In 5 stappen je categoriepagina’s optimaliseren!

De meeste websites maken welk gebruik van de blog categorieën, maar dat betekent niet dat ze er ook alles uithalen. Terwijl goede categoriepagina’s van je bezoekers fans kunnen maken. In deze blog laat ik daarom zien hoe jij wel alles uit je blog categorieën kan halen!

3 redenen waarom categorieën zo belangrijk zijn

Onderschat de kracht van je categoriepagina’s niet. Want wie bekijken je categoriepagina’s? Juist, bezoekers die geïnteresseerd zijn!

3 redenen waarom je categorieën zo belangrijk zijn:

  • Ze houden bezoekers langer op je website. De meeste bezoekers van je blog zullen maar 1 artikel lezen. Maar bezoekers zullen na het lezen van 1 blog zelden overgaan tot een actie en het komt nog minder vaak voor dat ze meteen fan zullen zijn van je blog. Bezoekers die meer interesse hebben, zullen misschien naar de bijbehorende categoriepagina gaan. Een extra kans om bezoekers te prikkelen om toch verder te kijken. Een saaie categoriepagina zal bezoekers alleen maar wegjagen.
  • Ze dragen bij aan de vindbaarheid van je website. Een goede categoriepagina kan net zo goed worden gevonden als de andere pagina’s op je website. Maar dan moet er wel meer opstaan dan de titel en je blogposts.
  • Ze helpen jou om consistent content te maken. Kies je goede categorieën, dan kunnen ze je helpen bij het maken van content. Welke artikelen mis je nog binnen een bepaalde categorie?

De standaard categoriepagina (+ veelgemaakte fouten)

Dit is hoe een standaard categoriepagina eruit ziet:

Standaard categoriepagina

Je hebt de titel van de categorie en daaronder de blogposts, maar er is zoveel meer mogelijk. Daarover later meer, eerst wil ik het hebben over belangrijke fouten die vaak worden gemaakt.

  1. Hele blogposts worden weergegeven op de categoriepagina. In plaats van alleen een foto, titel en samenvatting zie je soms dat meteen de hele blogpost op de pagina wordt getoond. Dit is heel nadelig voor je vindbaarheid in de zoekmachine, want er is dan sprake van duplicate content.
  2. Je ziet niet waar je bent. In het bovenstaande voorbeeld zie je wel de naam van de categorie, maar eigenlijk niet dat het een categorie is.
  3. Er staat weinig informatie op de pagina. Als je alleen de blogs op de pagina toont, heeft het eigenlijk weinig zijn om je pagina te laten indexeren, want je gaat er toch niet mee worden gevonden.
  4. Je plaatst weinig links naar je categorie. De categoriepagina is een belangrijke pagina, dus je wilt er ook genoeg interne links naar plaatsen.
  5. Je hebt te veel of te weinig categorieën. De categorieën moeten een goed beeld geven van waar jouw blog over gaat. Dus je wil er niet te veel, maar ook niet te weinig hebben.

Verbeter in 5 stappen je categoriepagina’s met behulp van een page builder

Bouw jij je website met een page builder zoals Divi of Elementor, dan kan je heel eenvoudig je categoriepagina’s verbeteren en optimaliseren. In het vervolg van deze blog laat ik je zien hoe je dit doet met Elementor, maar hetzelfde geldt voor veel andere pagebuilders.

Naast de page builder heb je ook de plugin Advanced Custom Fields nodig.

1. Een opzet maken voor je categoriepagina

Als eerste is het belangrijk om te bepalen wat je op je categoriepagina’s gaat zetten. Naast de blogposts die natuurlijk binnen de categorie vallen. Zo kan je jouw blog categorie uitbreiden met:

  • Een uitgebreide omschrijving. Om de kans op een betere vindbaarheid te vergroten.
  • Een overzicht van je meest populaire blogposts binnen de categorie.
  • Informatie over wat de bezoeker van de blogs mag verwachten.
  • Andere soorten content die goed binnen de categorie vallen. Zoals podcasts of video’s over het onderwerp.
  • Een CTA, zoals een gratis ebook of cursus.
  • Bijbehorende producten als je een webshop hebt.

Door dit soort informatie toe te voegen, wordt je categoriepagina aantrekkelijker en kan je bezoekers langer op je website houden en ervoor zorgen dat ze meer dan 1 blogpost lezen.

2. Extra velden aanmaken met Advanced Custom Fields

Als je ook een website hebt met WordPress, dan weet je dat de informatie die je aan een categoriepagina kan toevoegen, beperkt is. Dit kan je uitbreiden met behulp van Advanced Custom Fields.

Met de plugin kan je extra content velden toevoegen aan berichten, pagina’s of dus categorieën. Hieronder zie je hoe dit werkt:

Velden toevoegen met Advanced Custom Fields

In het bovenste gedeelte voeg je de velden toe. Zoals afbeeldingen, text en URL’s. En daaronder geef je aan wanneer je de extra velden wil tonen. Hier zie je dan een categoriepagina met de 2 extra velden:

Categoriepagina met extra veld

3. Een template maken voor je categoriepagina

De content toevoegen aan je website is de eerste (of tweede) stap, maar de informatie moet ook nog op je categoriepagina worden getoond. Met Elementor (of een andere page builder) kan je heel makkelijk je categoriepagina ontwerpen.

Hiervoor ga je naar Templates > Theme Builder. En dan kies je voor Archive.

Archiefpagina met Elementor

Als eerst bouw je de pagina met Elementor, zoals je dat bent gewend.

4. Je archive template koppelen met de Advanced Custom Fields velden

Als je dan je template hebt gebouwd, dan is deze nog niet gekoppeld met je categoriepagina’s. Om voor elke categorie de juiste content te tonen, moet je de verschillende modules nog koppelen met de juiste velden van je categoriepagina. Elke module van Elementor kan je namelijk dynamisch maken. Per pagina wordt dan de juiste content getoond (mits je deze informatie natuurlijk hebt ingevuld)

Dit doe je door per element op het ‘dynamische tags’ icoontje te klikken. Zie hieronder een voorbeeld voor het eerste podcast element:

ACF koppelen met Elementor

5. Je categorieën optimaliseren voor zoekmachines

Om de kans te vergroten dat je categoriepagina’s gevonden worden in zoekmachines, wil je deze ook optimaliseren. Dit houdt in dat je:

  • Een zoekwoord gebruikt, dat jij nog niet eerder voor een blogartikel hebt gebruikt. Doe dus eerst een zoekwoorden onderzoek en bekijk daarna de zoekwoorden die jij dus eerder voor artikelen hebt gekozen.
  • Gebruik het zoekwoord in de titel en de URL (slug) van de pagina
  • Link tussen de verschillende categorieën. Pas jij wat blogposts aan? Link dan ook eens naar een categorie in plaats van naar een blogpost.
  • Schrijf een unieke meta description en een aparte (SEO) titel, zodat bezoekers sneller op jouw pagina klikken in Google. Hier gebruik jij ook het zoekwoord.

Let op! De opmaak van de titels is ook belangrijk. De categorietitel hoort een heading 1 te krijgen en de verschillende blogtitels heading 2 of 3 (afhankelijk van je indeling). Controleer dit en pas het aan, als dit nodig is.

En dit is dan hoe je categoriepagina er ook uit kan zien:

Resultaat verbeterde categoriepagina

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!

Gepubliceerd op

BiJgewerkt op

Auteur

Leestijd