Pakkende titels schrijf je niet in 10 seconden!

De aandacht van je doelgroep trekken is niet makkelijk. Elke dag worden wij tenslotte blootgesteld aan een grote hoeveelheid berichten. En als je het dan eindelijk voor elkaar hebt gekregen om de aandacht te trekken, leest 80% van de lezers niet verder dan de titel. Een pakkende titel bedenken, is dus niet alleen maar leuk, maar maakt écht het verschil. Hoe je van die goede blog titels bedenkt, lees je daarom in deze blogpost!

Zijn goede blog titels echt nog wel zo belangrijk?

Blogs over schrijven voor het web geven allemaal hetzelfde advies: schrijf pakkende titels voor je blogposts. Er zijn echter meerdere elementen die ervoor kunnen zorgen dat lezers wel of niet doorklikken naar de blogpost. Bijvoorbeeld opvallende afbeeldingen, de bron van de blogpost of de positie van de website in Google. Je kan je vast voorstellen dat mensen snel het eerste resultaat in Google selecteren, zelfs als deze geen super pakkende titel heeft.

Toch zijn er ook een aantal argumenten te noemen waarom een een goede titel verzinnen zelfs nog belangrijker is dan ooit:

  • De concurrentie blijft toenemen. Niet alleen worden er steeds meer blogposts geschreven, ook zijn veel bedrijven en bloggers inmiddels beter geworden in het bedenken van pakkende titels.
  • Mensen hebben minder vertrouwen in zogenaamde clickbait titels. Sensationele titels, je ziet ze nog regelmatig voorbij komen op social media. Sommige blogposts met sensationele titels gaan inderdaad viral, maar anderen zorgen vooral voor teleurstelling bij de lezer. Kritische lezers zijn steeds minder gevoelig voor je misleidende trucjes om bezoekers naar je website te krijgen.
  • Google maakt het je niet makkelijker om zichtbaar te zijn in de zoekmachine. Het is je vast al opgevallen dat voor veel populaire zoekwoorden steeds meer advertenties worden getoond. Dit betekent dat gebruikers nog verder naar beneden moeten scrollen om de organische zoekresultaten te zien. Niet iedereen scrollt zo ver en daarom is het belangrijk om extra op te vallen voor de mensen die wél jouw blogpost in Google te zien krijgen.

Goede blog titels zijn dus belangrijk. Nu die pareltjes nog leren schrijven!

Hoe schrijf je pakkende titels voor je pakkende blogposts?

Er zijn al meerdere blogposts geschreven over het schrijven van titels voor je blogposts. Veel van deze blogposts bevatten een aantal formules waarmee je goede titels bedenkt. Ik geloof echter dat de beste blog titels zijn geschreven zonder zo’n formule te gebruiken.

Wél zijn er een aantal kenmerken waar goede titel aan moet voldoen! Een pakkende titel:

Is niet te lang én niet te kort

Een goede SEO titel (de titel die wordt weergegeven in de zoekmachines) is tussen de 51 en 74 tekens lang, een goede titel voor Facebook tussen de 40 en 60 tekens, voor Twitter tussen de 71 en 100 tekens en voor LinkedIn tussen de 80 en 120 tekens. Maar hoe zit het met de titel zoals deze wordt weergegeven op je eigen website?

Ook voor je eigen website geldt dat de titel vooral niet te lang moet zijn, maar de ideale lengte hangt ook af van het design van je website. Zo is het bijvoorbeeld niet ideaal als één woord net op de volgende regel loopt. Voor de meeste websites is een ideale lengte tussen de 45 en 60 tekens.

Voorbeelden

  • Je dag goed beginnen
  • Je dag goed beginnen – 5 rituelen voor een stressvrije dag

Bevat het zoekwoord

Het zoekwoord in de (SEO) titel van je blogpost vermelden draagt niet alleen bij aan een betere vindbaarheid, ook kunnen bezoekers makkelijker herkennen dat de blogpost gaat over het onderwerp waar zij op hebben gezocht.

Heb beste is natuurlijk om het zoekwoord in het begin van de titel te vermelden. Bezoekers focussen hun aandacht namelijk het meest op de eerste twee woorden van een link of titel. Voor de ene blogpost is het makkelijker om het zoekwoord in het begin van de titel te gebruiken dan voor de andere blogpost.

Voorbeelden

  • Waarom je niet bang moet zijn om alleen op vakantie te gaan
  • Alleen op vakantie eng? Niet als je het zo doet!

Moet ook zonder context begrijpbaar zijn

Wanneer iemand voor de eerste keer de pakkende titel van je blogpost leest, dan heeft deze persoon uiteraard de blogpost nog niet gelezen. Een opvallende titel is leuk, maar het is nog veel belangrijker dat de lezer niet te lang hoeft na te denken waar de blogpost eigenlijk over gaat. Wanneer lezers te lang moeten nadenken, haken ze af en zullen zij niet doorklikken naar je blogpost.

Een uitzondering kan worden gemaakt voor de titels die worden weergegeven op social media. Daar is het belangrijker om de lezer nieuwsgierig te maken en mag de inhoud van de titel dus ook wat raadselachtiger zijn.

Voorbeelden

  • Lekker genieten van de natuur in de Achterhoek
  • Wandelen in de Achterhoek? Zo vind je de ideale route!

Onderscheidt zich van de concurrentie

Een nadeel van alle blogpost over het schrijven van pakkende titels is dat bijna iedereen nu dezelfde soort titels gebruikt. Zoek maar eens op een willekeurig zoekwoord in Google (bijvoorbeeld reisapps). Bijna elk resultaat heeft dezelfde titel, waardoor geen van de resultaten echt opvalt. Een concurrentieanalyse is dus echt een must als je een goede titel wilt schrijven.

Voorbeelden

  • 10 handige reisapps voor je volgende vakantie
  • De beste reisapps waarmee je écht geld kan besparen!

Communiceert het voordeel voor de lezer

Website bezoekers willen maar één ding: een oplossing voor hun probleem vinden of vermaakt worden door de content die ze consumeren. Dat betekent dat je organisatie of website helemaal niet zo belangrijk is als je misschien denkt.

Wilt je de kans vergroten dat bezoekers naar je blogpost doorklikken? Zorg ervoor dat de titel dan altijd een voordeel voor de lezer bevat. Dit kan een voorspelling, belofte of resultaat zijn. Zo ziet de lezer direct wat het lezen van de blogpost kan opleveren.

Voorbeelden

  • Je huis opruimen doe je zo
  • Opruimtips: in 6 stappen nooit meer rommel in je huis

Past bij de inhoud van de blogpost

Het doel van een blog titel is natuurlijk om de aandacht te trekken. Maar wat als je blogpost de belofte van de pakkende titel helemaal niet kan waarmaken? Je blogpost zal geen positieve indruk op de bezoeker achterlaten, waardoor bezoekers je website verlaten en in de toekomst minder snel in je clickbait titels zullen trappen.

Het belangrijkste is dus dat de titel een goede beschrijving van de inhoud van de blogpost weergeeft! De bezoeker heeft op basis van de titel een verwachting en je blogpost moet voor een goed resultaat ook aan deze verwachting voldoen.

Voorbeelden

  • Dit zijn de 15 best bewaarde geheime plekjes in Europa
  • Bijzonder tripje? 15 sprookjesachtige plekken in Europa

(De eerste titel is in principe prima, mits je de belofte waar kan maken en écht 15 geheime plekken in je blogpost hebt verzameld).

Is geschreven voor de doelgroep

Wanneer je iedereen probeert te bereiken, is de kans groot dat je niemand bereikt. Daarom is het zo belangrijk om je blogposts voor een specifieke doelgroep te schrijven en je blog titels hierop aan te passen. De juiste doelgroep zal zich dan sneller in je blogpost herkennen en eerder jouw fantastische blogpost gaan lezen. Een groot voordeel is dat je dan ook echt de juiste bezoekers bereikt en daarmee de kans op een conversie vergroot.

Voorbeelden

  • Homemade chocolade ijs maken (zonder ijsmachine)
  • Chocolade ijs maken: de gezonde versie (zonder ijsmachine)

(De tweede titel is beter als je doelgroep bestaat uit mensen die graag gezonder willen leven).

Pakkende titels trekken aandacht

Een titel moet niet alleen het zoekwoord bevatten, geschreven zijn voor de doelgroep en het voordeel voor de lezer communiceren, een goede titel moet vooral ook de aandacht trekken. Maar hoe trek je dan de aandacht van de lezer?

Er zijn drie soorten informatie die je kan gebruiken om aandacht te trekken. Wil je een pakkende titel bedenken voor je nieuwste blogpost? Probeer dan om één van de drie aandachttrekkers in je blogpost te verwerken:

  • Opvallende informatie. Stel je plaatst een cijfer tussen een lange reeks van woorden. In deze situatie zal het cijfer sneller de aandacht trekken dan wanneer het cijfer tussen een lange reeks van cijfers wordt geplaatst. Ons brein negeert routine, wat betekent dat informatie die afwijkt interessant is en daardoor eerder opvalt. Probeer dan ook altijd een invalshoek voor je blog titel te bedenken die anders is dan anders.
  • Concrete/nabije informatie. Als je ervoor kan zorgen dat de titel een emotie oproept of een beeld schetst bij de lezer, dan is de kans groot dat je de aandacht van de lezer te pakken hebt. De lezer zal de informatie sneller op zichzelf betrekken als deze specifiek is én dichtbij de lezer staat. Een handig trucje: benoem het probleem van de lezer (of de oplossing) in je blog titel.
  • Nieuwe informatie. Een derde aandachttrekker is nieuwe informatie. Is de informatie nieuw of niet in lijn met reeds bestaande opvattingen van een lezer, dan leidt dit tot verbazing en dus meer aandacht voor de boodschap. Om nieuwe informatie in blog titels te verwerken is het dus belangrijk om inzicht te hebben in de huidige kennis van je doelgroep.

Eerst de titel verzinnen of toch eerst de blogpost schrijven?

Er zijn verschillende argumenten te noemen waarom je beter eerst een pakkende titel kan bedenken, maar ook waarom je beter eerst de blogpost kan schrijven. Uiteindelijk komt het erop neer dat je moet doen wat voor jou het beste werkt!

Voordelen van eerst de blogpost schrijven:

  • De eerste titel die je bedenkt is niet altijd de beste. Vaak vinden wij het lastig om eerder geschreven content te schrappen. Hetzelfde geldt voor de titel. Wanneer er eenmaal een titel op papier staat, vinden wij het lastig om deze te wijzigen. Zelf als er een veel betere titel mogelijk is.
  • De kans bestaat dat de inhoud van de blogpost gaat afwijken van de titel. Hoe vaak voeg je nog een vernieuwende invalshoek toe aan je blogpost, die tot een spannende titel zou kunnen leden? Juist! Vaak genoeg.

Voordelen van eerst de titel verzinnen:

  • Een titel kan je helpen bij het schrijven van de blogpost. Een concrete titel kan je helpen bij het plannen van de structuur van de blogpost. Zeker als je titel een voorspelling van de inhoud van de blogpost bevat!
  • Het kan ervoor zorgen dat je de beter het doel van de blogpost volgt. Wanneer je eenmaal begint met schrijven, is het eenvoudig om van je doel af te dwalen. Een blog titel kan ervoor zorgen dat je wél het doel voor ogen houdt.

Bonus tip! Schrijf altijd meerdere headlines

Waarom zou je voor de eerste de beste pakkende titel gaan als je ook 10 goede blog titels kan bedenken, toch? Schrijf daarom altijd meerdere headlines en kies dan pas de beste. Of nog beter: laat iemand anders beoordelen welke titel de meeste aandacht trekt.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!