareltjes’ die jou kunnen helpen om beter gevonden te worden.

Maar daarnaast helpt een zoekwoorden onderzoek ook bij het verzinnen van goede blog onderwerpen. Je doet namelijk tegelijkertijd inspiratie op voor nieuwe blogposts. In het voorbeeld hierboven zie je dat het bijvoorbeeld ook interessant is om een blogpost te schrijven over ontspanningsoefeningen bij stress en een over ontspanningsoefeningen speciaal voor de nek.

In plaats van één blogpost over ontspanningsoefeningen, waarbij de kans om gevonden te worden klein is. Heb je nu ineens 3 blogposts, die misschien wél bezoekers vanuit Google opleveren.

En dat is dus precies waarom je wil leren hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert!

(gratis) zoekwoorden onderzoek tools

Voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek zijn er een groot aantal verschillende tools beschikbaar. Een aantal daarvan zijn erg prijzig (denk aan $99.- per maand), maar er zijn ook goede voordelige(re) opties, bijvoorbeeld Ubersuggest, SE Ranking en KWFinder.

Ubersuggest

Ubersuggest is een zoekwoorden onderzoek tool ontwikkeld door Neil Patel, een bekende SEO expert.

Zoekwoorden onderzoek tool Ubersuggest

Naast de functie om per zoekwoord het aantal maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie te bekijken, beschikt Ubersuggest over nog een aantal nuttige functies:

  • Content ideeën – per zoekwoord krijg je een overzicht van wat anderen al over dit onderwerp hebben geschreven (incl. aantal unieke backlinks en shares op Facebook en Pinterest). Zo zie je direct welke content populair is.
  • Gemiddeld aantal backlinks en domeinscore van pagina’s in de top 10 – Zo zie je direct hoe sterk de concurrentie is. Maar let op! De getallen die hier worden genoemd, kunnen sterk worden beïnvloed door één uitschieter. Zo kunnen 9 resultaten maar 1-4 backlinks hebben en 1 resultaat wél 60. Kijk dus altijd nog even naar de scores per resultaat.
  • SEO concurrentie onderzoek – bekijk op welke zoekwoorden je concurrenten worden gevonden én welke pagina’s de meeste bezoekers opleveren. Een handige functie om inspiratie op te doen voor nieuwe blogposts.

Als je Ubersuggest gebruikt, zal je merken dat er een limiet zit op het aantal zoekopdrachten dat je per dag kan doen. Een abonnement met 100 rapporten per dag kost €29,- per maand.

SE Ranking

SE Ranking is een uitgebreide SEO tool die ook beschikt over een zoekwoorden onderzoek tool. Geen super speciale functies, maar gewoon wat je nodig hebt om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.

Zoekwoorden onderzoek tool SE Ranking

De zoekwoorden onderzoek tool van SE Ranking is de meest voordelige optie in deze lijst. Wanneer je jouw ranking in de zoekmachine (een extra functie van SE Ranking) per week laat controleren én voor maximaal 250 pagina’s, dan betaal je maar €17,40 per maand*. Daarvoor krijg je ook nog toegang tot een groot aantal andere SEO tools. Zoals de concurrentie onderzoek tool (aanrader!) en de mogelijkheid om de performance van je website in zoekmachines te tracken.

Als je SE Ranking gratis wil gebruiken, zie je helaas maar 10 zoekwoord suggesties per zoekwoord. Daarnaast zit er een limiet op het aantal zoekopdrachten per dag. Als je alleen even wil checken hoe hoog het zoekvolume is voor je zoekwoord, dan kan je wél bij SE Ranking terecht.

* Let op! Per dag kan je dan rapporten opvragen voor maximaal 100 zoekwoorden of concurrenten. 

KWFinder

De tool die ik zelf gebruik voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is KWFinder. Net als SE Ranking biedt deze tool gewoon alles wat je nodig hebt. De tool is gebruiksvriendelijk en geeft daarnaast goede zoekwoord suggesties.

Zoekwoorden onderzoek tool KWFinder

In tegenstelling tot de andere twee tools, kan je KWFinder niet gratis gebruiken. Wel is er een trial van 10 dagen, maar ook deze heeft een dagelijks limiet. Bovendien zijn de kosten voor KWFinder hoger dan voor de andere twee tools. Je betaalt namelijk €49 per maand en daarmee krijg je 100 zoekopdrachten per 24 uur. Wél krijg je ook toegang tot de andere tools van Mangools.

Welke tool gebruiken?

Als je de tool alleen gebruikt voor je eigen website of blog, wil je waarschijnlijk geen jaar abonnement afnemen. Met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek komen de meesten wel een paar maanden vooruit.

Dus welke tool kies je dan? Hieronder zie je een vergelijking van de 3 tools voor 7 verschillende zoekwoorden. Het eerste getal is het zoekvolume (het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand) en het tweede getal de moeilijkheidsgraad (hoe lastig het is om gevonden te worden).

ZoekwoordKWFinderSE RankingUbersuggest
nadelen social media280 (13)320 (4)310 (14)
Festival organiseren320 (19)260 (7)320 (25)
begroting voorbeeld570 (16)590 (11)590 (19)
bbq recepten10900 (41)12100 (54)9900 ( 30)
wat kost een huis bouwen2600 (19)2400 (30)1900 (23)
website laten maken9200 (48)8000 (70)9900 (37)
zelfvertrouwen vergroten1200 (30)1300 (35)1000 (31)

Voor een zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om te weten hoe vaak er op een zoekwoord wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is. Deze informatie moet dus zo accuraat mogelijk zijn.

In de bovenstaande tabel zie je dat de gegevens over het zoekvolume sterk overeenkomt tussen de 3. Maar de informatie over de moeilijkheidsgraad niet altijd. Per zoekwoord zie je dat SE Ranking en Ubersuggest toch iets vaker afwijken van het gemideelde, dan KWFinder.

Maar KWFinder is tegelijkertijd ook de meest prijzige optie. Ben je op zoek naar een goede, voordelige optie, dan kan ik je SE Ranking zeker aanraden! Voor mij zou de data van SE Ranking namelijk tot dezelfde conclusies leiden als de data van KWFinder.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoeken?

In het volgende deel van de blogpost laat ik je zien hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert. Én geef ik tips hoe je goede zoekwoorden voor je blogposts kan vinden.

Wat heb je nodig?

  • Een zoekwoorden onderzoek tool
  • Een leeg spreadsheet
  • Google Search Console (heb je nog geen account, maak deze dan meteen aan!)
  • Answer the public (optioneel)
  • Een lijstje van je belangrijkste concurrenten.

Let op! In deze blogpost laat ik zien hoe je een uitgebreid onderzoek uitvoert. Natuurlijk kan je ook tussendoor op zoek gaan naar het meest geschikt zoekwoord voor één blogpost. Hiervoor kan je dezelfde tips gebruiken.

Stap 1. Controleren op welke zoekwoorden je al wordt gevonden

Voor deze stap heb je dus Google Search Console nodig. Heb je net pas een account aangemaakt, dan kan je deze stap voor nu overslaan.

In Google Search Console kan je zien op welke zoekwoorden je nu al wordt gevonden. Deze informatie vind je bij Prestaties. Let op! Zorg ervoor dat je gemiddelde positie ook ‘aan’ zet en zet de datum op afgelopen 28 dagen.

Google Search Console Prestatie

In het spreadsheet maak je vervolgens een lijst met al je pagina’s en de zoekwoorden waar je op wordt gevonden per pagina. Vermeld alleen de belangrijkste zoekwoorden. Bijvoorbeeld de zoekwoorden met het hoogste aantal vertoningen én zoekwoorden met minimaal 50 vertoningen (per maand) waarmee je in de top 10 staat.

Zoekwoorden wel/niet opnemen in je analyse

Met behulp van deze informatie kan je vervolgens controleren of je elke pagina voor het juiste zoekwoord hebt geoptimaliseerd en of er per pagina nog verbeteringen nodig zijn.

Daarnaast is de informatie ook een goed startpunt voor het vinden van nieuwe zoekwoorden.

Stap 2. Zoekwoorden vinden met behulp van de zoekwoorden tool

Vervolgens ga je aan de slag met de zoekwoorden tool (bijvoorbeeld SE Ranking). Als je de eerste stap hebt uitgevoerd, begin dan met het aanvullen van het maandelijkse zoekvolume en de moeilijkheidsgraad voor de zoekwoorden waar je al op wordt gevonden.

Heb je dit gedaan (of kan je stap 1 (nog) niet uitvoeren), open dan een nieuw blad in je spreadsheet. Wij gaan nu namelijk op zoek naar nieuwe zoekwoorden voor je website.

Hieronder enkele tips om goede zoekwoorden te vinden:

  • Bekijk de zoekwoord suggesties voor de zoekwoorden waar je al op wordt gevonden. Maak je gebruik van SE Ranking? Klik dan op Gedetailleerd rapport onder gerelateerde zoekwoorden. Vervolgens krijg je een uitgebreid overzicht van zoekwoorden die interessant zouden kunnen zijn voor jouw website. Heb je een goed zoekwoord gevonden, gebruik deze dan weer om verder te zoeken!
    Zoekwoord suggesties SE Ranking
  • Bedenk waarover je wil bloggen. Welke informatie wil je delen en welke woorden zullen bezoekers mogelijk gebruiken als ze op zoek zijn naar die informatie? Neem je eigen verwachtingen als startpunt!
  • Bekijk de gerelateerde zoekopdrachten in Google of de voorspellingen. Krijg je geen goede zoekwoord suggesties, zoek dan op je onderwerp in Google. Bekijk deze termen vervolgens in je zoekwoorden tool.
    Gerelateerde zoekopdrachten
  • Bekijk op welke zoekwoorden je concurrenten worden gevonden. Binnen SE Ranking heb je de functie ‘Concurrentie onderzoek’ die je daarvoor kan gebruiken. Voer de URL van je concurrent en scroll vervolgens naar beneden voor de organische zoekwoorden waar je concurrent op wordt gevonden. Tip! Je kan het zoekvolume aanpassen en ervoor zorgen dat alleen zoekwoorden met een zoekvolume vanaf bijvoorbeeld 50 worden getoond.
  • Gebruik Answer The Public om erachter te komen welke mogelijke vragen mensen hebben over een bepaald onderwerp. Ook voor het bepalen van de inhoud van je content kan deze tool nuttig zijn, omdat je daarmee beter kan bepalen naar welke informatie je bezoeker op zoek is.
    Resultaat answer the public

Stap 3. Bepalen welke zoekwoorden je gaat gebruiken

Wanneer weet je of je een zoekwoord beter wel aan je spreadsheet kan toevoegen en wanneer niet?

Daarvoor kijk je dus naar het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. Het lijkt logisch om het zoekwoord te kiezen met het hoogste zoekvolume, maar dit is juist niet altijd de beste keuze.

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak óók een hoge moeilijkheidsgraad, waardoor het lastig is om in de top 10 te komen. Het is fijn als er vaak op een zoekwoord wordt gezocht, maar als bezoekers vervolgens niet op jouw website terechtkomen, heb je er nog niets aan.

Het is daarom veel beter om te kiezen voor zogenaamde long tail zoekwoorden. Dit zijn specifieke zoekwoordcombinaties die vaak uit meerdere zoekwoorden staan. Long tail zoekwoorden hebben minder zoekvolume, maar ook een lagere moeilijkheidsgraad. Hieronder een aantal voorbeelden van short tail en long tail zoekwoorden.

Short-tail zoekwoordLong-tail zoekwoord
motivatiebrief (22.6K - 48)motivatiebrief schrijven voorbeeld (590 - 6)
gezonde koekjes (3.6K - 37)gezonde koekjes met weinig calorieen (260 - 9)
binnenspeeltuin (12.1K - 52)binnenspeeltuin brabant (590 - 5)

Gebruik je de woorden uit de rechterkolom in je content, dan is de kans om gevonden te worden groter, dan wanneer je de woorden uit de linkerkolom zou gebruiken.

Binnen je zoekwoorden tool zal je ook regelmatig zoekwoorden tegenkomen tussen de 20-50 zoekopdrachten per maand. Is het de moeite waard om voor deze zoekwoorden te kiezen? Als de moeilijkheidsgraad laag is, dan absoluut!. Beter 10 bezoekers per maand dankzij een long tail zoekwoord, dan geen bezoekers omdat je een zoekwoord met een (te) hoge moeilijkheidsgraad hebt gekozen!

Zoekwoorden onderzoek voorbeeld

Wil je weten hoe het zoekwoorden onderzoek er dan uiteindelijk uit komt te zien? Download dan het zoekwoorden onderzoek voorbeeld.

Zoekwoorden onderzoek voorbeeld

Dit voorbeeld heb ik gemaakt voor een hypothetisch bedrijf dat personal branding workshops aanbiedt. In het eerste tabblad zie je de nieuwe zoekwoorden en in het tweede tabblad de analyse vanuit Google Search Console. Het zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd in 09/2020 met de tool SE Ranking.

Zoekwoorden gebruiken

Wanneer je een zoekwoord voor je blogpost of pagina hebt gekozen, dan is het belangrijk om deze op de juiste plekken in de tekst te gebruiken.

Gebruik het zoekwoord tenminste in:

  • De titel
  • De introductie
  • Minstens één heading
  • De alt-tag van afbeeldingen
  • URL van je blogpost
  • De inhoud van je blog

Wil je meer weten over het optimaliseren van je blogpost voor zoekmachines. Lees dan zeker mijn blogpost over SEO Copywriting!

Veelgestelde vragen

Moet ik écht altijd een zoekwoord gebruiken voor mijn content?

Is het je doel om met je website gevonden te worden in zoekmachines? Dan raad ik je sterk aan om voor elke pagina of blogpost waarmee je gevonden wil worden een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Wanneer je de juiste woorden op de juiste plekken gebruikt (en daarbij natuurlijk ontzettend waardevolle content maakt) is de kans aanzienlijk groter dat je website hoger in Google gaat scoren).

Wat kan ik doen als ik geen geschikt zoekwoord kan vinden?

Er komt een moment dat je bepaalde informatie met je bezoeker wil delen, maar vervolgens geen goed zoekwoord kan vinden. Dan kan je eigenlijk twee dingen doen. Je kan de blogpost schrijven en vervolgens controleren op welke termen je blogpost gevonden wordt. Of je kan de informatie niet via je website, maar een ander kanaal delen. Bijvoorbeeld in je nieuwsbrief, op social media of via een video op Youtube.

Hoe kan het dat de informatie van de zoekwoorden tools niet altijd overeenkomt met de informatie in Google Search Console.

De zoekwoorden tools krijgen data van Google, maar deze informatie is niet 100% correct. Zo kan het dus voorkomen dat de zoekwoorden tool aangeeft dat het zoekvolume 20 is, maar Google Search Console aangeeft dat het zoekwoord elke maand wel 70 vertoningen oplevert. Dit betekent niet dat de informatie van de zoekwoorden tool nutteloos is. Het helpt je nog steeds om goede zoekwoorden te vinden. Maar ga uiteindelijk uit van de informatie die Google Search Console oplevert.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!

Gepubliceerd op

BiJgewerkt op

Auteur

Leestijd