Blog onderwerpen verzinnen moeilijk? Niet met deze tips!

Wij hebben er allemaal wel eens last van. Het is tijd om te bloggen, maar inspiratie voor unieke blog onderwerpen is ver te zoeken. Dus wat doe je dan? Gewoon beginnen met schrijven of wachten tot je wel inspiratie hebt? Je kan natuurlijk ook de tips in deze blogpost gebruiken. Grote kans dat je daarna een goed onderwerp voor je blogpost hebt gevonden (en voor de volgende 5).

Kenmerken van goede blog onderwerpen

Natuurlijk wil je niet zomaar over iets bloggen. Je blogpost moet wel interessant zijn voor de bezoeker, gevonden worden in Google en tot acties leiden, toch?

Een goed onderwerp voor je volgende blogpost voldoet dan ook tenminste aan de volgende kenmerken:

  • Het onderwerp is waardevol en relevant voor de bezoeker. Je wil eigenlijk alleen maar bloggen over onderwerpen die je (potentiële) klanten kunnen helpen.
  • Het onderwerp blijft nog een lange tijd relevant. Als je veel tijd investeert in het schrijven van een blogpost, dan wil je ook lang van de voordelen kunnen profiteren.
  • Het onderwerp draagt bij aan je korte en/of lange termijn doelen. Vraag je voor elk onderwerp af: is dit waardevol voor mijn blog? Wil je gevonden worden op een bepaald zoekwoord, inschrijvingen verzamelen voor een (online) cursus of heb je een affiliate link die je aandacht wilt geven? Zorg ervoor dat je een doel hebt voordat je begint met schrijven!

5 manieren om aan goede blog onderwerpen te komen

Als je geen blog inspiratie hebt, zijn er verschillende tools en bronnen die je kunnen helpen. Hieronder 5 manieren die wij zelf gebruiken om nieuwe blog onderwerpen te verzinnen!

1. Zoekwoorden onderzoek

Wil je dat je blogposts bovenaan in Google worden getoond en tot meer bezoekers leiden? Dan is het belangrijk dat je een goed zoekwoord kiest voor je blogpost. Een zoekwoorden onderzoek is dan ook een goed begin als je niet weet waar je over moet schrijven. Hiervoor kan je een zoekwoorden onderzoek tool, Google autocomplete of de Google Search Console gebruiken.

Zoekwoorden onderzoek tool: KWFinder

Voor een zoekwoorden onderzoek gebruiken wij de handige tool KWFinder. Stel je hebt een website met een overzicht van vakantiehuisjes. Als je zoekt op vakantiehuis, kom je ook zoekwoorden tegen, zoals: luxe vakantie, vakantie zoeken en auto vakantie. Stuk voor stuk zoekwoorden die je (waarschijnlijk) niet voor je landingspagina’s zou gebruiken, maar die wel interessant zijn voor een volgende blogpost. Vervolgens kan je deze zoekwoorden gebruiken om nog meer zoekwoorden te vinden!

Voorbeeld KWFinder vakantiehuisjes

Google autocomplete

Zoekwoorden onderzoek tools zijn vaak niet gratis. Natuurlijk kan je zelf een zoekwoord bedenken, maar dan weet je nooit of bezoekers hier ook echt op zoeken. Een gratis tool die wij ook vaak gebruiken, is Google autocomplete. Als je bijvoorbeeld het woord ’team building’ in de Google zoekmachine typt, wordt dit woord automatisch aangevuld met woorden zoals: teambuilding ideeën en teambuilding uitjes.

Uiteraard weet je niet hoe vaak er maandelijks op deze woorden wordt gezocht, maar het geeft wel een indicatie van de zoekwoorden die mensen gebruiken.

Google Autocomplete voorbeeld

Onderaan de pagina vind je voor de meeste zoekwoorden ook een aantal gerelateerde zoekopdrachten.

Google Search Console

Als laatste kan je ook Google Search Console gebruiken voor het vinden van zoekwoorden voor je blog. Voor SuperBlogger heb ik bijvoorbeeld een blog geschreven voor het zoekwoord blog schrijven, maar deze scoort ook op zoekwoorden zoals blog laten schrijven (positie 82) en bloggen hoe vaak (positie 67). Deze kunnen weer voor nieuwe blogposts worden gebruikt.

2. Klantonderzoek

Hoe kom je erachter over welke blog onderwerpen je klanten/volgers meer willen weten? Heel simpel! Gewoon door ze te vragen. Dit kan door ze persoonlijk te vragen, maar ook op andere manieren:

  • Analyseer welke blogposts veel worden gelezen. Heb je een aantal blogposts die meer worden gelezen dan anderen? Dan is de kans groot dat je bezoekers nog wel meer over dit onderwerp willen lezen.
  • Welke vragen krijg je vaak van klanten/lezers? Als je vaak dezelfde vragen krijgt gesteld, raden wij je aan om blogposts te schrijven over deze vragen. Zo kan je vragen voortaan sneller beantwoorden door naar de desbetreffende blogpost te linken en heb je weer genoeg inspiratie voor je volgende blogpost(s).
  • Plaats een ideeënbus op je website. Geef bezoekers de mogelijkheid om blog onderwerpen in te sturen. Zo wordt het voor jou nog makkelijker om waardevolle blogposts te creëren.

3. Concurrentie analyse

Als website eigenaar is het belangrijk om de content van je concurrentie in de gaten te houden. Bijvoorbeeld om je eigen kennis weer te verbreden, maar ook om inspiratie op te doen voor nieuwe blog onderwerpen.

Je concurrentie is namelijk een prima inspiratiebron:

  • Welke blogposts van je concurrenten worden veel gelezen? Welke blogposts krijgen veel reacties of worden vaak gedeeld op social media. Wat kan jij over dit onderwerp vertellen, zonder daarbij de blogpost van je concurrent te kopiëren?
  • Over welke onderwerpen schrijven je concurrenten (nog) niet? Als je de blogs van je concurrenten bezoekt, welke onderwerpen mis je dan direct? Op een blog over BBQen met allerlei vlees recepten, zal het snel opvallen dat de vegetarische recepten ontbreken.
  • Welke vragen stellen bezoekers in de reacties? Niet elke blog heeft een reactieformulier of krijgt reacties. Zijn er wel reacties geplaatst bij de blogs van je concurrenten? Kijk dan of je deze vragen kan gebruiken voor een interessante blogpost.

4. Je oude blogposts

Ben je al een tijdje aan het bloggen? Dan kunnen ook je oude blogposts als inspiratie dienen voor nieuwe blog onderwerpen.

Selecteer de blogposts met een breed onderwerp en kijk dan vooral naar de headings. Over welke headings had je nog veel meer kunnen vertellen?

Stel je zou de blogpost van Swiss Sense over het restylen van je slaapkamer hebben geschreven. Op basis van de genoemde tips, zou je 3 nieuwe blogposts kunnen schrijven, namelijk:

  • De beste luxe hotelbedden voor een goede nachtrust
  • Slaapkamer verven? 5 kleurencombinaties voor een frisse uitstraling
  • Voordelen van bloemen en planten in de slaapkamer

Voorbeeld Swiss Sense

Gebruik losse tips als onderwerp voor je volgende blogpost. Grote kans dat je er nog veel meer over kan vertellen.

5. Je opinie/visie over een onderwerp

De meeste blogposts schrijven wij op basis van de behoefte van de bezoeker. Grote kans dat je een passend zoekwoord vindt en je blogpost wordt gelezen.

Maar het kan ook zijn dat je interessante informatie te delen hebt, waarvan bezoekers nog helemaal niet weten dat zij deze informatie nodig hebben. Dit soort educatieve content kan ook interessant zijn voor een volgende blogpost.

Je stelt jezelf dan niet de vraag: “wat willen mijn volgers lezen”. In plaats daarvan stel je de vraag: “wat wil ik mijn lezers vertellen”. Een voorbeeld hiervan is een blogpost die de lezer probeert te overtuigen van een bepaald standpunt of gedraging.

Voorbeeld blog over e-mail etiquette
Voorbeeld van een blogpost met het doel om lezers te overtuigen zich op een bepaalde manier te gedragen.

Een zoekwoord kiezen voor dit soort blogposts is lastig, omdat je vaak niet weet welke keywords bezoekers dan zouden gebruiken. Daarom raden wij je aan om de blogpost eerst te schrijven en dan via Google Search Console te achterhalen op welke zoekwoorden de blogpost wordt gevonden.

Van blog onderwerp tot creatieve blogpost

Als je een onderwerp voor je blogpost hebt gekozen, dan ben je er nog niet. Het onderwerp waar je over gaat schrijven, zegt namelijk nog niets over hoe je erover gaat schrijven.

Voordat je begint met schrijven, raden wij je aan om na te denken over:

  • Het soort blogpost dat je wilt schrijven. Wil je over het onderwerp een tutorial, een review, een lijst blogpost, een verslag of een mega blogpost schrijven? Door eerst het soort blogpost te kiezen, heb je al een eerste richtlijn voor de inhoud van je blogpost. Ook kan dit het onderscheidend vermogen van je blogpost zijn. Wanneer alle blogposts op de eerste pagina in Google (voor het door jou gekozen zoekwoord) hebben gekozen voor een lijst blogpost, kan jij je onderscheiden met een tutorial of mega blogpost.
  • Het onderscheidend vermogen van je blogpost. Om je te onderscheiden van de concurrentie, je wil namelijk niet je concurrenten kopiëren, is het goed om een unieke invalshoek voor je blogpost te bedenken. Wat kan jij aan je blogpost toevoegen dat nog niet eerder is geschreven? Zo kan je denken aan voorbeelden, je persoonlijke ervaring of bronnen die het verhaal ondersteunen. Een andere manier om je te onderscheiden is door een blogpost samen met een klant te schrijven. Dit zie je niet vaak en daarnaast wordt het bereik groter, doordat de klant de blog waarschijnlijk ook in zijn eigen netwerk zal delen.
  • De belangrijkste boodschap van je blogpost. Het is altijd goed om te controleren of het de moeite waard is om over een blog onderwerp te schrijven. Het belangrijkste is namelijk dat je een duidelijke boodschap hebt voor de lezer. Kan je deze direct bedenken, dan kan je verder met het schrijven van de blogpost.

Blog ideeën die wij (meestal) vermijden

Naast blog onderwerpen waar je wél over wilt schrijven, zijn er natuurlijk ook onderwerpen die je beter kunt vermijden. Welke dit zijn, zal afhangen van je eigen content strategie. Zelf kiezen wij ervoor om de volgende blog onderwerpen te vermijden.

  • Actuele onderwerpen/trends. Op de korte termijn zullen blogposts over actuele onderwerpen voor veel bezoekers zorgen, maar daarna zal het aantal bezoekers snel weer afnemen. Dat betekent dat je de blogpost of moet updaten, zodat deze weer relevant wordt voor de lezer, of beter kan verwijderen. Zelf bloggen wij daarom liever over onderwerpen die langer relevant blijven voor de lezer.
  • Commerciële onderwerpen. Het doel van bloggen is om bezoekers te informeren of entertainen. Uiteraard koppelen wij vaak een conversie aan een blogpost, maar het onderwerp zal niet snel een commerciële insteek hebben. De waarde voor de bezoeker staat voorop. Commerciële onderwerpen beperken wij tot onze landingspagina’s.
  • Bedrijfsnieuws. Er zijn verschillende kanalen waar je nieuws over je bedrijf kan delen. Vaak zie je dat bedrijven hier een hele blogpost aan wijden, maar zelf kiezen wij ervoor om dit via andere kanalen te delen (e-mail, social media, etc.). Bedrijfsnieuws is maar een korte tijd relevant en trekt al snel geen bezoekers meer. De tijd die je besteed aan het schrijven over een bedrijfsnieuwtje zou je beter aan goede blogposts kunnen besteden die na 2 jaar nog steeds met plezier door je bezoeker worden gelezen.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!

Gepubliceerd op

BiJgewerkt op

Auteur

Leestijd