Hoe werkt SEO? De eerste stappen voor beginners!

Wil jij beter gevonden worden via Google? Dan zal je toch echt eens met SEO moet beginnen. SEO staat voor Search Engine Optimization en omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat jouw blog beter via zoekmachines wordt gevonden. Klinkt lastig en daarom houden veel (beginnende) bloggers zich er niet mee bezig. De vraag “hoe werkt SEO?”, blijft dus onbeantwoord. Wil jij deze belangrijke vraag toch graag beantwoorden? Dan raad ik je aan om deze blogpost te lezen. Vandaag is namelijk de dag, dat jij toch echt gaat beginnen!

Waarom je blogposts optimaliseren?

Voordat wij beginnen met de “eerste” stappen, vertel ik je graag iets over de voordelen van zoekmachine optimalisatie. Door je blog te optimaliseren, profiteer je namelijk van de volgende voordelen:

Door je blogpost te optimaliseren voor Google:

  • Zorg jij voor een constante stroom aan bezoekers. Zelfs als jij geen nieuwe blogposts plaatst, komen er nog bezoekers vanuit Google.
  • Krijg je meer volgers. Meer (relevante) lezers komen je blog tegen, waardoor de kans op nieuwe volgers groter wordt. Een blog die niemand kent, wordt ook niet gelezen.
  • Worden ook je oude artikelen nog gelezen. Het zou erg jammer zijn als die oude artikelen, waar je hard aan hebt gewerkt, niet meer worden gelezen.

SEO is dus dé manier om hoger in Google te komen en dus meer bezoekers te krijgen. Heb jij al zin om te beginnen?

Hoe werkt SEO: 3 belangrijke analysegebieden

Wanneer je begint met SEO is het belangrijk om te onthouden dat zoekmachineoptimalisatie uit 3 delen bestaat:

  • De technische kant van je blog. Hierbij kan je denken aan de structuur, laadtijd etc.
  • Het aantal backlinks. Hoe meer relevante websites naar jouw blog verwijzen, hoe beter.
  • Content. De inhoud van je website is erg belangrijk en kan worden geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Deze blogpost zal vooral over het laatste onderwerp, het optimaliseren van de content, gaan. Hoe je hiermee begint, lees je dus in deze blogpost!

De eerste stap: je blog/bezoekers begrijpen

Tip 1: Een focus bepalen voor je blogposts is de eerste stap voor het succesvol optimaliseren van je blogpost

Om goede blogposts te schrijven voor zowel je lezers als Google, is het belangrijk dat jij weet wat jouw bezoekers willen en hoe ze dit proberen te vinden. Erg lastig en daarom kijk ik zelf altijd naar de problemen die lezers kunnen hebben. Het denken in problemen/oplossingen zorgt ervoor dat je blogpost altijd een focus heeft. Deze focus zorgt er vervolgens voor dat jij je blog(posts) kan optimaliseren voor zoekmachines.

VOORBEELD: Om dit wat duidelijker te maken zal ik voor deze blogpost een eenvoudig voorbeeld gebruiken. Stel je bent een beautyblogger. Je gaat binnenkort zwemmen en bent op zoek naar een mascara die echt goed blijft zitten. Tijdens het testen, kom je erachter dat dit wel eens een goed onderwerp voor je blog zou kunnen zijn. Jonge meisjes die net als jou willen zwemmen, zijn waarschijnlijk ook wel op zoek naar een goede waterproof mascara. Dit wordt dus de focus van jouw nieuwe blogposts. Het vinden van een goede waterproof mascara voor meisjes die een dagje willen gaan zwemmen.

Investeer in een zoekwoorden onderzoek

Vervolgens begin je met een zoekwoorden onderzoek. Hier heb ik al een hele blogpost over geschreven, dus in deze blogpost zal ik hier niet diep op ingaan. Wel wil ik nog even benadrukken dat het belangrijk is dat je één focus zoekwoord kiest en daarnaast nog een aantal vergelijkbare zoekwoorden, die je ook in je blogpost laat terugkomen. Dit heeft 2 redenen:

  • Deze vergelijkbare zoekwoorden zorgen ervoor dat je op meerdere combinaties wordt gevonden (en niet alleen op waterproof mascara)
  • Wanneer je verschillende zoekwoorden gebruikt, komt dit natuurlijker over dan wanneer je telkens dezelfde combinatie gebruikt.

In het voorbeeld ging de blogpost over waterproof mascara. Het focus zoekwoord zou hier kunnen zijn: “beste waterproof mascara” of “waterproof mascara test”.

Daarnaast zou je ook nog de volgende woorden in je blogpost kunnen gebruiken:

  • Goede mascara
  • Mascara review
  • Of waterproof mascara Maybelline (of een ander make-up merk)

Optimaliseer je beste oude artikelen

Tip: Vergeet niet je oude artikelen te optimaliseren voor zoekmachines!

De eerste 2 stappen kan je toepassen op je nieuwe artikelen, maar je kan ze ook gebruiken om oude artikelen te updaten. Kijk eerst naar de artikelen die al aardig wat bezoekers trekken via zoekmachines. Hebben deze blogposts al een duidelijke focus (incl. zoekwoorden) of kan dit nog worden verbeterd?

Heb jij bijvoorbeeld al eerder een blogpost geschreven over mascara’s, dan zou je ook deze kunnen gaan updaten. Uiteraard is het dan belangrijk dat je de zoekwoorden dan niet te vaak aan je blogpost gaat toevoegen.

Vergeet niet de Yoast SEO plugin te installeren

Heb jij de Yoast plugin nog niet geïnstalleerd, doe dit dan meteen. Deze plugin is namelijk zowel een controle als een middel om o.a. de titel/meta-description aan te passen.

Hieronder zie je een voorbeeld van de plugin nadat deze is ingevuld!

wordpress-seo-plugin

Blijf je kennis verbeteren!!!

Met behulp van de bovenstaande tips kan je hopelijk beginnen met het optimaliseren van je blogposts. Uiteraard zijn er nog veel meer aanpassingen mogelijk, die ervoor zorgen dat jij nog beter wordt gevonden. Zo kan je bijvoorbeeld:

  • Je positie verbeteren door meer links naar je website te krijgen.
  • Je categoriepagina’s optimaliseren zodat ook deze geïndexeerd kunnen worden.
  • Of de laadtijd van je blog verbeteren.

Mijn laatste tips is dan ook: blijf leren! Doe nieuwe kennis op over SEO en zorg dat jij je blog steeds blijft verbeteren. Een hoge positie kost tijd en die nummer één plek bereik je niet zomaar. Toch kan de basis je al helpen om enig verschil te maken.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!