Bloggen over actuele onderwerpen! Waarom wel/niet?

Vliegtuigramp MH17, Charlie Hebdo, de Zwarte Pieten discussie, het nieuwe jaar, Blue Monday, Kerst en de lijst zou nog veel langer kunnen zijn. De laatste maanden ben ik veel blogposts tegengekomen, die over dezelfde onderwerpen gingen. De ene week zijn het de goede voornemens en de andere week is het een longread over persvrijheid, maar één ding is duidelijk. Wanneer er iets gebeurt, schrijft heel blogland over dit onderwerp. Natuurlijk heeft het bloggen over actuele onderwerpen voordelen, maar denk jij als blogger ook aan de nadelen?

365 dagen bloggen

Ken jij de 365 dagen bloggen actie van BlogQueen al? Iedere dag verschijnt er op haar website een blogpost, met het doel dat jij als blogger, genoeg inspiratie krijgt om elke dag te bloggen. Voor bloggers die elke dag een blogpost wil plaatsen, is het namelijk lastig om genoeg originele onderwerpen te bedenken. BlogQueen zou dus kunnen helpen, maar als elke blogger de tips opvolgt en over dezelfde actuele onderwerpen schrijft, is het dan nog wel interessant? Natuurlijk zijn er een aantal voordelen, maar deze wegen naar mijn idee, niet op tegen de nadelen!

De voordelen

  • Blogposts kunnen van te voren worden ingepland. De bijzondere (feest) dagen komen elk jaar weer terug, dus jij kan jouw blogposts van te voren schrijven en inplannen. Iedereen weet dat het 14 februari Valentijnsdag is en dat Boer Zoekt Vrouw op zondag avond wordt uitgezonden. Let op! Dit kan natuurlijk alleen bij belangrijke dagen en niet bij actualiteiten, zoals een vliegtuigramp.
  • Een boost aan bezoekers. Omdat het onderwerp actueel is, zullen veel mensen het willen lezen. Na een uitzonderlijke gebeurtenis of de dagen voor een belangrijke feestdag, gaan mensen op zoek naar meer informatie. Speel jij als blogger hierop in, dan zal jij opeens meer bezoekers hebben dan normaal.
  • Makkelijk te verspreiden. Zoals BlogQueen al zei, kan bijvoorbeeld Boer Zoekt Vrouw makkelijk worden gedeeld. Door de juiste hashtag op Twitter te gebruiken, kunnen veel mensen jouw Tweet/blogpost tijdens de aflevering tegenkomen.
  • De aanleiding is duidelijk. Iedereen weet waarom jij deze blogpost geschreven hebt. De aanleiding is de actuele gebeurtenis. Lekker makkelijk, want hierdoor hoef jij de aanleiding niet zelf te bedenken.

Nadelen

  • Het onderwerp is niet origineel. Als iedereen over dezelfde dingen schrijft: de voornemens, de feiten van een gebeurtenis etc., is het dan nog wel interessant voor de lezer? Natuurlijk kan jij jouw eigen draai aan het artikel geven, maar hoeveel bloggers doen dit? Elke blogger geeft aan dat het belangrijk is om unieke content te creëren, maar hoe uniek waren al die “je suis Charlie” verhalen?
  • De gebeurtenis is niet relevant voor jouw blog. Welke blogger zou echt over Boer Zoekt Vrouw kunnen schrijven? Juist alleen de blogs die over Boer Zoekt Vrouw of televisie programma’s gaan. Daarnaast bestaat er een grote kans dat deze blogpost nooit via Google wordt gevonden, omdat dit onderwerp niet bij de rest van jouw artikelen past.
  • Bezoekers klikken niet verder. Op één dag kan het aantal bezoekers wel omhoog gaan, maar eigenlijk zijn dit niet de bezoekers die jij wilt. Wanneer bezoekers op jouw blog komen voor het Boer zoekt Vrouw of Je suis Charlie artikel, dan zullen zij alleen dat artikel lezen. De andere artikelen zullen voor deze lezer vaak niet interessant zijn. Als blogger ben jij natuurlijk wel op zoek naar volgers en niet alleen naar lezers.
  • Het onderwerp is maar tijdelijk interessant. De cadeautips voor Valentijnsdag of de kledingtips voor Halloween zullen volgend jaar ook nog interessant zijn, maar een blogpost over MH17? Na 2 weken zijn de meeste blogposts over actuele gebeurtenissen niet meer relevant en zal niemand deze blogposts meer lezen. Wat doe je dan en hoelang houd jij het artikel op jouw website?

Actuele gebeurtenissen zijn niet de oplossing!

De actuele onderwerpen kunnen dus handig zijn als jij geen inspiratie hebt, maar eigenlijk is het niet de juiste oplossing voor jouw probleem. Weet jij niet waar jij over moet schrijven? Misschien past het onderwerp niet bij je of misschien heb jij nog geen duidelijk onderwerp voor jouw blog! Onderwerpen ontstaan pas als jij iets aan jouw lezers wilt vertellen, iets wilt delen of wilt leren. Als ik regelmatig moet terugvallen op actuele gebeurtenissen, omdat ik anders geen inspiratie heb, wat is dan het nut van mijn blog? Wordt het dan niet tijd dat jij goed over jouw blog gaat nadenken, in plaats van dat jij tijd besteedt aan de actuele gebeurtenissen?

Moet ik dan helemaal niet over actuele onderwerpen bloggen?

Natuurlijk wel, maar alleen als deze gebeurtenissen bij jouw blog passen. Is het gunstig om over MH17 te bloggen? Zelden. Is het gunstig om over Boer Zoekt Vrouw te bloggen? Soms. Is Oud en Nieuw interessant genoeg. Ja! Maar bedenk volgend jaar eens iets anders dan de goede voornemens en wees vooral uniek!

Blog jij vaak over actuele gebeurtenissen of vind jij het juist vervelend als heel blogland over hetzelfde onderwerp schrijft?

Deze blogpost is speciaal voor jou geschreven door Sharon. Laatst bijgewerkt op: 30/09/2017