Keyword kannibalisatie: hoe te fixen zodat je hoger kan scoren in Google?

Heb je al 3 blogposts over hetzelfde onderwerp geschreven en wordt je nog steeds niet op de eerste pagina in Google gevonden? Grote kans dat je strategie niet werkt en je zelfs te maken hebt met keyword kannibalisatie. Een veelvoorkomend SEO probleem waardoor je niet die gewenste positie in Google kan behalen. In dit artikel vertel ik wat het is en hoe je het ook heel eenvoudig kan oplossen.

Wat is dan eigenlijk keyword kannibalisatie?

Keyword kannibalisatie of zoekwoord kannibalisatie houdt in dat er meer dan één van je pagina’s voor een bepaalde zoekterm in Google wordt gevonden. Dit klinkt heel gunstig, want hoe meer pagina’s er worden gevonden, des te beter toch?

Helaas werkt het zo niet…

Wanneer meerdere pagina’s voor een zoekwoord worden getoond, dan is het voor Google niet meer duidelijk welke pagina nu het belangrijkste is. Het gevolg is dat beiden pagina’s minder goed worden beoordeeld dan wanneer je maar 1 goede pagina over het onderwerp had geschreven.

❗️ Heb je in het verleden nooit een zoekwoorden onderzoek gedaan? Dan is de kans groot dat er sprake is van keyword kannibalisatie en er dus veel mogelijkheden zijn om beter te scoren in Google.

Zo spoor je zoekwoord kannibalisatie eenvoudig op

Erachter komen of je website lijdt onder keyword kannibalisatie is helemaal niet moeilijk. Bovendien heb je er ook geen dure tool voor nodig. Altijd fijn, toch?

Het enige dat je namelijk nodig hebt, is Google Search Console. En als je serieus aan het bloggen bent, heb jij je website hier toch al aangemeld.

1️⃣ Binnen Google Search Console ga je naar prestaties.

2️⃣ Vervolgens klik je op een zoekopdracht waarvan je het vermoeden hebt dat er wel eens meerdere pagina’s voor dat zoekwoord kunnen worden getoond.

3️⃣ Bij het tweede tabje ‘pagina’s’ zie je dan de alle pagina’s die Google toont voor dat zoekwoord.

4️⃣ Worden er meerdere pagina’s getoond. Zoals op het onderstaande voorbeeld. Dan is er dus sprake van keyword kannibalisatie.

Voorbeeld van Keyword KannibalisatieVoorbeeld van keyword kannibalisatie. Zowel de homepage als de minicursus bloggen pagina scoren op hetzelfde zoekwoord. Google weet niet zo goed welke pagina nou belangrijker is. HIer kan ik dus nog wat verbeteren.

Hoe kan je keyword kannibalisatie oplossen?

Heb je een zoekwoord kannibalisatie probleem gevonden, dan zijn er eigenlijk twee dingen die je kan doen om het probleem te fixen.

1️⃣ Blogposts samenvoegen

Lijken de pagina’s die voor hetzelfde zoekwoord scoren op elkaar of zijn beide pagina’s niet enorm sterk. Dan kan je ervoor kiezen om beide artikelen samen te voegen. In plaats van dat je twee pagina’s hebt die matig zijn en matig scoren, maak je gewoon één extreem goed artikel over het onderwerp.

2️⃣ Nieuwe zoekwoorden selecteren

Wil je pagina’s niet samenvoegen. Dan kan je ook een nieuw zoekwoorden onderzoek doen voor de verschillende pagina’s. Je kiest dan betere en unieke zoekwoorden en optimaliseert je content vervolgens voor de zoektermen die je hebt gekozen. Vervolgens voeg je links toe aan de pagina’s om de relatie duidelijk te maken.

Welke methode je het beste kan kiezen, hangt helemaal af van jouw voorkeuren en content. De eerste methode heeft als voordeel dat uitgebreide blogposts vaak beter scoren. Maar wanneer je twee (of meerdere) blogposts voor verschillende short tail zoekwoorden maakt, kan je op meer verschillende zoekwoorden worden gevonden én versterken de onderlinge blogposts elkaar. Kijk dus vooral wat voor jou beter werkt.

💡 Een voorbeeld. Stel je hebt een reisblog en je wil een blog schrijven over alleen op reis gaan. Met één blogpost over alleen reizen zal je niet meteen worden gevonden in Google. Je weet dus dat je meer over dit onderwerp zal moeten schrijven. Je wil echter niet elke blogpost optimaliseren voor het woord ‘alleen op reis’. Hieronder een opzet om meerdere blogposts over het onderwerp te schrijven en de kans op zoekwoord kannibalisatie te verkleinen.

Voorbeeld blogstructuur

Problemen in de toekomst voorkomen

Schrijf je veel blogs en doe je niet altijd een zoekwoorden onderzoek, dan is de kans extra groot dat je te maken krijgt met zoekwoord kannibalisatie.

Je kan dus wél een aantal dingen doen om het probleem te voorkomen. En voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

1️⃣ Kies voor elke blogpost een uniek zoekwoord

Wil je dat je blogposts bovenaan in Google verschijnen? Dan helpt het je enorm om niet zomaar te gaan schrijven, maar altijd eerst een zoekwoord voor je blog te selecteren. En wanneer je elke blogpost voor een uniek zoekwoord schrijft, is de kans op keyword kannibalisatie uiteraard kleiner.

2️⃣ Zorg voor een goede linkstructuur

Wanneer je weet wat je belangrijkste blogposts en overzichtspagina’s zijn, kan je veel beter tussen de pagina’s linken. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers niet op je website verdwalen en dat Google je website beter kan indexeren en dus de juiste pagina’s voor de juiste zoekwoorden toont.

3️⃣ Controleer regelmatig op welke zoekwoorden je content wordt gevonden

Ga je een blogpost schrijven over een onderwerp waar je al eerder over hebt geschreven? Controleer dan eerst op welke zoekwoorden je oude blogpost wordt gevonden. Zo voorkom je dat je het verkeerde zoekwoord voor je nieuwe post gaat gebruiken.

Meer content is dus niet altijd beter

Het belangrijkste om te onthouden is dus dat meer content niet altijd beter is. Het lijkt heel mooi om zowel op plek 1, 2 én 3 te staan met je website in Google, maar dit zal maar zelden gebeuren. Veel vaker zal je website juist minder goed scoren…

Je kan dus veel beter één hele goede blogpost over het onderwerp maken. Vervolgens schrijf je nog een aantal blogposts voor gerelateerde short tail zoekwoorden, die je hoofd artikel pushen om nog beter te scoren in Google. Je wil Google namelijk wél laten zien dat JOUW website de meest interessante website is over het onderwerp.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!

Gepubliceerd op

BiJgewerkt op

Auteur

Leestijd