Je blog is online, tijd om te schrijven! Je zal misschien niet helemaal tevreden zijn over je eerste blogposts, maar door veel te schrijven, word je echt wel beter! Klinkt als veel werk en dat is het ook! Meestal werk ik 2 uur aan één blogpost en dan heb ik nog niets gedaan aan de opmaak en optimalisatie. Naast de schrijfstijl is de inhoud erg belangrijk. Een killer blogpost schrijf je dus niet zomaar. Verlies niet te veel tijd aan het bedenken van een uniek onderwerp, soms is het beter om over een bestaand onderwerp te schrijven!
Iedereen wil een authentieke blogger zijn
Als blogger is het belangrijk dat je opvalt. Dit kan zijn door de meest prachtige foto’s te maken, door je blogposts op een grappige manier te schrijven of originele onderwerpen te bedenken. Hierbij is het belangrijk dat je een band krijgt met je lezer en geloofwaardig overkomt. Is je schrijfstijl vooral serieus of ben je een ramp met de camera? Dan is dit ook geen probleem. Als je maar authentiek bent/blijft!
Wat houdt dit authentiek zijn dan in? Het is vrij makkelijk om een populair artikel te herschrijven en te doen alsof het helemaal van jou is, maar bloggen kan ook op een andere manier. Het is beter om over populaire onderwerpen te schrijven en daarbij iets van jezelf toe te voegen. Denk hierbij aan een element wat je blogpost bijzonder maakt, zoals: je persoonlijke mening over een onderwerp of een stukje onderzoek dat jezelf hebt uitgevoerd. Een authentieke blogger zal meer lezers hebben, omdat zijn blogposts nog niet eerder op die manier geschreven zijn. Daarnaast ben je dan een inspiratie bron voor andere bloggers en hoe leuk is dat?
Voeg aan elke blogposts iets toe wat van jezelf is. Een idee, je eigen mening of een betere uitwerking van het onderwerp. Als het maar nieuw en opvallend is.
Een killer blogpost moet deelbaar zijn
Een killer blogpost zou geen killer blogpost zijn, wanneer hij niet gedeeld zou worden. Je blogpost moet dus gaan over een populair onderwerp, waar mensen graag over willen praten. Er zijn 2 manieren om dit te onderzoeken:
- Bekijk je favoriete blogs die over een soortgelijk onderwerp gaan. Welke artikelen krijgen veel reacties, worden vaak gedeeld op Twitter en hebben meerdere likes op Facebook? Kies wel een artikel uit, waar jij zelf iets over te zeggen hebt, zodat jij je eigen draai er aan kan geven.
- Ken je weinig blogs die over jouw onderwerp gaan? Google eens op de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden om te zien welke blogs nog meer over deze onderwerpen schrijven.
Speel in op emoties!
Heb je een geschikt onderwerp gevonden, dan moet je er ook nog voor zorgen dat je het artikel zo schrijft, dat mensen het willen delen. Dit doe je door in te spelen op emoties. Maak lezers nieuwsgierig, laat ze lachen, zorg voor verbazing of creëer interesse. Wanneer je een van deze 4 opties bereikt, zal iemand eerder geneigd zijn om je killer blogpost te delen.
Het gaat niet om jou, maar om de lezer
In het begin hebben veel bloggers het niet helemaal door! Blogposts moeten worden geschreven voor de lezer. Zelfs als je nog geen lezers hebt, is het toch belangrijk dat je je hieraan houdt. Een internet gebruiker gaat op zoek, komt op jouw blog terecht en leest de artikelen. Ze hebben een bepaalde verwachting/een doel en op jouw website willen ze graag dat dit verzadigd wordt. Schrijf jij alleen voor jezelf dan bereik je niet de lezer en zul je merken dat jouw eigen doel (meer lezers) niet behaald wordt. Hoe zorg je er dan voor dat jij je lezers bereikt? Lezers hebben vragen en deze vragen kan jij misschien beantwoorden. Geef bijvoorbeeld informatie over een product dat iemand graag wil kopen of help iemand met het plannen van leuke dagen tijdens de vakantie.
Lezers hebben vragen, zorg ervoor dat JIJ die beantwoordt!
Voor elk onderwerp is er een doelgroep, maar deze moet je wel vinden! Heb je eenmaal je doelgroep bereikt met je blogpost, blijf dan ook bij dit onderwerp (mits je het leuk genoeg vindt). Schrijf je over een heel ander onderwerp (van beauty naar sport), dan zullen bestaande lezers misschien afhaken. Het nieuwe onderwerp is namelijk niet waar ze voor kwamen.
Is het artikel geoptimaliseerd voor zoekmachines?
Naast deze 3 uitgebreide punten, zijn er nog veel meer tips die je helpen bij het schrijven van een top blogpost. Hierbij kan je denken aan spelling, de opmaak, het taalgebruik zelf, maar ook aan de vindbaarheid van je blogpost. Een killer blogpost moet ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Wil je graag meer weten over zoekmachine optimalisatie (SEO) en de juiste opmaak voor een blogpost, dan raad ik je aan om de mini blog cursus te volgen!
Deel hieronder je killer blogpost en ik zal hem zo snel mogelijk bekijken!
Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 25/08/2018
Leuk geschreven zeg! Ik blog zelf nu zo’n 1,5 jaar op mijn site http://www.glowofbeauty.nl, en ik merk ook dat ik in al die tijd mezelf enorm ontwikkeld heb, qua fotografie en qua schrijfstijl. Ik vind het altijd heel grappig om terug te kijken naar mijn artikelen van een jaar geleden 🙂 Mijn killer blogpost die ik graag met je wil delen is er een die een paar dagen geleden online kwam op mijn blog. Het gaat over hoe belangrijk het is om je zorgen los te laten, en om te leven in het nu! Het artikel vind je hier: http://glowofbeauty.nl/?p=10497 Naast persoonlijke stukjes plaats ik ook veel beautyartikelen en outfitfoto’s, fotoshoots maken en bewerken vind ik een van de leukste dingen om te doen!
Hoi Anniek! Wat een interessante blogpost heb je geschreven. Niet te kort, maar ook niet te lang en je noemt veel voorbeelden, waardoor het heel duidelijk wordt. Als tip wil ik je graag meegeven dat je blogpost overzichtelijker zou zijn als je alleen gebruik maakt van horizontale afbeeldingen die even breed zijn als de tekst. Je blogpost is duidelijk verdeeld in verschillende paragrafen met goede kopjes, maar waarschijnlijk zal je blogpost niet opvallen in de zoekmachine. Je titel bestaat uit 14 tekens, terwijl het aanbevolen aantal tussen 40 en 70 zit. Schrijf een pakkende titel die meteen duidelijk maakt dat jij tips geeft om gelukkiger te zijn. Bijvoorbeeld: Word vandaag nog gelukkiger en leef in het nu!
Ik hoop dat je hier wat mee kan! En bedankt voor het lezen van mijn blogpost.