Word beter gevonden door een zoekwoorden onderzoek!

Deze blogpost is het vijfde deel van de minicursus bloggen! Heb je het vorige deel over een goede blogpost opbouw gemist? Bekijk het artikel dan zo snel mogelijk!

Iedereen wil veel bezoekers en reacties op zijn blog. Dit zorgt voor voldoening en een drijfveer om door te gaan. Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat het plaatsen van een nieuw artikel ervoor zorgt dat er meer bezoekers op je blog komen. Elke dag iets plaatsen kost veel tijd, maar door je artikelen te optimaliseren kan je er voor zorgen dat je hoog in Google komt te staan. Hiervoor zijn er een aantal regels en één daarvan is: begin altijd met een zoekwoorden onderzoek!

Waarom een Zoekwoorden onderzoek?

Misschien klinkt een zoekwoorden onderzoek een beetje saai, maar het is wel heel belangrijk. Door het juiste zoekwoord te kiezen, creëer je een kans om in Google beter gevonden te worden. De kunst is dat je zoekwoorden vindt met veel zoekvolume, weinig concurrentie in Google en geschikt zijn voor je blogpost.

Long tail vs short tail

Helaas zijn er maar weinig zoekwoorden die over veel zoekvolume beschikken en weinig concurrentie hebben. Het beste is om dan te gaan voor de zogenaamde long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden of eerder zoekwoordcombinaties bestaan uit meerdere woorden. Meestal is de concurrentie veel lager, waardoor je misschien zelfs bovenaan komt te staan. Helaas is het lastiger om deze long tail zoekwoorden in je blogpost te verwerken en is het zoekvolume ook veel lager. Toch zijn short tail zoekwoorden een slechtere keuze. Het woord WordPress alleen heeft zoveel concurrentie, dat je nooit op de eerste pagina komt te staan. Besteed je tijd dus aan de long tail zoekwoorden. Daarbij is de kans groot dat je ook meer relevante bezoekers naar je blog trekt.

Hoe gebruik je de Google AdWords zoekwoordplanner?

Bij elke blogpost die ik schrijf, ga ik eerst kijken op welk zoekwoord ik gevonden wil worden. Dat doe ik met behulp van de Google Adwords Zoekwoordplanner. Daarnaast zijn er nog veel meer andere handige zoekwoorden analyse tools die je zou kunnen gebruiken.

1. Als voorbeeld neem ik het onderwerp WordPress, hier wil ik misschien graag op gevonden worden. Ik log in bij de Google AdWords zoekwoordplanner en daar kies ik voor de eerste optie: “Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken”. Bij uw product of service, typ ik wordpress in, maar jij voert hier natuurlijk je eigen onderwerp in. Zorg ervoor dat je alleen in het Nederlands zoekt, zodat je geen last heb van Engelse zoektermen! Klik dan op “ideeën opvragen”.

Zoekwoorden onderzoek: de zoekwoordplanner

2. De pagina ziet er dan zoals hierboven uit (2). Eerst zie je hoeveel maandelijkse zoekopdrachten je gekozen woord heeft en daaronder zie je de advertentiegroepideeën en de zoekwoordideeën. Jij kiest natuurlijk voor de zoekwoordideeën. Hier zie ik al snel dat WordPress gemiddeld 49.500 maandelijke zoekopdrachten heeft. WordPress blog maken heeft er bijvoorbeeld 140, cursus wordpress 590 en wordpress voor beginners 90. Om een hele lijst te downloaden klik je op downloaden, vink je Excel .csv aan en druk je daarna op downloaden. Zo heb je een heel overzicht van alle relevante zoekwoordideeën.

Zoekwoordideeën

3. Nu ga ik kijken hoeveel concurrentie de zoekwoorden hebben. Dit doe ik via de zoekmachine zelf, door te zoeken op inurl:”zoekwoord” intitle: “zoekwoord”. Op de foto zie je dan dat WordPress echt veel meer concurrentie heeft dan WordPress blog maken. Natuurlijk ga je opzoek naar een zoekwoord dat zo min mogelijk concurrentie heeft!

Zoekwoord concurrentie

Hoe optimaliseer je dan je artikel voor zoekmachines?

Als het goed is heb je nu een zoekwoord gekozen voor je volgende blog artikel. De volgende keer leg ik uit hoe je dan het beste een blogpost kan optimaliseren, zodat hij beter gevonden wordt in de zoekmachines.

Ga jij voortaan een zoekwoorden onderzoek uitvoeren of doe jij dit al een tijdje?

1 Reactie
  1. 20 september 2014

Geef een reactie