5 voorbeelden voor je eigen over ons pagina

Vrijwel elke website heeft een over ons pagina. Toch is dit vaak niet de meest spannende pagina op de website en dat is jammer. Maar wat vertel je over je bedrijf of blog, dat interessant genoeg is voor je bezoeker? Of beter nog: ervoor zorgt dat de bezoeker tot actie overgaat? In deze blogpost deel ik verschillende tips, aan de hand van 5 verschillende goede voorbeelden.

Hoe belangrijk is de over ons pagina?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een bezoeker je over ons pagina bekijkt. Bijvoorbeeld:

  • Om te controleren of je website wel betrouwbaar is, net voor het plaatsen van een aankoop.
  • Om te kijken of je website interessant genoeg is voor een eventuele samenwerking.
  • Maar het kan ook zijn dat de bezoeker gewoon aan het oriënteren is en iets meer over je website te weten wil komen.

In de eerste 2 voorbeelden kan de over ons pagina dus echt een verschil maken. Maar de vraag is nu: hoe vaak bekijken bezoekers deze pagina nu echt?

Als ik naar de statistieken van SuperBlogger kijk, bekijkt gemiddeld 0,5% van mijn bezoekers de over pagina. Maar deze bezoekers spenderen gemiddeld wel zo’n 6-10 op de website en vaak bezoeken ze ook de workshop bloggen pagina.

Deze bezoeker zijn dus écht geïnteresseerd in bloggen en willen misschien wel contact op nemen of deelnemen aan een workshop. De over pagina mag deze bezoekers dan niet teleurstellen en wegjagen.

3 basisregels voor je over ons pagina

Maar hoe maak je dan een goede over ons pagina? Welke informatie deel je en in welke volgorde? Voordat ik enkele goede voorbeelden bespreek, wil ik eerst 3 ontzettend belangrijke regels delen. Dit is de basis waar wij straks mee verder gaan:

Regel 1: je over ons pagina draait nog steeds om de bezoeker

Dit klinkt misschien gek, maar ondanks dat de over ons pagina het woordje ‘ons’ bevat, hoort óók deze pagina nog over je bezoeker te gaan.

Het doel van de pagina is namelijk om je bezoeker te overtuigen van jouw expertise. En dat doe je het beste door in te spelen op de verwachtingen en problemen van je bezoeker. Dat de bezoeker zich in je verhaal kan herkennen, is de sleutel tot een goede over ons pagina.

Regel 2: je over ons pagina moet tot een actie kunnen leiden

De over ons pagina mag geen pagina worden waar bezoekers vastlopen en vervolgens weggaan. Ook op deze pagina wil je dat bezoeker weer verder gaat of nog beter: tot actie overgaat.

Verwerk dus altijd een call to action in je pagina. Dit kan zijn:

  • Een vraag om feedback
  • Een overzicht van je producten
  • Een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief
  • Een overzicht van een aantal blogposts
  • Buttons om je te volgen op social media

Kies voor een conversie element dat voor jou belangrijk is en past bij je pagina.

Regel 3: de beste over ons pagina is een persoonlijke pagina

De bezoeker gaat naar je over ons pagina o.a. om erachter te komen wie je bent. Wie zijn de mensen achter het bedrijf waar ik iets van koop of waar ik een samenwerking mee wil starten? Dat is de vraag die je bezoeker heeft.

Je wil dus niet dat je pagina te onpersoonlijk is. Laat duidelijk zien wie je bent en waar je voor staat. Dit kan met foto’s, quotes of nog beter: een video.

5 goede voorbeelden ter inspiratie

De basisregels zijn handig, maar je leest deze blogpost waarschijnlijk omdat je niet goed weet waar je moet beginnen. Welke informatie kan je het beste delen?

Belangrijk: er is geen gouden formule voor het maken van een over ons pagina. De pagina moet passen bij de identiteit van jouw website, maar ook bij de verwachtingen van de klant. En dat maakt het lastig.

Daarom deel ik niet 1 standaard template, maar 5 voorbeelden van goede over ons pagina’s. 5 voorbeelden die je als inspiratie voor je eigen pagina kan gebruiken.

1. Plantsome

Do’s

  • Vertel hoe je bedrijf tot stand is gekomen. Welke ingrediënten hebben gezorgd voor jouw succesformule?
  • Benoem het probleem van je bezoeker. Voor welke frustratie van je doelgroep bied je een oplossing?

Een goede over ons pagina hoeft niet super uitgebreid te zijn, maar kan juist ook kort en krachtig zijn! Een goed voorbeeld van zo’n pagina vind je op de website Plantsome. De pagina is luchtig, persoonlijk, maar toch overtuigend.

Onderdelen van de pagina

  • Het verhaal achter de oprichting – Wat heeft gezorgd voor de oprichting van het bedrijf? Je achtergrond kan je hier noemen, maar ook het probleem van de klant waar je een oplossing voor wil bieden.
  • De oprichters – Wie zijn de mensen achter het bedrijf en wat is hun onderscheidend vermogen? Waar zijn ze goed in?
  • Favoriete producten van de oprichters – Welke producten mag de bezoeker volgens de oprichters niet missen?
  • Blogpost aanraders – Een overzicht van de nieuwste of meest populaire blogposts.

Voorbeeld Plantsome

2. SoChicken

Do’s

  • Beschrijf kort, in enkele zinnen, waar je website over gaat of welk product/dienst je aanbiedt.
  • Benoem het succes van je website of bedrijf. Hoeveel bezoekers heb je? In welke media ben je genoemd? Met welke andere bedrijven heb je samengewerkt?

Ben jij de enige persoon achter je website of blog? Vertel dan niet alleen iets over je website, maar ook over jou als persoon. Bijvoorbeeld, zoals SoChicken doet. Op de pagina lees je niet alleen voor wie de website is bedoeld, maar ook wie de schrijver is achter de blog en wat hij allemaal graag doet.

Onderdelen van de pagina

  • Korte inleiding over de website – Wat is het onderwerp van de website? Wat voor een soort content kan de bezoeker verwachten? Of wat is het doel van de website?
  • Over de schrijver – Wie schrijft dagelijks de verhalen op de website? Wanneer is de website opgericht en met welke redenen? Wat doet de schrijver verder nog?
  • Voor wie de blog is – Wat is de doelgroep van de website? Hoeveel bezoekers trekt de website? En hoeveel actieve volgers zijn er?
  • Waar de lezer het beste kan beginnen – Zijn er een aantal artikelen om mee te beginnen of kan de bezoeker zich inschrijven voor de nieuwsbrief?

Voorbeeld SoChicken

3. BrandNewDay

Do’s

  • Voeg een video toe. Zo kunnen bezoekers zelf beslissen of ze liever de video bekijken of de tekst op de pagina lezen.
  • Deel jouw visie op dat wat je doet. Wat is bijvoorbeeld kenmerkend voor jouw dienstverlening of werkwijze?

Een goede over ons pagina is een combinatie van tekst en design. Met goede teksten overtuig je de bezoeker en met een goed design zorg je ervoor dat bezoekers je tekst ook echt lezen. Ben je op zoek naar inspiratie? Een goed voorbeeld vind je op BrandNewDay. De boodschap is goed, maar ook het design ziet er gelikt uit, zowel op desktop als mobiel!

Onderdelen van de pagina

  • Bedrijf in het kort – Zoals BrandNewDay het zo mooi noemt: wat is het DNA van je bedrijf? Wie ben je en wat is je onderscheidend vermogen?
  • Wat het bedrijf doet – Welke diensten/producten lever je aan welke klanten? En wat is het resultaat?
  • 3 kenmerken over het bedrijf – Wat zijn de 3 belangrijkste kenmerken van je bedrijf? Licht deze ook kort toe.
  • Beloftes – Wat kan je de bezoeker beloven als het gaat om je dienstverlening? Wat is kenmerkend voor je werkwijze?
  • Call to action – Wat is de volgende stap voor de bezoeker? Welke diensten- of categoriepagina’s wil je dat bezoekers bekijken?

Voorbeeld BrandNewDay

4. Skyscanner

Do’s

  • Denk groot! Wat is het ultieme doel dat jij met je bedrijf wil bereiken? Deel dit met je bezoeker.
  • Zeg veel met weinig woorden. Niets is krachtiger dan een goede slogan of een pakkende introductie. Probeer de kern van je bedrijf vervolgens kort samen te vatten in de subkoppen.

Wanneer de bezoeker op een pagina komt, wil je meteen de aandacht trekken. De eerste zin moet dus direct pakkend zijn! Skyscanner doet dit heel goed. Lezers willen dankzij de tekst in de header direct weten wat dit voor hen betekent en zullen dus snel naar beneden scrollen!

Onderdelen van de pagina

  • Belofte aan de (potentiële) klant – Hoe kan je de bezoeker helpen? Maak een belofte om je bezoeker te overtuigen.
  • Hoe het bedrijf is begonnen en waar het nu staat – Heeft je bedrijf een bijzondere groei doorgemaakt? Beschrijf het proces.
  • Missie (+ de praktische uitwerking daarvan) – Waar sta je voor als bedrijf en hoe komt dit tot uiting in de acties die je doet.
  • Reis tot nu toe – Welke mijlpalen heeft het bedrijf sinds de oprichting bereikt. Wat waren de voordelen hiervan voor de klant?
  • Aanbod – Sluit de over ons pagina met een call-to-action. Wat is de volgende stap voor de bezoeker?

Voorbeeld Skyscanner

5. Timewax

Do’s

  • Gebruik quotes van oprichter(s) en/of medewerkers. Jezelf laten zien kan op verschillende manieren. Maak het persoonlijker door niet alleen een foto te tonen, maar ook de persoonlijke visie van de oprichters of teamleden te delen.
  • Vertel niet alleen wat je doet, maar ook hoe je het doet en waarom je het doet. Zo krijgen bezoekers echt een goed beeld van wie je bent als organisatie en wat ze van je dienstverlening en/of producten kunnen verwachten.

Op de website van Timewax vind je een hele eenvoudige, maar ook hele duidelijke over ons pagina. Er wordt o.a. verteld wat het bedrijf doet, voor wie ze dit doen en waarom ze dit doen. De voordelen voor de klant worden duidelijk benoemd en na het bekijken van de pagina, kunnen bezoekers gelijk verder met de proefversie!

Onderdelen van de pagina

  • Missie – Begin met een korte omschrijving van de bestaansreden van je organisatie. Waar sta je voor en wat wil je uitdragen?
  • Waarom je doet wat je doet – Waar wil je de doelgroep mee helpen en waarom wil je dit? Wat is je visie op de producten en diensten die je levert?
  • Werkwijze – Hoe help je jouw doelgroep. Wat is er bijzonder aan de producten en/of diensten die je levert?
  • Diensten – Welke concrete diensten of producten lever je? Uit welke onderdelen of categorieën bestaan deze?
  • Call to action – Wat is de volgende stap voor je bezoeker? Heb je een gratis product waarmee de bezoeker meer informatie kan krijgen over je aanbod?

Voorbeeld Timewax

Infographic met de 5 templates

Hieronder een overzicht van de 5 templates die ik in deze blogpost heb besproken:

Infographic met de 5 over ons pagina templates

Enkele laatste tips voor het maken van je over ons pagina

Heb je een template voor je pagina gekozen? Gebruik dan de laatste 5 tips om de pagina af te maken.

  • Deel alleen wat belangrijk is voor de lezer. Je over ons pagina hoeft niet je hele levensverhaal of bedrijfshistorie te bevatten. Deel alleen wat de bezoeker echt zou moeten weten.
  • Spreek de lezer direct aan. Bezoekers die op de over pagina komen willen jou of je bedrijf leren kennen. Hou het informeel en schrijf alsof je tegen de lezer praat.
  • Gebruik geen zoekwoord. De over ons pagina is niet de eerste pagina die bezoekers vanuit Google zouden moeten vinden. Gebruik dus niet een van je belangrijke zoekwoorden voor deze pagina.
  • Update de pagina regelmatig. Het is belangrijk dat je over ons pagina representatief is voor je bedrijf of blog. Je wilt dus dat de over pagina meegroeit met je bedrijf.
  • Geef een kijkje achter de schermen. De bezoeker moet eigenlijk direct een beeld krijgen van hoe het er binnen je bedrijf aan toe gaat. Deel foto’s of vertel iets over je werkwijze.

Dat waren de tips! Heb jij nog een goed voorbeeld? Deel deze dan in de reacties!

Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 27/07/2020