Zakelijk bloggen

Meer bezoekers voor je website of webshop

Profiteren van de voordelen die bloggen te bieden heeft, zoals:

  • Een betere vindbaarheid en zichtbaarheid 
  • Een sterke positie als autoriteit in de branche
  • Meer interactie, betrokkenheid en loyaliteit van je lezers

Onderscheid je van de concurrentie en ervaar de voordelen!

Ondernemer werkt aan eigen website

Heeft zakelijk bloggen nog zin?

Zakelijk bloggen, heel veel bedrijven doen het al. Maar als je dit leest, ben jij waarschijnlijk nog niet begonnen.

Je vraagt je misschien af:

  • Is het de investering echt waard?
  • Maak ik nog wel kans tussen al die concurrenten?
  • Heb ik wel genoeg te vertellen?
  • Zit mijn doelgroep wel te wachten op mijn verhalen?
  • Zorgen blogs wel voor meer verkopen?

Al deze vragen kan ik eigenlijk met een volmondige JA beantwoorden. En dat is niet omdat deze website SuperBlogger heet (oké, misschien een beetje).

Het feit blijft dat waardevolle content dé manier is om je doelgroep te bereiken. Wel is het natuurlijk belangrijk dat je goede content maakt en realistische verwachtingen hebt. Bloggen kan bijvoorbeeld uiteindelijk tot meer verkopen leiden, maar misschien niet zoals je verwacht.

Hoe werkt zakelijk bloggen dan wel?

Zakelijk bloggen draait niet om het promoten van je product of dienst, maar om het opbouwen van sterke relaties met je doelgroep. Het is onrealistisch om te denken dat het lezen van één blogpost leidt tot een aankoop. Die kans is namelijk zeer klein.

In plaats daarvan kan je het volgende effect* verwachten:

Artboard Copy 11

Jij schrijft waardevolle blogposts

Artboard Copy 12

Je potentiële klant vindt je blogpost

Artboard Copy 13

De blogpost lost het probleem van je klant op

Artboard Copy 1404

Deze positieve ervaring wordt opgeslagen in het hoofd van je potentiële klant.

Wanneer deze situaties zich vaker herhalen, kan de relatie tussen jou en je potentiële klant steeds sterker worden, wat op de lange termijn kan leiden tot een conversie of mond-tot-mond reclame.

* Dit effect geldt natuurlijk niet alleen voor blogs, maar ook net zo goed voor video’s en podcasts

Dé voorwaarden voor succes

Veel bedrijven hebben al een blog waarmee jij moet concurreren. Hoe zorg je er dan voor dat zakelijk bloggen ook voor jou gaat werken?

De volgende 4 dingen kan ik je ABSOLUUT aanraden om te doen:

Kies een duidelijk onderscheidend vermogen

Online is er al heel veel dezelfde content te vinden. Vaak helpt het om te doen wat anderen doen, maar als het gaat om bloggen, wil je juist opvallen. Bedenk hoe jij het anders kan doen, qua inhoud én qua vorm.

Maak genoeg content over één onderwerp

Als je succes wil hebben, is het belangrijk dat zoekmachines en bezoekers zien dat jij een autoriteit bent op het gebied van een onderwerp. Door veel over één onderwerp te schrijven (i.p.v. allemaal verschillende onderwerpen) bereik je dat.

Houd rekening met verschillende voorkeuren

Verschillende mensen hebben verschillende voorkeuren. Sommige bezoekers lezen graag een lange en verdiepende blog, terwijl anderen juist van korte blogs houden die één vraag beantwoordt. Pin je niet vast op één soort content.

Bouw een funnel rondom je blogs

Zakelijk bloggen is minder succesvol als je blogposts geen duidelijk doel hebben. Maak je blog dan ook een duidelijk onderdeel van je sales funnel. Wat is de volgende logische stap voor de bezoeker, na het lezen van een blogpost.

Kan ik zakelijk bloggen uitbesteden?

Natuurlijk kan je het bloggen ook uitbesteden aan een tekstschrijver. Zeker als je al chronisch tijd tekort komt (zoals elke online ondernemer), lijkt dit heel verleidelijk. Algemene blogs of cornerstone content kunnen prima door (of in samenwerking met) een tekstschrijver worden geschreven. Die doet dit waarschijnlijk veel sneller en makkelijker en met meer resultaat.

Maar authentieke blogs die zich onderscheiden van de content die er nu al op het web te vinden is, die krijg je niet zomaar van een externe tekstschrijver.

Dan zijn er 3 dingen die je kan doen:

  • Proberen je kennis over te dragen aan een tekstschrijver
  • Een conceptversie van je blog zelf schrijven en deze laten redigeren door een tekstschrijver
  • Meer leren over bloggen (bijvoorbeeld met behulp van een cursus of workshop) en toch zelf je blogs schrijven.

Natuurlijk kan je ook een marketeer in dienst nemen, die verantwoordelijk is voor de content van jullie organisatie. OF met het hele team gaan bloggen voor de website.

Aan de slag met je blog!

Die blogs schrijven zich helaas niet vanzelf. Dus hoe begin je dan? Waarover ga je schrijven? Hoe zorg je ervoor dat die blog een belangrijk onderdeel wordt van je sales funnel? Hoe zorg je ervoor dat je content vindbaar is?

Belangrijke vragen waar ik je graag mee wil helpen. Dit zijn alvast 3 blogs om mee te beginnen:

Veelgestelde vragen

Kan elk bedrijf een zakelijke blog beginnen?

Ja, in principe wel. Maar voor het ene bedrijf zal het makkelijker zijn om goede blog onderwerp te bedenken, dan voor het andere bedrijf.

Een groter “probleem” is eigenlijk dat je waarschijnlijk wel waardevolle blogs kan bedenken, maar dat je doelgroep deze niet zo makkelijk zal vinden. Is je doelgroep namelijk ook bewust van het probleem dat ze hebben en zijn ze actief op zoek naar oplossingen.

Bloggen is namelijk de eerste stap, maar je blogs onder de aandacht brengen bij je doelgroep is net zo belangrijk.

Hoe vaak moet ik bloggen?

Google houdt van nieuwe content, maar dat betekent echt niet dat je elke dag een nieuwe blogpost hoeft te plaatsen.

In plaats daarvan raad ik je aan om eens te beginnen met 9 goede blogposts van verschillende lengtes, maar die wel over hetzelfde onderwerp gaan (let op! Als je een zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd, gebruik één zoekwoord niet voor meerdere blogposts om zoekwoord kannibalisatie te voorkomen).

Waarom en hoe je dit het beste kan doen, heb ik uitgewerkt in een blogpost.

Kan ik pers- of nieuwsberichten plaatsen als blogs?

Pers en nieuwsberichten zijn niet hetzelfde als blogs. Persberichten schrijf je voor de pers en niet om je potentiële klanten te bereiken. Nieuwsberichten kunnen wel nuttig zijn voor je doelgroep, maar hebben in tegenstelling tot blogs een kortere houdbaarheidsdatum. Na een paar weken (of zelfs dagen) kan je nieuwsbericht al niet meer relevant zijn voor je doelgroep. Blogs kunnen over twee jaar nog steeds relevant zijn of eenvoudig worden aangepast, zodat ze wel weer van waarde zijn.

Heb ik een reactieformulier nodig?

Tegenwoordig is het heel lastig om bezoekers te motiveren om een reactie achter te laten. Zeker voor zakelijke blogs. Ik raad je dan ook aan om geen reactieformulier toe te voegen aan je blogs. Doe je dit wel en krijg je geen reacties, dan laat dit ook geen positieve indruk achter op je lezers. In plaats daarvan kan je beter op andere manieren de interactie opzoeken met je doelgroep. Bijvoorbeeld via social media of via e-mail.