Dit is alweer de laatste blogpost van de minicursus bloggen. 3 weken lang ben je van alles te weten gekomen over: social media, webhosting, linkbuilding en een goede blogpost opbouw. Heb je een blogpost geschreven, dan is het uiteindelijk best spannend om op publiceren te klikken. Werken de links namelijk wel, heb je geen spelfouten gemaakt en klopt de informatie? Vandaag deel ik dus een blogpost checklist, die je kan gebruiken voordat je op publiceren klikt. Succes!
De blogpost-checklist is te downloaden als pdf, zodat je de verschillende onderdelen kan afvinken. Klik op de link om het bestand te openen. Hieronder zal ik de punten kort bespreken!
De titel
- Is de titel pakkend genoeg? Nodigt hij uit om verder te lezen? Titels die uit één woord of twee woorden bestaan, zijn vaak niet pakkend genoeg.
- Is de titel duidelijk? Weten mensen meteen waar het artikel over gaat of moeten ze eerst het hele artikel lezen?
- Bestaat de SEO-titel uit 40/70 tekens? De “normale” titel (die boven je blogpost staat) mag langer zijn!
Zoekwoorden
Voordat je een artikel kiest heb je natuurlijk eerst een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd!
- Is het zoekwoord in de titel vermeld?
- Heb je het zoekwoord in de inleiding gebruikt?
- Heb je de URL aangepast en staat het zoekwoord er in?
- Komt het zoekwoord voor in één van de subkoppen.
In het artikel over zoekmachine optimalisatie vind je nog meer plekken, waar het zoekwoord kan worden vermeld.
Opmaak
- Maak je gebruik van heading 2 (en heading 3) voor de subkoppen?
- Worden belangrijke opsommingen weergegeven als bullet points?
- Worden lange stukken tekst gebroken door inspirerende quotes?
Links
- Heb je een link geplaatst naar een goede externe website?
- Link je naar artikelen die je eerder geschreven hebt?
- Heb je ook getest of al deze links werken?
Afbeeldingen
- Heb je een uitgelichte afbeeldingen gekozen voor je artikel?
- Heb je de link achter deze afbeelding weggehaald? Als je de afbeeldingen aan het veld toevoegt kan je er namelijk voor kiezen om geen link naar het media bestand toe te voegen!
- Heb je het zoekwoord ingevoerd bij de ALT-tag van de afbeelding? Dit kan je ook meteen doen als je de afbeelding plaatst.
- Past de afbeelding die je gekozen hebt ook echt bij het onderwerp van je blogpost?
Extra
- Is het artikel toegevoegd aan een passende categorie?
- Heb je een unieke meta-description geschreven voor je artikel, die zoekmachine gebruikers verleid om op je artikel te klikken?
- Heb je een aparte samenvatting geschreven die op de homepage van je blog te zien is. Lees het artikel over content duplicatie om er achter te komen waarom dit zo belangrijk is.
- Heb je een nieuwe SEO-title voor je artikel geschreven? Dit is de titel die in de zoekmachine verschijnt.
- Eindig je het artikel met een call-to-action? In het artikel over de Blogpost opbouw vind je een aantal ideeën.
- Is het artikel langer dan 300 woorden?
Nalezen
- Heb je het artikel helemaal klaar? Lees hem dan altijd nog minstens één keer na.
- Leest het artikel lekker? Zijn de zinnen niet te lang en maak je gebruik van komma’s en punten?
- Is het begrijpelijk voor de lezer? Laat je geen belangrijke informatie weg?
- Is het artikel zo goed als foutloos? Hierbij kan je denken aan foute informatie, maar ook aan spelfouten.
En het laatste punt: heb je het artikel ook gedeeld op social media?
Een aantal punten hierboven kunnen alleen worden voltooid als je gebruikt maakt van de WordPress SEO plugin. Heb je dit artikel gemist? Lees hem dan alsnog!
Hoe goed controleer jij je blogpost voordat je op publiceren klikt?
Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 18/03/2020