Nederlandse bedrijven die bloggen
Bloggen als bedrijf is voordelig. Zo kan het meer bezoekers, meer links en zelfs meer klanten opleveren.
Toch zijn er veel bedrijven die beginnen met bloggen, maar na een paar blogposts er al weer mee stoppen. Slecht 17% van de bedrijven houdt het echt vol en gemiddeld stoppen bedrijven al na 7 blogposts. Je kan je vast voorstellen dat 7 blogposts niet veel resultaat opleveren…
Natuurlijk zijn er genoeg bedrijven die het bloggen wél al een lange tijd volhouden. De blogs van 10 van deze bedrijven hebben wij in deze blogpost verzameld.
10 content marketing voorbeelden ter inspiratie
Van goede voorbeelden kan je natuurlijk ontzettend veel leren. Waarover bloggen bedrijven, wat is hun strategie en waarom werkt deze strategie zo goed?
In willekeurige volgorde bespreken wij de zakelijke blogs van de volgende bedrijven:
❗️ Tijdens de zoektocht naar goede content marketing voorbeelden hebben wij vooral gekeken naar de kwaliteit van de content, het onderscheidend vermogen en het soort bedrijf.
bloomon
Webshop voor verse bloemen
Top blogpost: DIY: Zo maak je je eigen bloemenkroon met verse bloemen
Strategie: perfecte match tussen product en waarde voor de bezoeker
Op de blog van bloomon vind je al sinds eind 2015 regelmatig een nieuwe blogpost. Van DIY’s tot tips voor het verzorgen van bloemen en informatie over de verschillende bloemen die ze in hun bossen verwerken.
Opvallend is de match tussen hun product en de waarde voor de bezoeker. Met name de DIY artikelen zijn een schot in de roos. De nadruk ligt niet op het verkopen van het product en dat is wat deze blogposts zo sterk maakt.
Wat kan je hiermee? Maak van je product de hoofdrolspeler, zonder deze overmatig te promoten. Hoe? Schrijf je blogposts op zo’n manier dat lezers de tips ook kunnen toepassen zonder je product te kopen.
Snappr
PR-Bureau
Top blogpost: Sharonne van Diemen (Too Good to Go): “Ik stem ons nieuws af op de behoeften van de media”
Strategie: Samenwerken met andere (bekende) bedrijven
PR Bureau Snappr is opgericht in 2018 en in dat jaar verscheen ook direct de eerste blog op de website. Nu, ~2 jaar later, telt de website al 42 blogposts met diverse PR tips.
Een aantal van deze blogposts behoren tot de “Free publicity: hoe doen zij het” serie, waarin bekende en minder bekende bedrijven worden geïnterviewd over hun kijk op PR. Een goede manier om interessante content te maken en daarmee je bereik te vergroten!
Wat kan je hiermee? Door samen te werken met andere bedrijven/blogs vergroot je direct het bereik van je blogpost. Het bedrijf dat je interviewt zal je blogpost waarschijnlijk ook met zijn volgers delen en zo bereik je op een hele eenvoudige manier meer mensen!
Yogashop
Webshop voor yoga en meditatie spullen
Top blogpost: Hoe kies ik de beste yoga mat?
Strategie: Zoekwoorden onderzoek
Met hun Yoga en Meditatie blog weet Yogashop op een hele slimme manier hun bereik te vergroten. Veel blogs zijn geoptimaliseerd voor een zoekwoord met het resultaat dat een aantal van deze blogs zelfs bovenaan in Google scoren en dus tot meer bezoekers leiden.
Wat kan je hiermee? Door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek doe je niet alleen inspiratie op voor nieuwe blogposts, maar vergroot je ook de kans dat je blogposts gevonden worden in Google!
Instawall
Wanddecoraties
Top blogpost: Binnenkijken tussen de planten, poesjes en pasteltinten in Brugge
Strategie: inspelen op interesses van de doelgroep
Als je goede content wil maken, is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de wensen, problemen en kenmerken van je doelgroep. Instawall laat zien dat ze de doelgroep goed kennen met hun serie ‘binnenkijken’. Lezers van de blogpost maken kennis met de Instawall, terwijl het product niet het hoofdonderwerp van de blogpost is!
Wat kan je hiermee? Denk eens goed na over de interesses van je doelgroep. Zijn er interesses die aansluiten bij je producten en/of diensten? Gebruik deze interesse voor het ontwikkelen van een blogpost serie.
Partydeco.nl
Webshop voor feestversiering
Top blogpost: Two the moon: een Galaxy feestje voor Flynn
Strategie: persoonlijke content creëren
De blog van Partydeco.nl focust op het delen van trends, tips en inspiratie voor het organiseren van feestjes. Niet alleen kinderfeestjes komen aan bod, ook zie je blogposts over feestjes voor volwassenen, Passen, babyshowers en oud & nieuw voorbijkomen.
Elk jaar schrijft oprichtster Tineke ook een blogpost over het feestje van haar eigen zoontje. Deze blogs bevatten niet alleen informatie over de decoratie en hapjes, maar ook veel sfeerfoto’s. Een goede manier om eens je eigen gezicht te laten zien.
Wat kan je hiermee? Beschrijf in een blogpost hoe je zelf gebruikmaakt van je product of dienst. Als expert weet je natuurlijk alles over je aanbod en branche. Door de blogpost persoonlijk te maken, is de kans groter dat je authentiek overkomt.
Puur Figuur
Gezond afvallen programma’s
Top blogpost: 60x Koolhydraatarme snacks gesorteerd per aantal koolhydraten
Strategie: blogpost is compleet en beantwoordt alle vragen van de lezer
Wil je beter worden gevonden in Google? Dan is het belangrijk dat je een blogpost schrijft die beter is dan alle blogposts die tot nu over het onderwerp zijn geschreven. Het is dan ook geen verrassing dat de blogpost van Puur Figuur op positie 1 staat als je op ‘koolhydraatarme snacks’ zoekt.
De blogpost bevat niet alleen een overzicht van de 60 snacks, ingedeeld per aantal koolhydraten. Maar ook een lijst van koolhydraatarme snacks die je juist dik maken. Een nuttige blogposts voor de doelgroep van Puur Figuur.
Wat kan je hiermee? Wil je met je blogposts scoren in de zoekmachine? Analyseer de blogposts van je concurrenten om te kijken hoe het nog beter kan. Schrijf vervolgens een blogpost die alle vragen van je doelgroep beantwoordt.
MoveMove
Zakelijke tankpas voor ZZP’ers en MKB
Top blogpost: Btw over je reiskosten, hoe zit het precies?
Strategie: veelgestelde vragen van de doelgroep als uitgangspunt
Blog onderwerpen verzinnen is niet altijd makkelijk. Maar als je geen inspiratie hebt, kan je altijd terugvallen op veelgestelde vragen van je klanten. Zulke artikelen scoren niet alleen goed in Google, maar helpen je ook om vragen van klanten sneller te beantwoorden.
De blogpost van MoveMove scoort niet alleen hoog in Google, maar is ook waardevol voor de doelgroep. Ook met de andere blogposts die ze hebben geschreven, spelen ze in op problemen die spelen bij hun potentiële klanten.
Wat kan je hiermee? Veel van je klanten zullen vaak dezelfde vragen stellen. Gebruik één van deze vragen als uitgangspunt voor je volgende blogpost. Geef niet alleen antwoord op de vraag, maar geef ook toelichting en voorbeelden.
Knab
Online Bank
Top blogpost: Beginnen met beleggen? 5 obstakels + 5 beleggingstips voor beginners
Strategie: Bloggen voor één of meerdere specifieke doelgroepen
Heb je niet één doelgroep, maar meerdere? Dan is het logisch dat je blogposts schrijft voor al deze doelgroepen. Op de website van Knab vind je dan ook blogposts voor o.a. mensen die net gaan samenwonen, startende ondernemers en mensen die willen beginnen met beleggen. Dankzij de handige indeling in categorieën, vind je snel de blogposts die voor jouw situatie zijn geschreven.
Wat kan je hiermee? Schrijf blogposts voor hele specifieke doelgroepen. Zo zullen je verschillende doelgroepen zich sneller in de blogpost kunnen herkennen en dus eerder het advies opvolgen.
Eventbrite
Evenementen platform
Top blogpost: Handleiding: een social media kalender opstellen voor je evenement
Strategie: Handleiding (inclusief voorbeelden)
Ben je op zoek naar tips voor het organiseren van een evenement? De blog van Eventbrite houdt je wel even bezig. Naast blogpost met tips en trends, vind je op de website ook enkele goed handleidingen. Deze zijn nog waardevoller voor de lezer omdat ze stap voor stap laten hoe je iets (bijvoorbeeld een social media kalender opstellen) het beste kan doen.
Wat kan je hiermee? Wil je opvallen tussen alle lijst artikelen? Schrijf dan een goede handleiding, inclusief stappenplan, voorbeelden en veelgemaakte fouten. Een handleiding is bijzonder waardevol en zal daardoor ook sneller worden gedeeld!
Reisroutes
Kant-en-klare routes met gpx-bestand en kaart
Top blogpost: Dé 31 x mooiste bezienswaardigheden in Portugal: Info, foto’s & kaartje
Strategie: maak je lijst artikel nóg langer
Één van de meest geschreven soorten blogposts zijn de zogenaamde listicles, de lijst blogposts. Wil je ook een lijst blogpost schrijven, maar wél opvallen in Google? Zorg ervoor dat jouw lijst langer is dan de listicles van je concurrenten.
Zo heeft Reisroutes de langste lijst met bezienswaardigheden in Portugal gemaakt. Concurrenten hebben ‘maar’ 5, 10, 12 of 20 bezienswaardigheden verzameld. Net als Reisroutes kan je een listicle nog waardevoller maken door extra informatie toe te voegen aan de individuele items.
Wat kan je hiermee? Listicles worden sneller gedeeld dan andere soorten blogposts. En hoe meer items, hoe groter de kans dat de blogpost wordt gedeeld. Kijk eens of je een listicle van een van je concurrenten kan verdubbelen!
Wil jij ook met je zakelijke blog in deze lijst worden weergegeven? Wij zouden deze blogpost graag aanvullen met nog meer goede content marketing voorbeelden. Mail de URL van je blog naar contact@superblogger.nl. Wij laten je vervolgens snel weten of wij je blog toevoegen aan onze blogpost!
Hoe moet ik mijn zakelijke blog dan noemen?
Tijdens onze zoektocht naar goede content marketing voorbeelden is het ons opgevallen dat niet alle bedrijven hun blog standaard ‘blog’ noemen. Hieronder een lijstje van de benamingen die wij nog meer zijn tegengekomen.
- Bibliotheek
- Artikelen
- Tips
- Inspiratie
- Nieuws
- Kennis & Inspiratie
- Stories
- Kennis
- Actueel
- Wereld van …
- Knowledge Base
- …praatjes
- Kennis & Inzicht
- Hulp & Tips
Wil je de blog sectie een andere naam geven, dan zijn deze 14 benamingen dus ook een optie. Beslis zelf wat het beste bij jouw website past.
Van goede content marketing voorbeelden kan je natuurlijk ontzettend veel leren! Vind je dat jouw zakelijke blog een goede toevoeging zou zijn voor deze blog? Stuur mij dan een mailtje!