Google Webmaster Tools: de beginnershandleiding!

Deze blogpost is het elfde deel van de minicursus bloggen! Heb je het vorige deel over goede commentaar systemen gemist? Bekijk het artikel dan zo snel mogelijk!

Statistieken zijn leuk! Ik bekijk ze graag en waarschijnlijk ben ik niet de enige blogger die dit iets te vaak op een dag doet. Een andere gratis dienst waar je als blogger echt niet zonder kan zijn de Google Webmaster Tools. Hiermee krijg je door hoe Google jouw website ziet en door al deze informatie kan jij je blog weer verbeteren. Weet jij niet waar je moet beginnen? De Google Webmaster Tools beginnershandleiding zal je helpen!

Je website toevoegen aan Google Webmaster Tools

Om je website aan te melden, moet je eerst inloggen bij de Google Webmaster Tools website met je Google account. Daarna kan je je blog toevoegen door op de grote rode knop: “een site toevoegen” te klikken. Na het invoeren van de URL zal je worden gevraagd om je website te verifiëren. Je kan dat op verschillende manieren doen, maar ik zou je aanraden om de Yoast WordPress SEO plugin te gebruiken. Je gebruikt dan de methode HTML tag. De code (tussen de dubbele quotes) moet je dan in het veld bij de SEO plugin plakken. Voor het valideren in Google Webmaster Tools is nodig dat je de cache van je WordPress website verwijdert (als je een WordPress cache plugin gebruikt).

De Google Webmaster Tools beginnershandleiding

Wil je graag beter gevonden worden in Google dan kan je bijvoorbeeld je blogposts optimaliseren met behulp van de Yoast WordPress Seo plugin. Helaas is dit maar een hulpmiddel en je weet dus niet hoe goed je artikel nu echt zal scoren. Met Google Webmaster Tools kom je erachter. Daarnaast zijn er aantal andere nuttige dingen die je kan gebruiken:

  • Je krijgt berichten van Google wanneer je site gehackt is of als er onnatuurlijke links naar je website verwijzen
  • Je kan zien of er 404-pagina’s zijn. Heb je bijvoorbeeld een keer de URL van je blogpost veranderd, dan geeft Google Webmaster Tools aan wanneer links naar de oude URL verwijzen.
  • De inkomende links naar jouw blog en naar welke pagina ze linken
  • Op welke zoekwoorden word je gevonden?
  • Welke zoekwoorden gebruik je voor je blog en op hoeveel blogposts/pagina’s komen ze voor?
  • Je sitemap toevoegen

1. Op welke zoekwoorden word je gevonden?

Iets waar ik altijd heel nieuwsgierig naar ben, is: “op welke zoekwoorden word ik gevonden én hoe vaak word ik in Google weergegeven. Gelukkig krijg ik met Google Webmaster Tools hier een goed beeld van. Heb je een site toegevoegd, ga dan naar dashboard. Bij zoekverkeer > zoekopdrachten vind je de informatie die je nodig hebt. Wat is dan belangrijk? Je ziet het aantal vertoningen en het aantal kliks, maar niet alles wordt weergegeven. Onder de grafiek, staan de zoekopdrachten, met de vertoningen en je positie in de zoekmachine. En hier moet je vooral naar kijken, want daar liggen je kansen. De zoekwoorden met een lage positie (onder de 5-10) zou je kunnen je gebruiken voor een blogpost, zodat je voortaan op deze woorden beter gevonden gaat worden.

2. Inkomende links & Zoekwoorden

Bij zoekverkeer (dasboard) kan je ook je inkomende links bekijken > links naar uw site. Veel links zullen afkomstig zijn van reacties die je achterlaat op andere blogs. Kom je een website tegen, waar je nooit een reactie geplaatst hebt, dan kan het zomaar zijn dat iemand een link heeft geplaatst naar jouw blog. Klik op de link, om erachter te komen vanaf welke pagina naar jouw blog gelinkt wordt. Daarnaast kan je ook zien welke pagina de meeste links krijgt.

Wil je weten welke zoekwoorden je al gebruikt hebt en ook door Google zijn opgevallen? Klik dan op Google-index > content zoekwoorden. Per zoekwoord kan je zien op welke pagina’s het woord regelmatig voorkomt.

3. Je sitemap toevoegen

De vorige opties zijn leuk en handig om te bekijken, maar vergeet ook niet de belangrijke dingen! Daarmee doel ik op het toevoegen van je sitemap. Door de sitemap van je blog toe te voegen, kan Google a) zien hoe de structuur van je website in elkaar zit en b) met behulp van je sitemap weet de GoogleBot welke pagina’s hij moet langslopen. Het sitemap overzicht geeft je ook informatie over hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn en of er fouten in je sitemap zitten. Een Google sitemap kan je erg eenvoudig toevoegen via de plugin WordPress SEO by Yoast.

Gebruik jij Google Webmaster Tools en wat bekijk jij dan regelmatig?

Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 09/10/2017