Blog schrijven? Lees dan eerst deze blogpost!

Een blog schrijven. Het lijkt zo makkelijk. Even wat woorden typen in WordPress en de blog kan worden gepubliceerd. Of toch niet? Elke ervaren blogger weet dat er wel meer bij komt kijken. Een blogpost die wordt gevonden, tot het einde wordt gelezen en ook nog tot een actie leidt, is niet zo eenvoudig. In deze blogpost deel ik de stappen die ik altijd doorloop als ik een blog schrijf. Stappen die werken én leiden tot succesvolle blogposts.

Wat is een goede blog?

Iedereen lijkt tegenwoordig te bloggen (of te vloggen). Hobbyisten, studenten, specialisten, ondernemers en zelfs bedrijven. Toch blijft 80% van alle content, die wordt gecreëerd, onopgemerkt (Brightedge Content Engagement Report, 2015).

Een blog schrijven betekent hard werken. En het zou jammer zijn als al dit harde werk voor niks is. Met één goede blogpost ben je namelijk al snel een halve dag bezig.

Maar wat is dan een goede blog? Alle kenmerken van goede blogposts kunnen worden teruggebracht tot drie belangrijke kenmerken. Een goede blogpost is:

  • Waardevol voor bezoekers. De content moet informatief, inspirerend en/of entertainend zijn. Dit betekent dat de blogpost om je bezoekers draait en niet om jou of je bedrijf. Bloggen betekent namelijk geven en niet nemen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat de inhoud uniek is en niet zomaar op elke andere website te vinden is.
  • Geschreven voor het web. Website bezoekers zijn ongeduldig en zullen vaak niet de tijd nemen om de hele tekst te lezen. Goede blogpost zijn dus scanbaar, ook goed leesbaar op mobiel en beschikken over een duidelijke structuur die de bezoeker uitnodigt om door te lezen.
  • Geoptimaliseerd voor zoekmachines. Goede blogposts zijn dan wel geschreven voor bezoekers, maar ook geoptimaliseerd voor Google. Dit betekent o.a. dat je blogpost geschreven is voor één zoekwoord, maar bijvoorbeeld ook snel wordt geladen.

Waarom een goede blog schrijven niet zo makkelijk is…

Een goede blog hoeft dus maar aan 3 kenmerken te voldoen. Dan moet bloggen toch niet zo moeilijk zijn?

Hieronder zie je een korte lijst met fouten die ik vaak op blogs van hobbyisten, maar ook van bedrijven tegenkom. Fouten die ervoor zorgen dat blogposts nauwelijks gelezen worden of erger: nog niet eens door de bezoeker worden gevonden. Zoals je ziet, zijn er toch veel dingen waar je op moet letten.

Geen zoekwoord gekozen

Niet het juiste zoekwoord gekozen

Geen witregels

Geen duidelijke structuur

Saaie titels

Geen duidelijke tussenkoppen

Blogpost gaat niet over de bezoeker

Onderwerp niet goed geïntroduceerd

Geen duidelijk probleem en oplossing

Geen nieuwe informatie

De blogpost heeft geen doel

Te veel spelfouten

Te veel ideeën in één blogpost

Te lange zinnen

Veel moeilijke woorden/vaktermen

Passief taalgebruik

Informatie kan niet eenvoudig worden gevonden

Geen onderbouwing

Tip! Heb jij al meerdere blogposts geschreven, maar zorgen deze nog niet voor (genoeg) resultaat? Controleer eens welke blog fouten jij (nog) maakt.

Een blog schrijven in 5 stappen

Misschien is dit wel de eerste blog die je gaat schrijven, maar misschien wil je het ook gewoon eens anders aanpakken. Na deze 5 stappen heb je niet alleen een blogpost geschreven, maar is deze ook klaar om te worden gepubliceerd.

Wat heb je nodig?

  • Computer
  • Onderwerp voor de blogpost!
  • Zoekwoord!
  • En natuurlijk heel veel zin (en tijd) om de blogt te schrijven.

Vooral het onderwerp voor de blogpost en het zoekwoord zijn zeker belangrijk. Ik raad je dan ook aan om pas verder te gaan met deze blogpost als je deze hebt gekozen.

Onmisbare blogtools

Stap 1. Primaire & secundaire doelen bepalen

Waarschijnlijk vind je bloggen leuk. Maar als je deze blogpost leest, is de kans groot dat je ook iets met je blog wilt bereiken. Wat dat ‘iets’ dan is, kan per blogpost verschillen. Aan jou de taak om dat uit te vinden, zodat je de blogpost niet voor niets schrijft. Een blog schrijven neemt veel tijd in beslag en je wilt natuurlijk wel dat elke blogpost je steeds dichter bij je (eind)doel brengt.

Een blogpost kan dus verschillende doelen hebben. Vaak heeft een blogpost één primair doel (de hoofdreden waarom je het artikel schrijft) en één of meer secundaire doelen (bijkomstige voordelen van de nieuwe blogpost). Hieronder vind je enkele voordelen van mogelijke doelen!

  • Gevonden worden op een zoekwoord
  • Product/dienst of cursus promoten
  • Affiliate link plaatsen
  • Inschrijvingen verzamelen voor de nieuwsbrief
  • De bezoeker op de hoogte brengen van belangrijke informatie
  • Merk promoten (als gevolg van een betaalde samenwerking)
  • Viral gaan op social media
  • Ranking van een bestaand artikel beïnvloeden

Wat het doel van je nieuwe blogpost is, maakt mij niet uit. Het doel bepalen helpt je om gerichter een blogpost te schrijven en dat is wat telt. Heeft je blogpost geen doel, dan is de kans groot dat je blog niet de juiste boodschap overbrengt en uiteindelijk weinig meerwaarde heeft voor je blog.

Het doel zorgt ervoor dat je op de juiste weg blijft en achteraf kan je ook veel beter controleren of je blogpost succesvol was of niet.

Stap 2. Een fantastische outline maken

Voordat je begint met schrijven, kan je het beste een outline maken. Dit helpt je om je gedachten te ordenen én efficiënter te schrijven. Voor al mijn blogposts gebruik ik eigenlijk altijd het onderstaande format:

  1. Probleemstelling
  2. Onderzoek
  3. Uitwerking van de oplossing
  4. Middelen om het probleem op te lossen
  5. Samenvatting

Probleemstelling

Dit is eigenlijk de reden voor het schrijven van de blogpost, maar dan vanuit het perspectief van de bezoeker. Welk probleem van de bezoeker wordt er in de blogpost besproken en opgelost? Mogelijke problemen kunnen zijn:

  • De lezer wil graag op vakantie, maar weet niet waarheen
  • De lezer ziet het aantal lezers van zijn blog teruglopen en weet niet waardoor dat komt.
  • De lezer wil graag piano leren spelen, maar weet niet waar hij moet beginnen.

De probleemstelling noem je in de inleiding. Samen met de oplossing en een overzicht van wat de lezer van de blogpost kan verwachten.

Onderzoek

Dit is de uitwerking van het probleem. Je kan bijvoorbeeld verder uitwerken:

  • hoe het probleem is ontstaan
  • hoe het probleem eruit ziet
  • dat het probleem ook echt bestaat (bewijs)
  • wat de voor- en nadelen van de situatie zijn
  • en wat anderen ervan vinden.

Het doel is om de bezoeker te informeren over het probleem, maar ook aantonen dat het probleem echt een bestaansrecht heeft.

Uitwerking van de oplossing

Vervolgens ga je de oplossing nog een keer noemen en deze ook verder uitwerken. Welke mogelijke oplossingen zijn er voor het besproken probleem? Bijvoorbeeld:

  • De lezer weet niet waar hij heen moet op vakantie, maar jij hebt een heel goed stappenplan die je kan gebruiken om de volgende reisbestemming te kiezen.
  • De lezer wil de bezoekersaantallen van zijn blog weer laten stijgen en jij weet precies hoe je social media daarvoor kan gebruiken.
  • De lezer wil graag piano leren spelen en jij kent de beste lesmethodes voor piano.

De uitwerking van de oplossing is eigenlijk het ‘wat’. Wat kan de lezer doen om zijn probleem op te lossen?

Middelen om het probleem op te lossen

Onderdeel 4 van de blogpost hangt sterk samen met onderdeel 3. Waar 3 het ‘wat’ bespreekt, gaat 4 verder in op het ‘hoe’. Hoe kan de bezoeker zijn probleem dan ook daadwerkelijk oplossen? Op dit punt bespreek je in detail wat de bezoeker kan doen om zijn probleem op te lossen. Welke stappen moet hij doorlopen, welke tips zijn belangrijk, welke voorbeelden kunnen de oplossing ondersteunen, etc. Vaak is dit het langste onderdeel van de blogpost.

Samenvatting

Je sluit de blogpost af met een herhaling van de hoofdboodschap of de belangrijkste punten. Wat moet de bezoeker echt onthouden van de blogpost die hij zojuist heeft gelezen? Heb je een stappenplan besproken, dan kan je ook nog eindigen met een checklist, zodat de lezer kan controleren of hij alle stappen heeft doorlopen.

Als je deze volgorde aanhoudt is de kans groot dat je een blog schrijft die alle belangrijke informatie bevat en over een logische structuur beschikt. Je kan de outline eventueel nog aanvullen met extra items.

Optioneel (indien relevant)

  • Vervolgstap. De lezer heeft alle stappen doorlopen, maar misschien is er nog wel een vervolg mogelijk. Vertel wat de volgende stap is voor de lezer.
  • Opdracht(en). Heeft de blogpost als doel de lezer te helpen of te inspireren? Met een paar opdrachten in de blogpost zorg je ervoor dat de lezer ook echt actie onderneemt. Ook kan je op deze manier de kennis van je lezers toetsen.
  • Veelgestelde vragen. Zijn er een aantal belangrijke vragen die wel beantwoord moeten worden, maar die niet bij de rest van de inhoud passen? Eindig je blogpost dan met een aantal veelgestelde vragen.
  • Meer informatie over het onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan definities, uitwerkingen, voorbeelden, cases of nieuwtjes. Plaats deze items in boxen om duidelijk te maken dat deze informatie niet noodzakelijk is om te lezen, maar wel extra verdieping kan bieden.
  • Tips om verder te lezen. Is één blogpost te weinig om het hele verhaal te vertellen en kan de lezer nog wel wat meer informatie gebruiken? Deel enkele bronnen die de lezer ook zou kunnen raadplegen. Bijvoorbeeld boeken, andere blogposts die je hebt geschreven of zelfs andere blogs.

Stap 3. Het echte werk: de blog schrijven!

Nadat je de blogpost in grove lijnen op papier hebt gezet, wordt het tijd om de blogpost echt te gaan schrijven. Dit kan je bijvoorbeeld doen in 3 rondes.

Ronde 1: Outline invullen & tussenkoppen bedenken

Begin met het verder invullen van de outline. Heb je eerder bijvoorbeeld 10 tips voor social media opgeschreven? Werk dan nu uit wat je per tip wilt gaan zeggen. Heb je eerder 5 namen van piano lesmethodes opgeschreven? Werk dan nu uit wat de voor- en nadelen zijn per methode of voor wie de lesmethode zoal geschikt is.

Ook als je nog wat onderzoek moet doen voor je blogpost, is nu het moment. Verzamel alles, zodat je straks in één stuk door kunt gaan schrijven.

Als je daarmee klaar bent, verdienen de tussenkoppen nog wat aandacht. Misschien heb je tijdens het bedenken van de outline al enkele tussenkoppen bedacht, maar misschien ook nog niet. Belangrijk is dat de tussenkoppen:

  • de rode draad van je blogpost weergeven. Zonder de tekst te lezen, moeten je tussenkoppen vertellen waar je blogpost overgaat. Als je alle steekwoorden nu weghaalt en alle tussenkoppen laat staan, is dit dan nog duidelijk voor de lezer?
  • de lezer nieuwsgierig maken. Tussenkoppen moeten informatief zijn, maar ook de lezer nieuwsgierig maken. Stel je voor dat de lezer door je blogpost scrollt, op zoek naar informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat de lezer stopt met scrollen en begint met lezen? Deze informatie zet je in een tussenkop.
  • Niet te kort en niet te lang zijn. In tegenstelling tot journalistieke artikelen, bestaan goede tussenkoppen in blogposts niet uit maar één of twee woorden. Zorg er voor dat je tussenkoppen ook niet te lang zijn, want je blogpost moet ook op een klein scherm goed leesbaar zijn.

Zijn de tussenkoppen goed? Ga dan door naar de volgende ronde: de blog schrijven!

Het belang van goede tussenkoppen

Tussenkoppen zijn een belangrijk onderdeel van het schrijven voor het web. Heeft je blogpost geen tussenkoppen, dan is de kans groot dat de lezer al snel afhaakt. Tussenkoppen zorgen ervoor dat de lezer de blogpost snel kan scannen om de belangrijkste informatie te vinden. De ongeduldige lezer heeft namelijk geen zin om het hele artikel woord voor woord te lezen. Goede tussenkoppen zorgen ervoor dat de lezer de informatie sneller kan filteren om te zien of de blogpost de moeite waard is.

Ronde 2: de blog schrijven

Als het goed is heb je tijdens het uitwerken van de outline toch al aardig wat woorden geschreven. De kans is groot dat je nu al op 300-400 woorden zit. Tijdens het schrijven van de blog is het goed om op enkele zaken te letten:

  • Schrijf korte zinnen. Één zin die over 3 regels loopt, kan je beter inkorten. Ook is het goed om korte zinnen en iets langere zinnen af te wissen. Dit verbetert de leesbaarheid van de blogpost.
  • Vermeld belangrijke tips in bulletpoints. Opsommingen zorgen niet alleen voor afwisseling, maar geven ook aan dat deze informatie belangrijke tips bevat.
  • Kies voor één stijl. Kies voor jij of u en informeel of formeel. Vaak zie ik nog websites die beide vormen door elkaar halen. Het is nog vreemder als dit in dezelfde blogpost gebeurt.
  • Veel witregels zijn goed. Wordt een alinea te lang? Kies er dan voor om er een witregel tussen te plaatsen. Dit leest ook nog eens makkelijker op mobiel.
  • Bespreek maar één onderwerp of idee per alinea. Wil je iets duidelijk maken? Beperk je alinea dan tot één duidelijke boodschap. Te veel verschillende ideeën in een alinea bespreken, zorgt alleen maar voor verwarring bij de bezoeker.

De blog schrijven kan je in één dag doen. Wordt het een artikel met meer dan 2000 woorden (zoals deze)? Dan kan je er ook voor kiezen om niet alles in één keer te schrijven. Dit zorgt ervoor dat je met een frisse blik naar je blogpost kan blijven kijken.

Wanneer je eerste blog maar niet wil lukken

Ronde 3: de puntjes op de i zetten

Heb je de blogpost helemaal geschreven, dan is het handig om deze minstens nog een keer na te lezen. Je maakt namelijk altijd wel ergens een foutje. Controleer ook of:

  • je het zoekwoord vaak genoeg in de blogpost hebt vermeld. Heb je deze o.a. ook gebruikt in de inleiding, de tussenkoppen en de blogtitel?
  • de structuur nog logisch is. Is je outline nog duidelijk herkenbaar en komen de tussenkoppen overeen met de inhoud van de alinea’s?
  • het doel van de blogpost (voor zowel jou als de bezoeker) en de inhoud goed met elkaar overeenkomen. Lost de blogpost het probleem van de bezoeker op en bereik jij met de blogpost ook echt wat je wilt bereiken. Kan je dit ook meten?

Wil je echt zeker weten dat je blogpost geen fouten of onduidelijkheden meer bevat? Laat je blogpost dan ook vooral door iemand anders doorlezen!

Stap 4. Call to action toevoegen

Een goede blog schrijven die waardevol is voor de lezer is de eerste stap. Maar je wilt natuurlijk ook graag dat de blogpost tot een actie leidt. Dit kan worden bereikt door het toevoegen van een duidelijke call to action. Zoals de naam al zegt is dit letterlijk een oproep voor het uitvoeren van een actie. Bijvoorbeeld:

  • Een inschrijving voor de nieuwsbrief
  • Het kopen van een product of dienst
  • Het invullen van een formulier om contact op te nemen
  • Een andere blogpost lezen
  • Het achterlaten van een reactie
  • De blogpost delen op social media
  • Het klikken op een link

Een call to action kan dus van alles zijn, maar moet passen bij het doel van de blogpost. Onderschat niet het belang van een call to action. Een bezoeker zal vaak uit zichzelf niets ondernemen. Je moet de bezoeker duidelijk vertellen wat de volgende stap is.

Enkele tips voor call to actions die werken

  • Maak call to actions die waardevol en relevant zijn voor de bezoeker. Kies alleen voor een call to action als deze ook bij de inhoud van een blogpost past. Een lezer die een blogpost leest over backpacken zal waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in een e-book over kamperen met de kinderen.
  • Plaats niet te veel call to actions. Beter één goede call to action, dan een pagina vol oproepen tot acties. Dit laatste zal de bezoeker alleen maar afleiden van de meest belangrijke actie en misschien zelfs tot irritaties leiden.
  • Test wat werkt. Levert een call to action niet genoeg resultaat op? Dan wordt het misschien tijd voor iets anders. Houd bij hoe vaak een call to action tot een conversie leidt en maak aanpassingen waar nodig.

Goede blogposts leiden tot actie

Wat als ik eigenlijk geen call to action heb?

Niet elke blogpost wil je gebruiken om een product/dienst te promoten of een freebie onder de aandacht te brengen. Dit betekent niet dat je blogpost geen conversies kan opleveren. Elke blogpost kan altijd worden gebruikt om inschrijvingen te verzamelen voor de mailinglijst. Verder kan je bezoekers ook altijd stimuleren om de blogpost te delen, een andere blogpost te lezen of een reactie te plaatsen. Een blog schrijven doe je namelijk niet voor niets!

Waar plaats ik de call to action?

Waar je de call to action plaatst, hangt af van het soort call to action en de inhoud van je blogpost. Daarom heb ik de call to action bewust buiten de outline gelaten. Een call to action kan je goed aan het einde van de blogpost plaatsen. Maar misschien wil je wel dat de bezoeker de call to action eerder te zien krijgt. Ook hiervoor geldt: test uit wat voor jouw blogpost het beste werkt.

Stap 5. Blogpost plaatsen

Doel bepalen? Check. Outline maken? Check. Blog schrijven? Check. Call to action? Check. Inmiddels zijn wij bij de laatste stap aangekomen: de blogpost plaatsen. Nu denk je misschien, dat is toch zo gebeurd? Even de blogpost in de editor plakken en de blog kan worden gepubliceerd. Of toch niet? Naast het plaatsen van de geschreven tekst, zijn er nog 5 dingen die ik altijd doe!

  • De Yoast SEO analyse controleren. Natuurlijk moet je niet vergeten de blogpost voor zoekmachines te optimaliseren. Door het zoekwoord in te vullen in de SEO analyse kan je controleren welke verbeteringen er nog nodig zijn. Dit betekent ook dat je een goede SEO-titel en meta description voor je blogpost moet schrijven en de URL waarschijnlijk moet inkorten. Meer weten? Lees dan vooral deze blog over content optimalisatie!
  • Afbeeldingen toevoegen en optimaliseren. Welke afbeeldingen kunnen je blogpost nog duidelijker maken? Upload afbeeldingen die niet te groot zijn en voeg alt-tags toe aan afbeeldingen. Houd er rekening mee dat afbeeldingen op mobiel kleiner zullen worden weergegeven. Collages van verschillende afbeeldingen of afbeeldingen met een te kleine tekst zijn niet optimaal.
  • Interne links toevoegen. Door blogposts (en andere webpagina’s) met elkaar te linken wordt het voor Google makkelijker om je website te indexeren en geef je aan dat er een duidelijke samenhang tussen verschillende pagina’s bestaat. Zijn sommige blogposts belangrijker dan anderen? Zorg er dan voor dat er vaak naar deze blogposts wordt gelinkt. Google ziet dit als een signaal, waardoor de kans om met deze blogpost hoog in Google te scoren groter wordt.
  • Een excerpt te schrijven. Een excerpt is een inleiding voor je blogpost die wordt weergegeven op de homepage en categorie pagina’s. Door een excerpt te schrijven kan je de lezer nog beter overtuigen om de blogpost te lezen. Schrijf je geen excerpt, dan worden de eerste regels van de blogpost getoond.
  • Blogpost op mobiel bekijken. Steeds vaker lezen bezoekers je blog op hun mobiele telefoon. Controleer daarom altijd even of zinnen, alinea’s en tussenkoppen niet te lang zijn. Afbeeldingen nog groot genoeg zijn. En call to actions niet te groot of te klein zijn.

Blogpost gecontroleerd? Klik dan op de publiceren knop. De blogpost is geplaatst en kan nu door bezoekers worden gelezen. Vergeet niet om de blogpost te delen!

Een blog schrijven is toch zo gebeurd?

Heb je deze hele blogpost gelezen? Dan ben je er het waarschijnlijk over eens dat een blog schrijven niet iets is wat je in een uur doet. Wat woorden op papier zetten is niet zo moeilijk. Strategisch een blog schrijven die bijdraagt aan je doel is een heel ander verhaal.

Met dit stappenplan heb ik je aan de hand van een handige outline laten zien hoe je het blog schrijven het beste kunt aanpakken. Volg voortaan de 5 stappen en blijf oefenen!

Kan je wel wat tips gebruiken? Laat hieronder je blogpost achter, die je met behulp van deze tips hebt geschreven. Dan geef ik je graag nog wat advies op maat om je blogpost nog beter te maken!

Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 13/08/2018