Mijn advies voor startende bloggers!
De afgelopen jaren heb ik al verschillende websites mogen helpen bij het opzetten van een strategie voor hun blog.
Wat vaak niet zo goed werkt: bloggen over random onderwerpen.
(Of je moet het heel lang volhouden en dus heel veel blogposts willen schrijven).
Grote kans dat je hier op dit moment geen zin in hebt en het liefst zo snel mogelijk wel wat resultaat wil zien.
In plaats daarvan kan je veel beter een niche kiezen en meerdere blogposts schrijven over één onderwerp voor een specifieke doelgroep.
Grote kans dat je dan meer succes hebt.
Ik vertel graag hoe je het beste kan starten met bloggen.
Heb je al een blog, maar zorgen je posts nog niet voor het gewenste resultaat? Dan is deze strategie ook voor jou!
In 3 stappen jouw succesvolle blog strategie
1) Een niche kiezen
De eerste stap: een niche kiezen. Voor welk onderwerp ga jij dé autoriteit worden?
De onderstaande 3 vragen kunnen je helpen om een goed onderwerp te vinden.
- Waar kan je uren over praten?
- Wat willen je bezoekers echt weten? (Tip! Vraag het eens aan je huidige klanten)
- Waar zeggen je concurrenten nog te weinig over?
Het belangrijkste is om een onderwerp te kiezen dat niet te breed is.
Te brede onderwerpen | Niche onderwerpen |
---|---|
E-mailmarketing | E-mailautomatisering voor e-commerce |
Honden traininen | Clickertraining voor honden |
Ondernemerscoaching | Personal branding voor solopreneurs |
Kies natuurlijk wel een onderwerp dat aansluit op je aanbod om de kans op conversies via je blogs te verhogen. Verkoop je meerdere dingen via je website? Bedenk dan een onderwerp dat past bij je belangrijkste aanbod,
2) Onderwerpen voor interessante blogs bedenken
De volgende stap is dan om te brainstormen! Wat kan je vertellen over het onderwerp? Wat zouden interessante blogs zijn voor je doelgroep?
Enkele plekken waar je terecht kan voor het bedenken van goede onderwerpen:
- Je concurrentie: wat hebben zij al over het onderwerp geschreven?
- Vragen van je klanten: welke vragen krijg je regelmatig?
- Social media: waar wordt erover gepraat? Waar gaan de discussies over?
- Wat wilde je zelf allemaal weten toen je begon?
Probeer zo veel mogelijk verschillende blogs te bedenken die samen het onderwerp compleet behandelen. Kan je niks meer bedenken? Ga dan pas verder naar de volgende stap.
Mogelijke blogs voor het onderwerp 'clickertraining voor honden'. |
---|
Wat is clickertraining? |
Voor en nadelen van clickertraining |
Hoe begin je met clickertraining? |
Basiscommando's aanleren met een clicker |
Welke clicker kopen? |
Spel oefeningen met de clicker |
Handige trainingstools voor clickertraining |
Zo vind je de beste snacks voor clickertraining |
3) Zoekwoorden onderzoek uitvoeren
Pas als je een lijst hebt gemaakt van blogs om te schrijven, ga je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Niet daarvoor, want dan word je te veel beïnvloed door de zoekwoorden. En de behoefte van je doelgroep moet natuurlijk voorop staan.
De juiste zoekwoorden matchen met de verschillende blogs gaat je helpen om beter gevonden te worden.
Eerder schreef ik al een blog over het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek en een over SEO Copywriting waarin je meer leert over het schrijven van goede SEO teksten. Erg handig als vindbaarheid in Google belangrijk voor je is.
Het matchen van zoekwoorden kan er dan zo uitzien:
Zoekwoord | Zoekvolume | Difficulty | Te gebruiken voor: |
---|---|---|---|
clickertraining hond | 320 | 4 | Landingspagina: hoe begin je met clickertraining? |
clickertraining hond nadelen | 140 | 3 | Blogpost: voor en nadelen van clickertraining |
hond blaffen afleren met clicker | 320 | 3 | Nieuwe blogpost |
clicker kopen | 70 | 10 | Blogpost: welke clicker kopen? |
Ik hoor je denken: en de andere blogs dan? Als je eerst je blogonderwerpen bedenkt en daarna op zoek gaat naar goede zoekwoorden, dan zul je zien dat je misschien niet direct iets kunt vinden. Voor zulke blogs is het dan beter om achteraf te kijken op welke zoekwoorden je blogpost gevonden wordt en deze term(en) later nog beter in je blogpost te verwerken.
Daarnaast kan een zoekwoorden onderzoek er natuurlijk ook nog voor zorgen dat je nog meer onderwerpen voor interessante blogposts vindt.
Let op! Gebruik de primaire zoekwoorden van 1 blog niet te vaak in je andere blogs om zoekwoord kannibalisatie te voorkomen.
Waarom eigenlijk deze strategie?
Ik heb net de strategie met je gedeeld die ik zou volgen als ik zou starten met bloggen. Misschien ben je wel meteen enthousiast geworden, maar zo niet, 2 redenen waarom ik je deze strategie echt aanraad!
- Met deze strategie focus je op het maken van content over één specifiek onderwerp. Dit zorgt ervoor dat Google gaat zien dat jij een relevant resultaat bent voor mensen die naar dit onderwerp op zoek zijn. Stel jij hebt 9 blogs over clickertraining. Dan is kans groter dat jouw website wordt gevonden op ‘clickertraining hond’ dan wanneer jouw website 3 blogs over het trainen van een puppy, 3 blogs over verlatingsangst bij honden en 3 blogs over clickertraining heeft. Je wordt immers sneller als expert gezien voor een niche onderwerp, dan voor een algemeen onderwerp.
- Daarnaast laat je met die focus ook aan je bezoekers zien dat je een expert bent. Dit zorgt ervoor dat ze meer tijd op je website spenderen, want de andere content is immers ook relevant. Iemand die op zoek is naar informatie over clickertraining, hoeft niet per se op zoek te zijn naar informatie over puppytraining of verlatingsangst bij honden. En als alles op je website relevant is voor je doelgroep, zullen bezoekers zich sneller aanmelden voor je nieuwsbrief. Of zelfs een product kopen. Want het is dan heel duidelijk dat jij de expert bent.
Wil jij wel op deze manier starten met bloggen? Maar weet je nog niet zo goed hoe? Dan is een gratis brainstormsessie misschien wel iets voor jou!