Waarom het niet lukt om ≥ 1 blog per maand te schrijven

Met content marketing je website laten groeien is niet eenvoudig. Een van de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat je campagnes een succes worden is consistentie. Maar wat als het maar niet lukt om regelmatig waardevolle content te delen en te produceren?

Ook ik heb lange periodes waar ik weinig tot geen nieuwe content plaats op de websites of andere content kanalen van mijn projecten. Ontzettend jammer! Want wanneer jij geen nieuwe content plaatst of oude content beter maakt, dan zal je website ook niet groeien.

Dus wat doe je dan als je geen tijd, inspiratie of motivatie hebt om nieuwe blogs (of andere vormen van content) te produceren?

Op basis van ervaring weet ik dat er verschillende dingen kunnen zijn die je tegenhouden om te bloggen. Want wanneer je echt wil, kan je altijd wat tijd vrijmaken om een blog te schrijven voor je website. Één blogpost per maand is namelijk echt niet zoveel.

Dus bij deze: de redenen waarom het je niet lukt om minimaal 1 blog te schrijven per maand + mogelijke oplossingen.

Reden 1: je wil alleen maar supergoede content maken

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben echt een voorstander van het schrijven van de beste blogpost die er over het onderwerp te vinden is. Maar de ambitie om telkens superlange en waardevolle posts te maken, kan er juist ook voor zorgen dat je helemaal GEEN content meer maakt.

Bovendien zit ook niet je hele doelgroep te wachten op mega lange content.

Het is beter om binnen je content marketing strategie verschillende formats voor je content te hebben. Zo houd je het leuk voor jezelf, maar bereik je ook veel meer mensen van je doelgroep

Reden 2: je hebt geen inspiratie voor het maken van nieuwe content

Een geheimpje: hoe meer content je maakt, hoe makkelijker het is om nieuwe ideeën voor je content te bedenken.

Maar ja, als je nu geen inspiratie hebt, hoe begin je dan?

Een makkelijke manier om altijd inspiratie te hebben voor nieuwe content is door een serie op te zetten. In plaats van steeds losse blogposts te schrijven over allerlei onderwerpen, ga je elke blogpost zien als een deel van een groter geheel.

In mijn gratis ebook ‘van volger naar leider’ deel ik verschillende ideeën die je zou kunnen gebruiken voor het opzetten van een serie.

Reden 3: Je hebt geen succes met je content marketing

Heb je op dit moment nog geen succes met je content marketing, dan zorgt dat natuurlijk niet voor motivatie om nog meer content te gaan maken. Toch kan die extra content er juist voor zorgen dat je wél succes hebt.

Als je content op dit moment nog niets oplevert, is het goed om Google Search Console er eens bij te pakken. Zorgt je content nog niet voor het gewenste aantal bezoekers? Dan vind je in GSC het antwoord waarom niet.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je website al wel voor bezoekers zorgt, maar dat je artikelen niet leiden tot acties. In mijn blog over de content audit, geef ik een aantal suggesties wat je dan kan doen.

Reden 4: Je maakt content zonder een doel te hebben

Een artikeltje hier, een artikeltje daar. Maar eigenlijk altijd zonder een duidelijk doel. Ook dan zal het je waarschijnlijk niet lukken om regelmatig een nieuwe blog te schrijven (of je moet het echt heel leuk vinden).

Als het goed is ben je niet zonder reden met content marketing begonnen. Waarschijnlijk wil je meer bezoekers, meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief en meer verkopen.

Het beste is dan om ook content te maken die bijdraagt aan het bereiken van deze doelen.

Reden 5: het schrijven gaat gewoon niet zo lekker

In principe weet je wel waar je over moet schrijven, maar al weken zit je eigenlijk steeds dezelfde alinea te herschrijven.

Soms zijn de artikelen waarvan je denkt dat je ze moet schrijven, de reden dat het gewoon niet lukt. Je kan nog zo’n goed zoekwoord hebben gevonden voor je website, als het artikel zich niet vanzelf schrijft, is het misschien beter om deze even te laten liggen.

In plaats daarvan kan je beter een nieuwe blogpost beginnen waarbij de woorden wél vanzelf komen.

Dé oplossing voor al je problemen!

Lukt het je niet om minimaal 1 blog per maand voor je website te maken, dan is daarvoor vaak niet 1 reden. Grote kans dat je geen inspiratie hebt, geen succes meer hebt en het tegelijkertijd ook gewoon heel goed wil doen. Als gevolg heb je waarschijnlijk heel veel prioriteiten maar bloggen is er niet een van.

Het beste wat je dan kan doen? Iets nieuws proberen!

Probeer een nieuwe strategie voor je content marketing te bedenken. Eentje waar je weer energie van krijgt.

Je kan bijvoorbeeld:

  • Een reeks korte blogposts schrijven over een onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt.
  • Je in iets nieuws verdiepen en daar meer over delen op je blog
  • Je inspiratie halen uit dingen die je dagelijks meemaakt met klanten. Wat heb je al wel 100 keer verteld, maar nog niet op je website?

Schrijf je normaal lange artikelen? Ga dan nu voor korte artikelen. Deel je normaal alleen je eigen visie? Laat dan klanten eens aan het woord.

Iets nieuws kan ervoor zorgen dat jij wel weer in een flow komt en regelmatig gaat publiceren.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!