De linkbuilding strategie om (hopelijk) meer links naar mijn website te krijgen

Wil je met je website bovenaan in Google komen? Dan helpt het enorm als meer goede websites een link naar jouw website plaatsen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen naar jouw website gaan linken? Welke linkbuilding strategie werkt nou eigenlijk het beste?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen jaren voor SuperBlogger te weinig aan linkbuilding heb gedaan. Maar wachten tot je vanzelf links gaat krijgen, brengt je eigenlijk ook geen stap verder.

Daarom heb ik een plan gemaakt om in de komende 3 maanden meer externe links voor mijn website te krijgen. Hieronder zie je welke 3 dingen ik ga doen en in de loop van de tijd zal ik de blogpost uitbreiden met de resultaten.

De 3 onderdelen van mijn linkbuilding strategie

Wat ik niet wil gaan doen!

Het doel is ervoor zorgen dat andere websites uit zichzelf naar SuperBlogger gaan linken. Ik ga geen andere websites mailen met de vraag om een link. Voor veel websites zal dit prima werken, maar ik vind dit soort mailtjes zelf echt vreselijk 😅.

1) Relaties opbouwen met andere online ondernemers

Mensen die je kennen, zullen sneller je nieuwe content gaan delen, dan mensen die je niet kennen.

“Als je de kans wil vergroten dat mensen een link naar je website plaatsen, wil jij jezelf niet online isoleren”.

Je zou dus kunnen zeggen dat het opbouwen van online relaties een goede linkbuilding strategie zou kunnen zijn. Ook dat is iets waar ik de afgelopen jaren niet zoveel in heb geïnvesteerd.

Daarom ga ik de komende 3 maanden het volgende doen:

  • Content van anderen delen. Op Instagram en Twitter, maar ook in blogs.
  • Vaker de interactie opzoeken op social media.
  • Website eigenaren erop attenderen als ik een vermelding heb geplaatst.
  • Bedrijven ervan op de hoogte brengen als ik een review over hun product of dienst heb geplaatst.
  • Ervoor zorgen dat mensen waarmee ik samenwerk of contact heb, er ook van op de hoogte zijn, waarmee ik nou eigenlijk bezig ben (bijvoorbeeld via mijn e-mail footer).

2) Content maken om meer links te krijgen

Content maken die gedeeld wordt, is nog niet zo eenvoudig. 94% van alle blogposts op het web heeft namelijk geen externe links.

Een van de dingen die ik dus de komende tijd wil doen, is experimenteren met het maken van content specifiek met het doel om meer links te krijgen.

Zo zijn er namelijk verschillende soorten content die meer kans maken op links:

  • Uitgebreide list posts. Op SuperBlogger heb ik wel een aantal lijst posts, zoals deze met 10 blog ideeën voor je volgende blogpost, maar nog geen hele uitgebreide die echt opvalt.
  • Case studies. Een blogpost waarin je een stappenplan én resultaat deelt van een (klein) project dat je hebt uitgevoerd.
  • Content voor journalisten. Op de website van Backlinko las ik een interessante blogpost over het schrijven van blogs speciaal voor journalisten.

Deze 3 soorten content staan centraal in mijn linkbuilding strategie voor de komende 3 maanden.

3) Onderzoeken hoe concurrenten backlinks krijgen

Je kan alles zelf uitproberen om te kijken of het werkt, maar je kan natuurlijk ook heel veel leren van je concurrenten.

Ik wil o.a. gaan kijken:

  • Welke blogposts van mijn concurrenten veel links hebben
  • Van welke websites ze deze links hebben gekregen
  • Wat er kenmerkend is voor de content die deze links hebben gekregen.

LinkMiner tool van Mangools

Dit soort informatie kan je bijvoorbeeld achterhalen met de LinkMiner tool van Mangools of met de Backlink Checker van SE Ranking.

De informatie van dit onderzoek kan ik dan weer gebruiken om mijn linkbuilding strategie te verbeteren (én een interessant artikel te schrijven over welke content nou extra veel links oplevert).

In 3 maanden meer backlinks voor SuperBlogger

Externe links Google Search Console

Hierboven zie je de huidige situatie. Op dit moment heeft SuperBlogger nog maar 147 externe links, waarvan meer dan 1/3 voor mijn post over verschillende blog platformen.

De actielijst voor de komende 3 maanden ziet er als volgt uit:

Relaties opbouwen met andere online ondernemers

  • Lijst maken met ~ 25 relevante ondernemers om een online relatie mee op te bouwen + deze mensen volgen op social media.
  • Websites van deze mensen langslopen of er goede content op staat die ik kan delen
  • 3 dagen per week een half uur besteden aan interacties op social media
  • Bedrijven waarover ik een blog heb geschreven een berichtje sturen
  • E-mail handtekening en bio’s op social media wijzigen

Content voor meer links maken

  • 2 uitgebreide list posts
  • 2 case studies
  • 2 blogposts voor journalisten

Onderzoeken hoe concurrenten backlinks krijgen

  • De backlinks van SuperBloggers’ 7 belangrijkste concurrenten onderzoeken.
  • Het bovenstaande plan aanpassen en verbeteren op basis van deze informatie

Wil je op de hoogte blijven van mijn stappen om het aantal externe links van SuperBlogger te laten groeien? Meld je aan voor de nieuwsbrief of volg SuperBlogger op Instagram.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!