Waarom de opbouw van je blog zo belangrijk is!
De meeste mensen vinden het niet zo prettig om van een scherm te lezen. Daarom wil je lezers een handje helpen, zodat ze toch de gewenste informatie makkelijk kunnen vinden.
Dit doe je bijvoorbeeld door het toevoegen van witregels en subkoppen, maar ook door het maken van een goede opbouw voor je blog.
Dankzij een duidelijke structuur weten bezoekers wat ze kunnen verwachten en vergroot je de kans dat ze de hele blogpost lezen.
Hoe maak ik een opbouw voor mijn blog?
Voordat ik het ga hebben over het maken van een opbouw voor je blog, is het goed om te benoemen dat er verschillende soorten blogposts zijn. Denk aan een review, lijst-artikel, handleiding of veelgemaakte fouten blog.
In de basis bestaan deze vaak uit dezelfde onderdelen, maar er zijn wel verschillen. Naast de standaard opbouw voor je blog, bespreek ik daarom ook 2 andere structuren die je kan gebruiken.
Standaard opbouw voor een blog
In de basis bestaat een standaard opbouw voor een blogpost uit de volgende onderdelen:
- Pakkende titel – Wat is het onderwerp van je blogpost? Waarom moeten bezoekers je blogpost lezen?
- Uitgelichte afbeelding – Afhankelijk van het design van je blog, kan je boven of onder de titel een afbeelding plaatsen die de aandacht van je bezoeker trekt.
- Introductie – Waar gaat je blogpost over? Geef lezers een voorproefje van wat ze kunnen verwachten.
- Middenstuk – Welke informatie wil je met je bezoekers delen? Werk je argumenten, voorbeelden of tips uit in verschillende alinea’s.
- Conclusie – Wat moet de lezer echt onthouden? Herhaal je belangrijkste boodschap.
Je ziet dat de standaard opbouw veel ruimte voor interpretatie biedt. Heb je nog niet veel ervaring met het schrijven van blogposts en kan je wel wat meer structuur gebruiken? Gebruik dan de opbouw die ik voor veel van mijn blogposts gebruik!
Mijn opbouw voor een top blogpost
Wil je met je blogpost bovenaan in Google komen te staan? Dan is het belangrijk dat je de beste blogpost over het onderwerp schrijft.
Niet alleen moet je blogpost genoeg waardevolle informatie bevatten, de informatie moet ook aansluiten op het probleem van de bezoeker. Klikken bezoekers op je resultaat in Google, maar verlaten ze vervolgens binnen enkele seconden je website? Dan zal dit je ranking negatief beïnvloeden.
Hoe sneller jij de bezoeker overtuigt om verder te lezen, des te beter. Een goede opbouw helpt hierbij.
De opbouw die ik vaak gebruik voor mijn blogposts, bestaat uit de volgende 5 onderdelen:
- Probleemstelling – Wat is het probleem van de bezoeker? Naar welke informatie is de bezoeker op zoek?
- Onderzoek – Wat moet de bezoeker echt (nog) over het probleem weten?
- Uitwerking van de oplossing – Welke oplossingen zijn er voor het probleem?
- Middelen om het probleem op te lossen – Hoe kan de lezer zijn probleem stap voor stap oplossen?
- Samenvatting – Wat moet de lezer echt onthouden? Herhaal de belangrijkste informatie.
Wil je weten hoe je deze opbouw voor je blogpost kan gebruiken? Lees dan de blogpost over een goede blog schrijven!
Opbouw voor een lijst blogpost (listicle)
Een veelvoorkomende blogpost is de lijst blogpost (ook wel listicle genoemd). Voorbeelden van lijst blogposts zijn bijvoorbeeld deze blogpost over tien huttentochten in Oostenrijk of deze blogpost met de 13 beste fitness apps.
- Introductie onderwerp – Wat kunnen lezers verwachten? Van wat geef jij in je blogpost een overzicht?
- Selectie criteria (optioneel) – Hoe onderscheid jouw overzicht van andere lijst blogposts? Op basis van welke criteria heb je de lijstitems gekozen?
- Categorieën (optioneel) – Kan je de lijstitems indelen in categorieën, waardoor het voor bezoekers nog makkelijker wordt om de blogpost te scannen?
- Lijstitems – Bespreek één voor één de items uit je overzicht. Voeg wanneer mogelijk afbeeldingen toe.
- Conclusie – Geef een samenvatting van de inhoud van je artikel of eindig met jouw persoonlijke favoriet.
Lijst blogpost zijn erg populair en worden veel gedeeld en gelezen. Met een goede en duidelijke opbouw zorg je ervoor dat je lijst blogpost een succes wordt!
Vergeet niet de call to action!
Een blogpost schrijf je (als het goed is) niet voor niets. Natuurlijk wil je ook dat je blogposts tot acties leiden.
Bedenk daarom altijd wat de volgende stap voor de bezoeker moet zijn. En voeg een call to action toe aan je blogposts.
Bijvoorbeeld:
- Een reactie achterlaten – Stel een vraag aan je bezoekers, zodat ze een reactie achterlaten.
- Een share op social media – Vraag bezoekers om je blogpost te delen. Ook kan je exclusieve content vrijgeven in ruil voor een share.
- Een inschrijving voor de nieuwsbrief – Laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je mailinglijst met nieuwe blog updates.
- Een vervolg blogposts lezen – Verwijs de bezoeker door naar een andere blogpost.
- Een product of dienst kopen – Is er een match tussen je blogpost en een product of dienst dat je verkoopt? Plaats dan een verwijzing in de blogpost.
Waar je de call to action plaatst hangt af van de inhoud van je blogpost en je call to action. Wil je dat bezoekers een reactie achterlaten, dan is het logisch om aan het einde van je blogpost een vraag te stellen.
Wil je inschrijvingen voor de nieuwsbrief verzamelen of een product/dienst verkopen? Dan kan het handig zijn om de call to action juist niet aan het einde van de blogpost te plaatsen, omdat niet alle bezoekers je blogpost tot het einde zullen lezen.
Een outline maken voor je blog
Weet je welke structuur je wil gebruiken voor je blogpost? Begin dan niet zomaar met schrijven, maar maak eerst een outline!
Bepaal per onderdeel welke je informatie wil delen en bedenk vervolgens eerst de tussenkoppen voor je verschillende alinea’s. Omschrijf in steekwoorden welke informatie je per alinea wil delen. Is je outline klaar? Dan kan je de blogpost schrijven. Als je een goede outline hebt gemaakt, dan zal je merken dat het schrijfproces veel makkelijker gaat!