Waarom verschillende vormen van online marketing inzetten?
Het liefst zou ik je willen vertellen dat bloggen, dé manier is om klanten aan je website te binden… Waarschijnlijk zag je het al aankomen, maar dat is het dus niet. Wanneer je de andere soorten marketing negeert, terwijl je concurrenten deze wil inzetten, dan is de kans groot dat je heel veel bezoekers en klanten misloopt.
Een combinatie van verschillende soorten marketing zorgt er bovendien voor dat je online optimaal kan scoren.
Hieronder een overzicht van de soorten marketing die ik in deze blogpost zal bespreken!
- Content marketing
- E-mailmarketing
- Video marketing
- Social media marketing
- Loyalty marketing
- Referral marketing
- Influencer marketing
- Affiliate marketing
- Zoekmachine marketing
- PR
Content marketing
Content marketing draait om het consistent creëren en delen van waardevolle en relevante content om een duidelijk omschreven publiek te bereiken en te behouden en uiteindelijk meer winst te genereren.
Blogs schrijven valt bijvoorbeeld onder content marketing, maar je kan aan nog veel meer vormen van content denken. Zoals ebooks, brochures en presentaties, maar ook e-mailmarketing, social media marketing en video marketing vallen onder content marketing.
Het belangrijkste kenmerk van goede content marketing is dat de bezoeker centraal staat. Het draait minder om het verkopen van producten, maar meer om het opbouwen van sterke relaties met je doelgroep.
💡 3 ideeën voor het inzetten van content marketing
- Maak een blogpost of video met een vergelijking van 2 producten. Wanneer kan je welke het beste gebruiken?
- Deel in een blogpost, video of story op Instagram je favorieten van iets. Bijvoorbeeld favoriete boeken over een bepaald onderwerp.
- Maak een ebook speciaal voor beginners. Wat moeten zij echt weten?
E-mailmarketing
Een vorm van content marketing is e-mailmarketing. Vrijwel iedereen heeft e-mail en dankzij automatische campagnes kan je dit marketing middel heel slim inzetten om je doelgroep te bereiken.
Daarnaast zijn er ook verschillende e-mailmarketing programma’s die je gratis laten beginnen, waardoor de investering niet hoog hoeft te zijn. Wél zal het waarschijnlijk wat tijd kosten om een mailinglijst op te bouwen, als je hiermee nog niet bent begonnen. De eerste mails die je stuurt, zal je dan ook nog niet naar veel mensen sturen.
💡 3 ideeën voor het inzetten van e-mailmarketing
- Verzamel aanmeldingen voor je mailinglijst met behulp van een freebie, zoals een gratis ebook, checklist of korting op een eerste bestelling.
- Stuur nieuwe inschrijvers een welkomstmail. Wat kunnen ze van je nieuwsbrief verwachten?
- Maak een serie met een aantal e-mailberichten die gaan over één thema. Eindig elke mail met een cliffhanger, zodat je volgers niet kunnen wachten op de volgende e-mail.
Video marketing
Hou je niet zo van het schrijven van lange artikelen? Dan is video marketing misschien wel jouw soort marketing. Veel content die je in de vorm van artikelen deelt, kan je namelijk ook als video content produceren. Zeker wanneer jouw doelgroep de voorkeur geeft aan video content, kan je eigenlijk niet om video marketing heen.
Daarnaast kan je sommige dingen ook veel beter in een video laten zien. Bijvoorbeeld hoe een product werkt of hoe een bepaalde locatie eruit ziet.
💡 3 ideeën voor het inzetten van video marketing
- Neem een tutorial op van een van je producten of een product waar je zeer enthousiast over bent.
- Interview een bekend persoon uit de industrie. Wissel van interviewmethode/soort vragen om de video interessant te houden.
- Maak een before/after video. Laat stap voor stap zien hoe je iets beter hebt gemaakt.
Social media marketing
Social media marketing valt natuurlijk ook onder content marketing, maar verdient een eigen plekje in deze lijst. Voor social media marketing is het erg belangrijk om te kijken waar je doelgroep eigenlijk aanwezig. Voor het ene bedrijf/website is het bijvoorbeeld interessanter om aanwezig te zijn op Instagram, terwijl een ander beter aanwezig kan zijn op Twitter.
Voor social media marketing geldt dat je echt content moet blijven maken om van de voordelen te blijven te profiteren. In tegenstelling tot veel andere vormen van content marketing waar je (o,a. door automatisering) nog jarenlang kan profiteren van de voordelen.
Een groot voordeel is natuurlijk wel dat je met social media marketing dichterbij je doelgroep komt en dus nog beter kan weten wat je doelgroep waardevol vindt.
💡 3 ideeën voor het inzetten van social media marketing
- Maak een slideshow met meerdere tips of stappen die je één voor één deelt in je social media post.
- Deel meer over een project waar je nu mee bezig bent. Laat zien hoe je dit aanpakt en wat er bij komt kijken.
- Deel een ander stukje content dat je hebt gemaakt, zoals een blogpost, Youtube video of podcast en vertel op Social Media iets wat je nog niet eerder hebt gedeeld. Bijvoorbeeld extra context of een voorbeeld.
Loyalty marketing
Om meer succes te hebben met je website, hoef je niet altijd op zoek naar klanten. Met een slimme loyalty marketing strategie, kan je veel meer uit je bestaande klanten halen. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de spaarkaart, waarmee klanten korting krijgen na een bepaald aantal bestellingen.
Ook voor de toekomst is loyalty marketing erg voordelig. Hoe vaker een bezoeker zich inschrijft voor een download, een bestelling plaatst of een hele blogpost leest, des te groter de kans dat ze jouw website zullen aanbevelen bij een kennis, collega of vriend.
3 ideeën voor het inzetten van loyalty marketing
- Laat je doelgroep een account aanmaken op je website en beloon ze voor het creëren van een volledig profiel. Deze informatie kan je vervolgens weer gebruiken voor het ontwikkelen van nog betere marketing campgnes.
- Beloon je doelgroep voor het maken van content waarin ze jouw website promoten. Zo kan je elke maand iets verloten aan Youtubers die een tutorial over jouw product hebben gemaakt.
- Geef korting aan klanten die een review plaatsen op je website als blijk van waardering.
Referral marketing
Waarom zelf je website promoten als je het ook aan anderen kan overlaten. Referral marketing houdt in dat je klanten of fans beloont voor het promoten van jouw website bij hun netwerk. Zowel de nieuwe klant als de persoon die jou heeft aanbevolen ontvangen dan vaak een korting (of tegoed) om uit te geven op de website.
Veel bedrijven maken hier al gebruik van, omdat het een goede manier is om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten aan je bedrijf te binden.
3 ideeën voor het inzetten van referral marketing
- Zorg ervoor dat je klanten hun referral link makkelijk kunnen delen op social media, zodat je snel je bereik kan vergroten.
- Verkoop je kaartjes van een evenement cursus, bied dan een korting aan voor vrienden.
- Geef een grotere beloning aan klanten die meer ‘vrienden’ weten binnen te halen.
Influencer marketing
Snel de juiste doelgroep bereiken? Kies dan voor een samenwerking met een influencer. Het belangrijkste is dan natuurlijk dat je de juiste influencers selecteert, zodat je de juiste doelgroep bereikt en de marketingcampagne authentiek overkomt.
Als wij aan influencer marketing denken, denken wij vaak aan een social media campagne, maar je kan jouw website ook in de vorm van een blogpost, video, podcast of e-mail laten promoten. Kijk vooral naar jouw doelen en op welke kanalen de influencer sterk aanwezig is.
3 ideeën voor het inzetten van influencer marketing
- Heb je een blog? Werk dan eens samen met een andere bekende blog in jouw niche. Kies een blog die niet precies dezelfde content deelt, zodat jullie elkaar mooi kunnen aanvullen.
- Nodig een influencer uit bij bijvoorbeeld een event dat je organiseert en laat ze een live video opnemen op de locatie.
- Wil je het helemaal serieus aanpakken? Kies een select aantal influencers uit voor je ambassadeurs programma en creëer een heel influencer marketing programma voor een jaar.
Affiliate marketing
Een andere manier om anderen jouw bedrijf te laten is met behulp van affiliate marketing. Dit houdt in dat je ‘influencers’ een commissie betaalt voor het promoten van jouw producten of diensten. Elke keer dat een klant iets bij jou koopt op basis van de aanbeveling, dan ontvangt de influencer een klein deel van de opbrengst.
Een groot verschil met influencer marketing is, dat je affiliate marketeers alleen hoeft te betalen als de promotie tot een aankoop heeft geleid. Zeker als je een beperkt budget hebt, is affiliate marketing veel voordeliger.
3 ideeën voor het inzetten van affiliate marketing
- Ontwikkel campagnes speciaal voor affiliate marketeers. Bijvoorbeeld kortingsacties of speciale giveaways om de kans op een verkoop te vergroten.
- Start een e-mail nieuwsbrief speciaal voor affiliate marketeers om ze te helpen bij het promoten van jouw aanbod.
- Wacht niet tot website zich vanzelf aanmelden voor jouw affiliate programma, maar benader interessante websites ook zelf om jouw programma onder de aandacht te brengen.
Zoekmachine marketing
Wil je graag beter gevonden worden in zoekmachines, zoals Google? Dan is zoekmachine marketing een goede soort marketing om mee te beginnen.
Zoekmachine marketing bestaat uit 2 onderdelen: SEO, wat Search Engine Optimization betekent en SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Het eerste houdt in dat jij je website gaat verbeteren, zodat ze Bovenaan in Google kan scoren. Dit doe je bijvoorbeeld door het schrijven van blogpost en deze te optimaliseren voor zoekmachines. Het nadeel van SEO is dat het vaak veel tijd en werk kost voordat je hoger in de zoekmachines verschijnt.
Wil je snel meer bezoekers? Dan kan je ervoor kiezen om te adverteren in zoekmachines (SEA). Je betaalt dan elke keer een klein bedrag als iemand op je advertentie klikt.
3 ideeën voor het inzetten van zoekmachine marketing
- Doe een zoekwoorden onderzoek om te achterhalen op welke zoekwoorden je nog meer gevonden kan worden.
- Schrijf meerdere artikelen over één onderwerp (maar voor verschillende zoekwoorden) om de kans te vergroten dat Google je als een autoriteit gaat zien.
- Maak een pagina met een duidelijke, maar zachte conversie voor een advertentiecampagne. Zo heb je een duidelijk doel met je campagne en hou je het resultaat meetbaar.
PR
Wil je een brede doelgroep bereiken? Dan kan je proberen om in het nieuws te komen. Wel kan dit lastig zijn als je hier nog niet veel ervaring mee hebt.
Het belangrijkste is om een goede invalshoek te vinden om de aandacht van journalisten te kunnen trekken. Ook zijn er bureaus die een groot netwerk hebben en je dus kunnen helpen om meer aandacht van de media te krijgen.
3 ideeën voor het inzetten van PR
- Maak een pagina op je website met informatie voor de media. Deel hier wat algemene informatie, persberichten en oude media berichten over je website.
- Kan je geen interessant nieuws over je bedrijf bedenken? Start dan een nieuw (klein) project waarmee je aandacht kan creëren.
- Ga op zoek naar allerlei websites die vaak mensen interviewen. Je hoeft niet in de grootste media websites te worden weergegeven, om je bereik te vergroten.