Blogdoelen bepalen en je einddoel bereiken? Dat doe je zo!

Op dit moment ben je de 50e SuperBlogger blogpost aan het lezen! Een kleine mijlpaal waar ik graag even bij stil wil staan. Om ervoor te zorgen dat je blog groeit, is het namelijk belangrijk om één keer in de zoveel tijd te analyseren hoe het nu eigenlijk gaat. Daarom vandaag een artikel over korte en lange termijn doelen. Het behalen van je gestelde doelen geeft namelijk aan dat je op de goede weg zit. Zonder blogdoelen kan je geen conclusies trekken en zal het moeilijk zijn om je blog te laten groeien. Blogdoelen dus, maar met welke doelen maak jij van je blog een succes?

Blogdoelen bepalen

De voordelen van blogdoelen

Voordat ik uitleg hoe en welke doelen jij als blogger kan stellen, ga ik even kort in op de voordelen. Want waarom doe je dat eigenlijk, doelen stellen? Net als de doelen in je leven geven blogdoelen het nut van jouw blog weer. Waarom blog jij en wat wil jij ermee bereiken? Om van je blog een succes te maken, zijn doelen heel belangrijk. Gaat het aan het begin niet zo goed, dan zal jij je na een tijdje afvragen: “waarom doe ik het eigenlijk?”. Doelen zorgen er dan voor dat je gemotiveerd blijft en gewoon doorgaat met je blog. Mensen met doelen zullen niet snel stoppen, mensen zonder doel wél!

Bloggers met doelen zijn doorzetters! Ben jij een doorzetter?

Succes = blogdoelen die motiveren

Niet alle doelen zullen je motiveren om door te gaan met je blog. Onrealistische doelen werken bijvoorbeeld demotiverend en dit soort doelen wil je dus zoveel mogelijk vermijden. Goede blogdoelen zijn SMART geformuleerd. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Heb jij als doel: “meer lezers krijgen”, dan is dit doel dus niet smart geformuleerd. In plaats daarvan zou je het doel op de volgende manier kunnen formuleren: “Over 6 maanden wil ik het aantal lezers vanuit zoekmachines hebben verdubbeld”.
Andere korte termijn doelen kunnen zijn:

  • Een aantal projecten die je wil voltooien. Hierbij kan je denken aan een blogpost serie (zoals de minicursus bloggen), een e-book of zelfs een online cursus.
  • Zorgen voor meer pageviews of een langere bezoektijd per bezoeker
  • Meer social media volgers
  • Het aantal geschreven blogposts vergroten
  • Een bepaalde vaardigheid die je wil ontwikkelen (websites ontwerpen, foto’s maken etc.)
  • Voor een bepaald event uitgenodigd worden
  • Een samenwerking aangaan met een bepaalde organisatie die goed bij je blog past.

Let op! Deze doelen moeten nog wel SMART worden geformuleerd. De invulling van deze doelen zal per blogger verschillen.

Wat is jouw ultieme lange termijn doel?

De bovenstaande doelen zullen je helpen om je blog op korte termijn te laten groeien, maar ze geven eigenlijk niet aan waar jij naartoe wil met je blog! Wat is je (voorlopige) einddoel? Waarom ben jij met je bloggen begonnen? Veel bloggers zullen dit niet weten, omdat ze het bloggen als een hobby zien. Maar ook al je een hobby blogger bent, is het mogelijk om en professionele blogger te worden. Als jij maar weet wat je visie is.

Doel: een fulltime inkomen genereren

Wat je als blogger wil bereiken, is afhankelijk van de dromen en de mogelijkheden die je hebt. Bloggers die eigenlijk geen tijd hebben of zich moeilijk van andere bloggers kunnen onderscheiden, zullen niet snel hun extreme doelen behalen. Heb jij als einddoel om een fulltime inkomen met je blog te generen, dan kan dit op verschillende manieren. Vaak wordt er gezegd dat het belangrijk is om authentiek te zijn en dat het tijd kost, maar daar ben ik het niet mee eens. Om groot te worden, moet je interessant zijn voor bedrijven en dat word je op de volgende manier:

Bloggers helpen bedrijven en bedrijven helpen bloggers

Een aantal weken geleden ging ik op vakantie. Met het vliegtuig en alleen met handbagage. Ik vloog met Transavia en op de site probeerde ik te vinden wat wel en niet in mijn handbagage mocht. Hoe groot de handbagage mag zijn en hoe het zit met vloeistoffen is duidelijk, maar informatie over medicijnen werd (naar mijn idee) niet duidelijk vermeld. Uiteindelijk mocht het meeste gewoon zonder medicijnenpaspoort mee, maar het zou fijn zijn als je deze informatie direct kon vinden.

Een oplossing hiervoor? Een handige blogpost die precies aangeeft wat je mee mag nemen en die direct de veelgestelde vragen beantwoordt. Daarnaast zouden er ook nog tips kunnen worden gegeven hoe je een kleine koffer het beste kan inpakken en welke bezienswaardigheden je in een bepaald land moet bekijken.

Deelt een (reis)organisatie deze tips niet zelf, dan kan een blogger hierop inspelen door een blog te beginnen die antwoord geeft op alle vragen die (bijvoorbeeld) reizigers hebben. Ben jij bekend bij deze reizigers en bezoeken zij regelmatig jouw blog, dan word jij interessant voor Transavia en andere bedrijven in de reisbranche. Heb jij de ambitie om groot te worden, dan ben je vaak afhankelijk van dit soort samenwerkingen. Wat ik hiermee wil zeggen? Is het jouw doel om van je blog te kunnen leven, dan is het belangrijk dat je blog zó waardevol wordt dat grote merken op je blog willen adverteren. En dit red je alleen door problemen van lezers op te lossen.

Dit is één voorbeeld hoe je geld kan verdienen met je blog. Ben je benieuwd naar een aantal andere manieren? Volg SuperBlogger dan op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe blogposts!

Geef een reactie