Bereik je doelgroep met een mega waardevolle beginnersgids

Inmiddels hebben veel bedrijven ontdekt hoe waardevol content marketing is voor het succes van hun website. Balen, want hoe val je op in de grote hoeveelheid content die continu wordt gedeeld? In deze post wil ik het hebben over het maken van een beginnersgids. Het is een krachtig middel om je bezoeker te informeren, inspireren én overtuigen. Zo maak je een beginnersgids!

Wat bedoel ik met een beginnersgids?

Oké, de term beginnersgids klinkt natuurlijk een beetje vaag en waarschijnlijk kunnen er heel veel dingen mee worden bedoeld. Om de verwarring de wereld uit te helpen, zie ik een beginnersgids op de volgende manier:

“Een beginnersgids is een landingspagina op je website, waarop alle belangrijke informatie staat voor mensen die ergens mee willen beginnen, waarvoor jij nuttige diensten en/of producten aanbiedt”.

Enkele voorbeelden:

  • Je geeft trainingen aan mensen die hardlopen. Je kan dan een pagina maken voor mensen die willen beginnen met hardlopen.
  • Je verkoopt bordspellen. Je kan dan een pagina maken voor mensen die normaal niet zo vaak spelletjes spelen
  • Je bent een online marketeer. Je kan dan een pagina maken voor bedrijven die willen beginnen met het inzetten van online marketing.

Wat er dan op zo’n pagina staat en hoe zo’n beginnersgids eruit ziet. Lees je later in deze blogpost.

Waarom een beginnersgids voor je website maken?

Allemaal goed en aardig, maar ben je nog niet echt overtuigd dat je website zo’n pagina nodig heeft?

Om deze 2 redenen wil je dit stukje content toevoegen aan je content marketing toolbox:

  • Een beginnersgids beantwoord een duidelijke vraag van je bezoeker. Het doel van de pagina is om een zo compleet mogelijk antwoord te geven aan je bezoeker. Om concrete handvatten te geven waar ze mee aan de slag kunnen gaan. Ik hoef je vast niet te vertellen hoe waardevol dit is.
  • Een beginnersgids is enorm onderscheidend. Op het moment dat ik dit schrijf, hebben de meeste websites nog niet zo’n pagina gemaakt voor hun website. Kansen genoeg voor jou!
  • Een beginnersgids is een overtuigende manier om je aanbod onder de aandacht te brengen. Het hoofddoel van een product- of dienstenpagina is om te verkopen, maar voor een beginnersgids is dit een secundair doel. Zijn bezoekers nog niet in de fase om tot een aankoop over te gaan, dan zal de informatie van een beginnersgids beter binnen komen.

Stappenplan om een beginnersgids te maken

Stap 1: Een zoekwoord selecteren.

Om ervoor te zorgen dat je beginnersgids extra impact heeft, wil je ervoor zorgen dat deze ook wordt gevonden in Google. De eerste stap is dan ook om een goed zoekwoord te selecteren voor je pagina. Hiervoor voor je een zoekwoorden onderzoek uit.

Voor voorbeeld 1 zou het zoekwoord bijvoorbeeld ‘beginnen met hardlopen’ of ‘starten met hardlopen’ kunnen zijn. Logische keuzes. Maar er is wel veel concurrentie. Een betere keuze zou dan bijvoorbeeld ‘5km hardlopen’ kunnen zijn als je website nog niet veel autoriteit heeft opgebouwd.

3 zoekwoorden opgezocht in SEO tool SE Ranking

Stap 2: Een opbouw maken voor je pagina

Wat ga je dan vertellen op de pagina? De belangrijkste elementen van een beginnersgids zijn volgens mij:

  • Het probleem van je doelgroep
  • Bevestiging waarom beginnen zo’n goed idee is
  • De belangrijkste tips en begrippen die beginners moeten kennen
  • Hét aanbod voor starters
  • Een download

Het probleem van je doelgroep

Als eerste wil je de aandacht trekken van je doelgroep en hoe kan je dat beter doen dan met een omschrijving van hun probleem? Bonus: je laat daarmee ook echt zien dat je jouw doelgroep begrijpt.

Bevestiging waarom beginnen zo’n goed idee is (optioneel)

Misschien heeft je potentiële klant hele duidelijk doelen en plannen, maar misschien zijn er ook nog wel wat twijfels. Deze wil je eerst weghalen voordat je verder gaat naar het volgende onderdeel.

De belangrijkste tips en begrippen die beginners moeten kennen

Vervolgens kom je met de informatie. In dit deel kan je tips delen, een overzicht geven van de belangrijkste benodigdheden (dit kunnen al producten zijn uit je shop!), nuttige blogs delen of andere bronnen delen. Welke informatie is nou echt nuttig voor je doelgroep. Dat deel je in dit onderdeel van de pagina.

Hét aanbod voor starters

Vervolgens doe je jouw aanbod waar de beginner eigenlijk echt niet omheen kan. Dit kan een bepaalde training zijn, een mooie aanbieding voor een van je diensten of een samengesteld pakket met de belangrijkste producten voor beginners.

Een download

Ook als ze jouw beginnersgids hebben gezien, zijn veel bezoekers waarschijnlijk niet direct klaar om te kopen. Voordat ze jouw website verlaten, wil je toch eigenlijk nog even de e-mailadressen van je bezoekers verzamelen. Dit kan met een waardevolle freebie die uiteraard geschikt is voor beginners.

Stap 3: De pagina bouwen

Je hebt de inhoud van de pagina bepaald. Maar voordat je de teksten gaat schrijven, raad ik je aan om eerst een ontwerp voor je pagina te maken. Uiteraard ben je hierin beperkt door het template van je website en je eigen skills.

Tip! Wil je fantastische landingspagina’s voor je website kunnen maken. Dit kan bijvoorbeeld met page builder Elementor.

Over het design van een goede pagina kan ik heel veel vertellen. Voor de beginnersgids wil ik je 3 tips geven:

  • Werk met verschillende blokken. Je wil echt geen lange saaie tekst plaatsen en ook het format van een blogpost is niet geschikt voor een beginnersgids. Je wil dat de pagina dynamisch is en duidelijk uit verschillende onderdelen bestaat.
  • Wacht niet tot het eind voordat je een CTA plaatst. Ook al staat je belangrijkste CTA (je aanbod voor starters) pas op plek 4, je wil niet dat dat je enige CTA is. Normaal wil je niet te veel conversie elementen op een pagina, maar bij de beginnersgids wil je mensen juist enthousiast maken, zodat ze veel gaan klikken en bekijken. Overdrijven mag dus een beetje, als er nog maar genoeg waarde is voor de bezoeker. Tip! Plaats ook bovenaan de pagina een button naar je belangrijkste CTA voor bezoekers die direct geïnteresseerd zijn.
  • Laat beginners zien. Niks werkt beter dan verhalen van echte mensen. Laat jezelf zien en laat je klanten zien. Dit kan met foto’s, maar uiteraard ook met video’s.

Stap 4: teksten schrijven voor bezoekers en zoekmachines

Als het goed is, heb je een mooi zoekwoord gekozen voor je pagina. Dus dan wil je ook je pagina optimaliseren voor dit zoekwoord. Hoe je dit doet, daar kan ik deze blogpost heel kort over zijn. In mijn blog over SEO copywriting kan je heel goed lezen hoe je content optimaliseert voor zoekmachines (en natuurlijk voor bezoekers, want die zijn nog veel belangrijker).

Stap 5: je beginnersgids promoten

De beginnersgids is een heel mooi stukje content dat je niet op je website wil verstoppen. Dus waar promoot je deze pagina dan op je website?

Sowieso prominent op een relevante dienstenpagina of productcategorie. Die pagina waar beginners starten, maar vervolgens niet zo goed weten wat ze er moeten. Dat is waar je de beginnersgids immers voor hebt gemaakt.

Afhankelijk van je situatie kan je de pagina ook nog op de volgende plekken delen:

  • Op de homepage. Grote kans dat nieuwe bezoekers daar wel even gaan kijken
  • Als topbar op je website. Alleen als je weet dat je heel veel beginners op je website hebt.
  • In het menu. Als je beginnersgids een essentieel deel van je verkoopstrategie wordt en je menu niet al te vol is.

That’s it. Volgens mij heb ik je nu alle stappen gegeven die je nodig hebt om een beginnersgids voor je website te maken. Kan je wel wat begeleiding en advies gebruiken bij het bouwen van je beginnersgids. Dit is hoe je met mij kan samenwerken.

Vragen over deze blogpost?

Je mag mij altijd een mailtje sturen met je vraag!

Gerelateerde berichten

Zoekwoordplanner, een goede vervanging

Hoe werkt een zoekwoordplanner? En welke gebruik je dan?

Starten met bloggen strategie
Strategie

Starten met bloggen? Deze strategie raad ik je aan!

Vrouw met Writer's Block
Strategie

Waarom het niet lukt om ≥ 1 blog per maand te schrijven