Definitie van bloggen
Een blog bevat blogposts, maar als je zoekt in Google, kom je verschillende definities tegen van een blogpost. Ik vond vooral de definitie van de Cambridge Dictionary erg compleet en actueel:
“Een regelmatig verslag van iemand gedachten, opinies of ervaringen gedeeld op het internet, zodat anderen dit kunnen lezen.”
Er zijn 3 dingen belangrijk in deze definitie:
- Regelmatig verslag: een blog wordt regelmatig geüpdatet met nieuwe content.
- Gedachten, opinies of ervaringen: op een blog wordt informatie gedeeld. Vaak vanuit het oogpunt van de schrijver. Een blogpost kan dus gedachten, opinies, maar ook ervaringen bevatten.
- Anderen dit kunnen lezen: mensen beginnen een blog met de intentie om informatie of inspiratie te delen met anderen.
Als je kijkt naar de definitie van een artikel (ook van Cambridge Dictionary):
“Een geschreven stuk over een bepaald onderwerp in een krant of tijdschrift of op het internet”
Dan zou je kunnen concluderen dat een blog ook een artikel zou kunnen zijn. Maar een artikel dus niet standaard een blogpost is. Voor een blogpost is het namelijk belangrijk dat de schrijver zijn eigen gedachten, opinies en/of ervaringen deelt én op het internet wordt gepubliceerd. Een artikel daarentegen kan bijvoorbeeld ook alleen nieuws of feiten bevatten en bovendien in een tijdschrift of krant worden geplaatst.
Mocht je nog een andere definitie hebben van een blogpost, plaats dan zeker een reactie. Ik hoor graag hoe jij erover denkt!
Soorten blogs
De eerste blogs (die 20+ jaar geleden werden geschreven) konden vooral worden gezien als een soort online dagboek. Maar tegenwoordig worden blogs veel breder ingezet. Het is dan ook goed om verschillende soorten blogs te onderscheiden.
- Persoonlijke blogs: deze blogs gaan voornamelijk over de blogger en wat hij/zij meemaakt of leuk vindt. Er wordt vaak over verschillende onderwerpen geschreven. Bijvoorbeeld: Lisanne Leeft en A Cup of Life.
- Niche blogs: een blog over één of een klein aantal gerelateerde onderwerpen. Een niche blog kan bijvoorbeeld gaan over reizen, productiviteit, duurzaam leven, DIY projecten of honden opvoeden. Bijvoorbeeld: soChicken en Davides.
- Zakelijke blogs: daarnaast zijn er ook nog blogs van bedrijven die een product of dienst leveren. Het doel van deze blogs is vaak ook om bovenaan in Google te komen. Bijvoorbeeld de blogs van: Yogashop en finalwebsites.
Heeft het nog wel zin om een blog te beginnen?
Of je nu een persoonlijke, niche blog of zakelijke blog wil beginnen, waarschijnlijk vraag jij je af of het eigenlijk nog wel zin heeft. Er zijn al zoveel blogs, dus ben je dan niet te laat om nog mee te doen?
Om op te vallen tussen je concurrenten is het vooral belangrijk om je te onderscheiden. Voor elke niche of branche zijn er namelijk nog genoeg mogelijkheden om de doelgroep te bereiken met waardevolle content.
Daarnaast zijn er inmiddels al ook weer heel veel mensen en bedrijven gestopt met bloggen. Dus meer dan genoeg mogelijkheden!
Waarom dan bloggen?
Nu je weet wat een blog precies is (of misschien wist je dat al lang), kunnen wij het hebben over de voordelen. Hieronder de 5 belangrijkste voordelen, waarom je een blog zou willen beginnen:
1. Verdien geld met je blog
Zowel persoonlijke bloggers als niche bloggers kunnen geld verdienen met hun blog. Wil je hier meer over weten? In de gratis cursus bloggen zit een les over geld verdienen met je blog.
2. Bereik nieuwe potentiële klanten
Een blog is dé manier om beter gevonden te worden in zoekmachines. Deze bezoekers zullen zelden direct je product kopen (helaas!), maar ze maken wel op een positieve manier kennis met je bedrijf. Op de lange termijn kan dit wél zorgen voor verkopen of aanbevelingen.
3. Profiteer van je expertstatus
Door te bloggen kan je laten zien welke kennis en ervaring je in huis hebt. Deel je regelmatig content over één onderwerp, dan zullen bezoekers je als een autoriteit kunnen gaan zien. Op de lange termijn kan deze status je verschillende voordelen opleveren: klanten, volgers, exposure, etc.
4. Werk aan het bouwen van een sterke community
Wil je een sterke community opbouwen? Dan kan een goede blog heel waardevol zijn. Door het regelmatig delen van nieuwe content, geef je bezoekers namelijk een reden om je te gaan volgen.
5. Het is goed voor je (professionele) ontwikkeling
Een laatste reden waarom het goed is om te gaan bloggen, heeft te maken met je professionele ontwikkeling. Door te bloggen, leer je namelijk heel veel over je bezoeker en hoe je deze nog beter kan bereiken. Maar ook over hoe je jouw boodschap nou het beste kan overbrengen.
Bloggen vs andere vormen van online marketing
Wil je weten of bloggen het echt waard is? Dan is het goed om bloggen te vergelijken met andere populaire vormen van online marketing!
Bloggen vs adverteren
Bloggen en adverteren zijn beide manieren om meer bezoekers te krijgen. Wil je snel meer bezoekers, dan kan je het beste kiezen voor online adverteren. Een nadeel van deze vorm van online marketing is wel dat je alleen meer bezoekers krijgt als je de advertentiekosten blijft betalen.
Bloggen zorgt op de korte termijn vaak niet direct voor meer bezoekers, maar een blogpost is wel veel duurzamer. Een blogpost die je nu schrijft, kan over een jaar of zelfs twee jaar nog steeds voor bezoekers zorgen.
Bloggen vs social media
Een andere manier om je doelgroep te bereiken is door actief te zijn op social media. Voor een groot aantal ondernemers is dit hét kanaal om nieuwe klanten binnen te halen. Toch zal je op SuperBlogger niet bijzonder veel blogposts tegenkomen over social media.
Dat betekent niet dat wij je afraden om actief te zijn op social media. Wél zal het niet voor elk bedrijf of blog even makkelijk zijn om een interessante community via social media op te bouwen. Daarnaast is de content op social media vaak veel vlugger en afhankelijk van de situatie, terwijl blogposts dus veel duurzamer zijn en langer relevant kunnen blijven.
Wil je niet elke dag nieuwe content hoeven te maken, dan past bloggen misschien meer bij je.
Bloggen vs vloggen
Naast geschreven content kan je natuurlijk ook waardevolle content delen in de vorm van video’s. Dit kunnen korte persoonlijke video’s zijn of lange video’s volgens een heel script. Vaak wordt gezegd dat vloggen het nieuwe bloggen is en je als website eiegnaar dus echt niet meer zonder video kan.
Of je beter kan vloggen dan bloggen, hangt ook helemaal af van jouw voorkeuren, mogelijkheden én doelgroep. Een jonge doelgroep zal bijvoorbeeld sneller een reeks korte video’s bekijken (of zelfs een lange vlog) dan een lange blogpost van meer dan 5000 woorden lezen.
Zowel het schrijven van goede blogposts als het maken van goede video’s kost tijd. Iemand die goed is in spreken voor de camera en video’s bewerken, kan beter voor vloggen kiezen dan iemand die zo een goed verhaal op papier heeft gezet.
Nog meer vragen over bloggen
Hoe kan ik een blog beginnen?
In deze blog heb ik besproken wat een blog nu eigenlijk is en waarom je er een zou moeten beginnen. De vraag is nu: hoe je begin je dan een blog? Als eerste moet je beslissen welk blog platform je gaat gebruiken. Op SuperBlogger vind je vervolgens heel veel blogposts die je op weg kunnen helpen. Bijvoorbeeld deze over blog onderwerpen verzinnen of deze over goede blogs schrijven. Meld je ook aan voor de gratis minicursus bloggen als je snel meer willen leren over bloggen.
Kan ik ook gratis een blog maken?
Veel nieuwe bloggers vragen zich af of ze ook gratis een blog kunnen beginnen. Er zijn verschillende gratis platformen zoals Medium, WordPress.com en Blogger.com. Wil je echter volledig controle hebben over je blog, dan kan je beter voor een self-hosted WordPress blog kiezen. Je hebt dan de volledige vrijheid om zelf het design te bepalen en eigenlijk elk mogelijke functie aan je website toe te voegen.
Hoe kan ik van mijn blog een succes maken?
Wil je dat veel mensen je blog gaan vinden en volgen. Dan is het allerbelangrijkste dat de content waardevol, inspirerend en/of vermakelijk is. Een goede blog begint dus bij het maken van goede content. Schrijf over onderwerpen die je doelgroep mega interessant vindt en maak elke blogpost net iets nuttiger en boeiender dan de blogposts van je concurrenten.