Wat is duplicate content?
Toen ik deze blogpost schreef, moest ik echt even goed nadenken over een goede omschrijving van duplicate content (of dubbele content in het Nederlands).
Duplicate content houdt in dat de content op een pagina van je website niet uniek is en deels of in zijn geheel overeenkomt met de content van een andere pagina op het web. Zo kunnen de kopieën van je content binnen je eigen website te vinden zijn (interne duplicate content). Maar het kan ook zijn dat de dezelfde content op een hele andere website te vinden is (externe duplicate content).
Het creëren van duplicate content gebeurd niet altijd bewust en daarom wil ik het er in deze blogpost over hebben welke soorten dubbele content er zijn en hoe je ze kan voorkomen/oplossen.
Maar eerst: waarom het zo nadelig is voor de vindbaarheid van je website.
Waarom duplicate content nadelig is voor SEO
Er zijn veel factoren die bijdragen aan je ranking in de zoekmachines en het wel of niet creëren van duplicate content is natuurlijk maar een van de vele factoren. Toch is het goed om dubbele content op te sporen en in de toekomst te voorkomen.
Wanneer er meerdere kopieën van je content bestaan, is het namelijk voor zoekmachines lastig om te beslissen welk stukje content eigenlijk waardevoller is en dus een hogere rankings in de zoekmachine verdient. Met dubbele content creëer je dus als het ware concurrentie voor je eigen content. Erg jammer als je veel tijd besteed aan het maken van waardevolle landingspagina’s, blogposts of productteksten.
Hoe voorkom je duplicate content?
Wat als duplicate content wordt gezien, is niet altijd even duidelijk. Hieronder bespreek ik veelvoorkomende vormen van duplicate content en vooral hoe je ze voorkomt.
1. Geef blogs maar één keer volledig weer op je website.
Gelukkig zie ik dit niet vaak meer, maar soms kom ik het nog wel eens tegen. Websites die blogposts ook volledig weergeven op de blogpagina of categoriepagina’s, zonder de ‘lees meer’ optie te gebruiken. Dit is niet alleen duplicate content, maar heeft nog 2 andere nadelen:
- Lezers hoeven niet op het artikel te klikken. Hierdoor weet je niet welke blogposts worden bekeken en dus populair zijn.
- De blogpagina (of categoriepagina’s) wordt veel te lang, waardoor bezoekers lang moeten scrollen en de pagina veel tijd nodig heeft om te laden.
Doe dit dus niet, want je blogposts staan gewoon meerdere keren volledig op je website.
Tip! Schrijf ook een unieke tekst voor de excerpt (samenvatting) van je blogpost en gebruik niet zomaar de intro. Met de excerpt (en natuurlijk de titel en de uitgelichte afbeelding) wil je er namelijk echt voor zorgen dat bezoekers op een post klikken.
2. Publiceer je gastblogs niet op je eigen website
Dit zie ik nog steeds vaak: website eigenaren die een gastblog schrijven voor een andere blog en de blog daarnaast ook nog een keer volledig op hun eigen website plaatsen. Doe dit absoluut niet! Het is erg nadelig voor de ranking van beide artikelen.
Je eigen gastblog op je eigen website plaatsen = content stelen!
Wat je dan wel kan doen? Links plaatsen naar het artikel. Maar grote kans dat je de gastblog vooral hebt geschreven om juist een link van de andere website te krijgen. Beter is om het artikel dan te delen op social media of je nieuwsbrief en gewoon een originele blog over het onderwerp voor je eigen website te schrijven.
3. Schrijf originele teksten voor je productpagina’s
Voor je hele website geldt dat je voor elke pagina unieke teksten wil schrijven. Heb je een webshop, dan kan het voor sommige producten lastig zijn om originele teksten te schrijven. Veel webshop eigenaren nemen dan gewoon de teksten over van de leverancier, maar het is uiteraard veel beter om zelf teksten voor je producten te schrijven.
Wat je bijvoorbeeld kan doen, is niet alleen de kenmerken benoemen, maar steeds op een iets andere manier uitleggen wat de voordelen van deze kenmerken zijn voor de potentiële koper. Meer tips nodig? Voor finalwebsites schreef ik een artikel over goede productomschrijvingen schrijven.
Zijn de verschillende producten vrijwel identiek en verschillen ze echt alleen op basis van 1 kenmerk (bijvoorbeeld kleur)? Kies dan 1 hoofdproduct en maak canonieke URL’s aan voor je andere producten. Dit kan je bijvoorbeeld doen met de Yoast SEO plugin. Voor deze producten kan je dan wel steeds zonder problemen dezelfde tekst gebruiken.
4. Maak de subpagina’s van je categoriepagina’s minder waardevol dan de hoofdpagina
Heeft je website categoriepagina’s voor je producten of blogs, dan heeft dezelfde categorie vaak meerdere pagina’s. Je URLS zien er dan bijvoorbeeld zo uit: www.websitenaam.nl/categorie/page-2. Google geeft zelf aan dat je deze ‘subpagina’s’ gewoon kan laten indexeren, want de zoekmachine kan zelf bepalen welke pagina de hoofdpagina is.
Wel kan je Google een handje helpen bij het bepalen van de belangrijkste pagina van de categorie. Zo raad ik je aan om de categorietekst en bijvoorbeeld uitgelichte producten of blogposts alleen op de eerste pagina te plaatsen.
5. Deel geen grote passages van je website op social media
Ook pagina’s van social media sites kunnen in Google worden geïndexeerd. Plaats dus bijvoorbeeld geen hele blogposts of grote delen van je blogposts op je social media kanaal. Deel alleen een korte samenvatting. Zo creëer je geen duplicate content én trek je mensen naar je website!
6. Laad niet je hele blogpost in je RSS feed
In WordPress zit standaard een instelling om je RSS feed aan te passen. Standaard wordt namelijk je hele blogpost in de RSS feed geladen, maar dit heeft 2 nadelen:
- Je maakt het makkelijker voor andere website eigenaren om je content te kopiëren.
- Wanneer je website is aangemeld bij een site die je content uitleest (of basis van je RSS feed), dan wordt de hele post op die website geladen. Wat betekent dat je content 2 keer op het web is gepubliceerd.
De instelling, die je vindt bij ‘instellingen > lezen > Voor elk bericht in een feed, voeg toe’ , wil je dus op samenvatting zetten. Hierdoor wordt alleen je excerpt toegevoegd aan de RSS feed.
En wat kan je dan doen als iemand jouw content steelt?
Helaas kan het voorkomen dat iemand toch hele pagina’s van jouw website steelt en deze op zijn eigen website publiceert. Het eerste wat je kan doen is de eigenaar van de website benaderen, maar het is maar de vraag of ze jouw content van hun website zullen halen. Mocht je verdere stappen willen nemen, dan verwijs ik je graag door naar Charlotte’s Law, die je meer over het auteursrecht kan vertellen.
Om ervoor te zorgen dat niet je ranking negatief wordt beïnvloed, kan je contact opnemen met Google om het resultaat in Google van de andere website te laten verwijderen. De kans bestaat nog steeds dat Google niets met je melding doet en ook zal de content niet van de website worden gehaald, maar dat is wat je kan doen. In veel situaties zal het zeker tijd (en misschien ook geld kosten), voordat de andere website jouw content van zijn website haalt.