Wil je zakelijk bloggen? Dan heb je waarschijnlijk al een niche. Toch raad ik je aan om eens goed naar die niche te kijken en deze misschien wel wat specifieker te maken.
Wat is een niche blog?
Om een goed beeld te krijgen van wat een niche blog nou is, is het goed om een onderscheid te maken tussen de verschillende blogs die er zijn:
- Persoonlijke blog/lifestyle blog: de schrijver is het onderwerp van de blog. De verschillende blogs kunnen over van alles en nog wat gaan.
- Magazine blog: de blog is als een tijdschrift of online magazine. Dit zijn grote websites die over verschillende onderwerpen gaan, maar niet rondom één persoon draaien.
- Zakelijke blog: de blog is een onderdeel van je bedrijfswebsite. Het hoofddoel van de blog is om bezoekers naar je website te krijgen
En dan heb je dus nog de niche blog. Een blog over één specifiek onderwerp. Een niche kiezen heeft een aantal voordelen, maar eerst zal ik een aantal voorbeelden van niche blogs met je delen.
3 voorbeelden van niche blogs
- Op Pad: een blog van SNP Natuurreizen met outdoor inspiratie. Wandelen, fietsen, huttentochten, wintersport, kanovaren en mountainbiken. Dat is wat je op deze blog vindt.
- HappyHealthy.nl: een blog met wetenschappelijk onderbouwde tips voor een slank en gezond lichaam. Met artikelen over afvallen, diëten en gezonde voeding.
- Gewoon Zelfvoorzienend: handige blogs over het creëren van een zelfvoorzienende lifestyle. Van kippen houden tot eten bewaren.
Voordelen van een niche kiezen
Het lijkt leuk en makkelijk, een persoonlijke blog beginnen. Toch raad ik je aan om eens te kijken naar de voordelen van een niche blog:
- Een niche helpt je om als een autoriteit te worden gezien. Wanneer jij veel blogs schrijft over één onderwerp dan zullen bezoekers eerder vertrouwen wat je zegt. Een niche versterkt je geloofwaardigheid als autoriteit en dit zorgt ervoor dat je ook makkelijker producten en diensten via je blog kan aanbieden.
- Je kan makkelijker lezers aan je website binden. Wanneer bezoekers op je website komen en geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar je over schrijft, dan zullen ze meerdere blogs van je willen lezen. Misschien schrijven ze zich zelfs in voor je nieuwsbrief. Bij een persoonlijke blog is dit lastiger, omdat de bezoeker jou als persoon leuk moet vinden.
- Helpt voor je vindbaarheid in Google. Google houdt van websites die gaan over één onderwerp.
- Je hoeft niet elke dag te bloggen om te groeien. Met een niche blog kan je veel sneller groeien, aangezien je waarschijnlijk sneller wordt gevonden in zoekmachines.
- Makkelijker geld verdienen met je website. Omdat je met een niche blog vaak een duidelijke doelgroep hebt, wordt het vaak makkelijker om geld te verdienen met je website. Bijvoorbeeld door ebooks te verkopen, online cursussen aan te bieden, advertenties op je websites te zetten of via affiliate marketing.
❗️ Ben je bang dat een niche ervoor zorgt dat je niet genoeg hebt om over te schrijven? Een niche maakt blog onderwerpen bedenken juist makkelijker. Bijvoorbeeld omdat je schrijft voor een duidelijke doelgroep met concrete problemen en vragen.
Hoe kies je dan een niche voor jouw website?
In het vervolg van deze blog bespreken wij 3 dingen die je kunnen helpen bij het kiezen van een niche. Hieronder zie je ze al!
1) Wat is je passie/expertise?
De eerste vraag die je aan jezelf kan vragen is: wat is mijn passie? Wat vind je echt leuk? Waar kan je uren over praten en dus ook uren over schrijven? Of is er iets dat je graag nog zou willen weten of willen leren?
Een klein testje: probeer eens 10 ideeën voor blogs te bedenken voor de niche die je in gedachten hebt. Zoek niets op, kijk niet af bij concurrenten en vraag ook niet anderen om hulp. Zo test je namelijk of je genoeg over het onderwerp te vertellen hebt.
2) Welke mogelijkheden zijn er om je blog te monetizen?
Grote kans dat je geld wil verdienen met je blog. Dan is het belangrijk dat je een niche kiest waarmee je een verdienmodel kan vinden voor je website. Heb je meerdere onderwerpen waar je uren over kan praten? Probeer dan eens voor elk onderwerp te bedenken hoe je van gratis blog content naar sales kan gaan.
Zijn er mogelijkheden voor affiliate marketing, het aanbieden van een online cursus of kan je via jouw blog uiteindelijk een dienst aanbieden?
Uiteraard kan je ook eerst een product bedenken dat je wil verkopen en vervolgens de niche erbij vinden.
3) Welke problemen zijn er die jij kan oplossen
Het belangrijkste is dat jij een niche kiest waar je uren over kan praten. Maar als je een succesvolle blog wilt, is het aan te raden om voor een onderwerp te kiezen waar ook veel op wordt gezocht. Het zou immers jammer zijn als je veel tijd besteedt aan het bloggen en uiteindelijk niemand je blogs gaat lezen.
Denk dus na over wie je doelgroep is, welke problemen jij kan oplossen en welke termen mensen gebruiken in zoekmachines als ze een oplossing proberen te vinden voor hun probleem.
Dit laatste kan je achterhalen met een zoekwoorden onderzoek.
Hoe specifiek moet je niche zijn?
In principe zou ik zeggen, hoe specifieker, hoe beter. Maar je moet natuurlijk wel genoeg hebben om over te schrijven.
Een voorbeeld! De niche fitness is heel algemeen. Daarmee wordt het vrij moeilijk om je te onderscheiden en als een autoriteit te worden gezien. Dit zijn 3 niches die je ook zou kunnen kiezen:
- Thuis fitness
- Fitness voor ouderen
- Krachttraining als vegan
Een specifieke niche helpt je om doelgerichter content te maken, waardoor je makkelijker volgers aan je website of account kan binden.
Download mijn lijst met niche ideeën
Kan je wel wat inspiratie gebruiken? Ik heb 100 vrij originele (al zeg ik het zelf) niches verzameld om je te inspireren.