Bovenaan in Google?

Verbeter je vindbaarheid met goede content

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het: 

  • vinden van kansen om gevonden te worden?
  • schrijven van teksten voor bezoekers en zoekmachines?
  • en het verhogen van de autoriteit van je website?

Ik geef je de handvaten om bovenaan in Google te komen! 

Bovenaan in Google

Hoe maak je een website SEO proof?

De weergave van zoekresultaten in Google wordt door verschillende factoren bepaald. Op de ene factor heb jij als website eigenaar meer invloed dan op de andere factor. Als je kijkt op de website van Google, zijn dit de factoren op basis waarvan de zoekmachine werkt:

Zoekopdracht van de gebruiker

Welke intentie heeft de zoekmachine gebruiker? Welk doel hebben ze en welk soort informatie past daar nou eigenlijk het beste bij?

Relevantie van je content

Komt jouw content overeen met de zoekopdracht van de gebruiker? Google kijkt of jouw pagina past bij datgene waar de gebruiker naar op zoek is.

Kwaliteit van je content

Google beoordeelt of de content op jouw website deskundig en betrouwbaar is. Zo kijken de bots bijvoorbeeld of er andere websites naar jouw content verwijzen.

Bruikbaarheid van je content

Je content kan nog wel goed zijn, maar is de gebruikerservaring óók goed? Is je website wel echt mobielvriendelijk en zijn je pagina's scanbaar?

Context van de bezoeker

Op basis van de locatie en het eerdere zoekgedrag van een gebruiker personaliseert Google de zoekresultaten die worden weergegeven.

Hieruit kan je concluderen dat SEO meer is dan wat optimalisaties uitvoeren aan je website. Wil jij met je website bovenaan in Google komen dan is het belangrijk dat jij een goede website hebt met waardevolle content voor je doelgroep.

Hoe belangrijk zijn zoekwoorden dan nog?

Een goede website met waardevolle content is dus belangrijk, maar is het ook genoeg? Misschien wel, maar je hebt natuurlijk concurrenten die ook bovenaan in Google willen staan met hun website.

Met zoekmachine optimalisatie kan je ervoor zorgen dat de Google bots je website nog beter kunnen crawlen en Google er dus nog beter van op de hoogte is waar jouw website over gaat.

Toch wel handig dus als je beter gevonden wil worden.

Maar hoe begin je dan?

Met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek! De zoekwoorden gebruik je dan in je content om te worden gevonden. Niet moeilijk, als je de juiste zoekwoorden weet te selecteren.

"Met een zoekwoorden onderzoek achterhaal je welke termen je doelgroep gebruikt in de zoekmachine".

3 handige blogs over zoekwoorden

Zoekwoorden onderzoek thumbnail
Strategie

Zoekwoorden onderzoek voor beginners (+ voorbeeld)

Zoekwoorden vinden
Strategie

Zoekwoorden vinden waarmee je écht kans maakt in Google

Keyword kannibalisatie
Optimalisatie

Keyword kannibalisatie: hoe te fixen zodat je hoger kan scoren in Google?

En dan? Dan gaan wij SEO teksten schrijven!

Met behulp van de zoekwoorden ga je de teksten schrijven voor je website. Denk eraan, je schrijft in de eerste plaats voor je bezoeker en niet voor Google!

Eerder schreef ik al een uitgebreide blogpost over SEO Copywriting, maar dit zijn eigenlijk de belangrijkste 3 dingen als je bovenaan in Google wil komen:

Artboard
Hou rekening met je bezoekers' search intent

Wat wil je bezoeker eigenlijk weten als ze zoeken via Google? Google zal het beste antwoord op deze vraag bovenaan willen tonen.

Artboard
Schrijf genoeg artikelen over één onderwerp

Met maar één pagina over een onderwerp zal Google je niet als autoriteit gaan zien. Maar gebruik wel voor elke pagina een uniek zoekwoord.

Artboard
Verwerk het zoekwoord in je content

Heb je een goede pagina gemaakt die echt waardevol is voor je doelgroep? Vergeet niet de zoekwoorden op de juiste plekken in je tekst te verwerken.

Vergeet de technische SEO niet

SEO draait voor een groot deel om het maken van waardevolle en relevante content voor je doelgroep, maar als je kijkt naar de eerder besproken factoren, is ook de bruikbaarheid van je content belangrijk.

Je kan de beste content maken die er is, maar als je website niet goed werkt, dan kan Google je daarop negatief beoordelen.

6 dingen die je kan doen op het gebied van technische SEO:

Plaats geen duplicate content

Kopieer geen content (van andere sites) en laat dubbele pagina’s niet indexeren.

Zorg voor een duidelijke link structuur

Zodat Google je website goed kan crawlen en weet wat de hiërarchie van je website is.

Verbeter de laadtijd van je pagina's

Er zijn verschillende dingen (zoals caching) die je kan doen om te zorgen voor een snelle site.

Optimaliseer je website voor mobiel

Wil je ook bovenaan in Google verschijnen op mobiel? Optimaliseer voor alle apparaten.

Registreer je XML Sitemap

Een XML Sitemap helpt Google om je website beter te begrijpen en te indexeren.

Maak gebruik van structured data

Structured data zorgt ervoor dat Google je website begrijpt en beloont met rijke zoekresultaten.

➡️ Wil je weten of je website (volgens Google) belangrijke problemen bevat? Meld je website dan aan bij de Google Search Console.

Wat als ik dan nog niet op positie 1 in Google sta?

Je begint net met SEO. Je hebt een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd, verschillende pagina’s gemaakt over hetzelfde onderwerp, deze content geoptimaliseerd voor SEO en de tips voor technische SEO toegepast.

Wat als je dat allemaal hebt gedaan en nog steeds geen bezoekers via Google weet binnen te halen?

Er kunnen enkele dingen aan de hand zijn:

  • Je moet nog even geduld hebben. Het kan even duren voordat Google je beloont met een betere positie in de zoekmachine. Blijf vooral goede content maken voor je website.
  • Je strategie werkt niet. Je content is niet waardevol genoeg, je hebt niet de juiste zoekwoorden geselecteerd of misschien moet je gewoon nog wat meer content maken. Gelukkig kan je met Google Search Console een goed idee krijgen van wat er nou aan de hand is. Lees daarvoor mijn blogpost over een content audit uitvoeren.
  • Je website heeft nog niet genoeg autoriteit en die van je concurrenten wel. Dan kan het helpen om meer links te krijgen naar je website. Dat is een indicatie voor Google dat je website wel goed moet zijn.

Hoe krijg ik dan meer links?

Linkbuilding is niet zo eenvoudig. Goede content maken is veel makkelijker 😉.

Dit zijn enkele manieren om meer links te krijgen:

  • Content maken waar mensen vanuit zichzelf naar gaan linken
  • Om een link vragen. Vanaf een website die je wel interessant lijkt.
  • Gastbloggen. Kijk naar websites waar je ook echt een link mag plaatsen.

Op dit moment ben ik aan het testen wat nou echt goed werkt qua linkbuilding. Lees mijn blog als je hier meer over wil weten.

Toch liever sneller bovenaan in Google?

Zoekmachine optimalisatie kost veel tijd. Zeker als je er net mee begint. Als je deze week nog meer bezoekers naar je website wil, dan ga je dat met de bovenstaande stappen niet redden.

Wat je wel kan doen is adverteren. Dat is een andere en eenvoudigere manier om bovenaan in Google te komen.

Wel heeft adverteren ook nadelen. Zo kunnen de kosten hoog zijn als er veel concurrenten zijn die ook adverteren in Google. Bovendien laten verschillende websites, zoals FirstPageSage zien dat CTR van de organische zoekresultaten hoger is dan de CTR van ads.

Voor snel resultaat is adverteren dus prima, maar eigenlijk wil je ook een lange termijn SEO strategie voor je website opzetten. Maar dat wist je waarschijnlijk al, want daarvoor ben je op deze pagina beland!

Online promotie

Adverteren vs content creatie

Content creatie

Adverteren