Het geheim van een goede blogpost opbouw!

Deze blogpost is het vierde deel van de minicursus bloggen! Heb je het vorige deel over een WordPress template kiezen gemist? Bekijk het artikel dan zo snel mogelijk!

Waarom bloggen zo leuk is? Omdat je kan schrijven wat je zelf wilt. Geen blogpost is het hetzelfde en het blijft elke keer een uitdaging om je woorden zo goed mogelijk op “papier” te krijgen. Toch zien veel blogposts er hetzelfde uit en dat komt door de blogpost opbouw. Een goede blogpost ziet er op een bepaalde manier uit, zodat de lezer de belangrijkste informatie zo snel mogelijk kan vinden. Hoe hoort je blogpost er dan uit te zien?

De belangrijke elementen van een goede blogpost opbouw

Eerst wil ik nog even kwijt dat er verschillende soorten blogposts zijn. Zo kan je een lijst maken, een interview houden, een infographic delen of een tutorial schrijven. Al deze verschillende soorten blogposts hebben (voor een deel) dezelfde opbouw, ondanks dat de inhoud heel verschillend is. Een goede blogpost ziet er als volgt uit:

  • Een pakkende titel
  • Optie: een opvallende foto
  • Een korte inleiding
  • De inhoud zelf, verdeeld in alinea’s
  • Een passend slot
  • En een call to action

Onderaan je blogpost kunnen lezers een reactie plaatsen. Wil je geen reacties ontvangen? Dan is het mogelijk om dit uit te schakelen. Vergeet niet de share buttons onderaan je blogpost toe te voegen, zodat mensen je blogpost makkelijk kunnen delen. Zet de buttons niet bovenin je blogpost, want dit lijdt mensen af van je doel: zorgen dat je blogpost gelezen wordt. Een andere optie is de “Floating Social Bar”. Hiervoor zijn diverse plugins, bijvoorbeeld Flare, beschikbaar.

Maak de lezer nieuwsgierig

Een blogpost goed beginnen is ontzettend belangrijk. De eerste indruk telt! Is deze eerste indruk slap, dan zullen 8 van de 10 mensen NIET verder lezen. Begin dus met een pakkende titel, waarmee je de lezer “dwingt” om verder te gaan. Deze lezer probeer je daarna enthousiast te maken met een inleiding. Schets een beeld, zodat het duidelijk is waar je artikel over gaat en maak duidelijk waarom jouw blogpost gelezen moet worden. Wil je meer kans maken dat bezoekers doorgaan met je artikel? Een goede (vooral relevante) foto, die de aandacht trekt, kan hier enorm aan bij dragen.

Een pakkende titel + een verhalende inleiding + een opvallende afbeelding = een nieuwsgierige lezer

Een scanbare blogpost: maak het de lezer makkelijk!

Lees jij een blogpost helemaal tot het eind, woord voor woord? Vast niet he? Bijna niemand doet dat! Het is dus belangrijk dat je de inhoud, het middenstuk of hoe je het ook wilt noemen, opdeelt in verschillende alinea’s. Voor de lezer moet het snel zichtbaar zijn waar deze alinea’s over gaan en ook moeten ze snel de belangrijkste informatie kunnen vinden. De opmaak is hier dus erg van belang!

  • Kopjes en headings: schrijf voor elke alinea een aparte titel en gebruik hiervoor h2 (de titel is al h1). Heb je een alinea ook weer verdeeld, maak voor deze titels gebruik van h3.
  • Quotes: schrijf belangrijke informatie, een opsomming of een opdracht als quote. Dit valt op, dus zullen lezers het eerder bekijken.
  • Bullet points: maak gebruik van bullet points. Hierin zet je belangrijke informatie die de lezer absoluut moet bekijken.
  • Afbeeldingen: voeg afbeeldingen toe om de tekst te “breken”. Zorg er voor dat deze afbeeldingen wel wat toevoegen aan je artikel! Gebruik geen afbeeldingen die te groot zijn. Het is vervelend als de lezer een minuut moet scrollen om hij het volgende stukje tekst te komen.

Eindig een blogpost met een call-to-action

Je hebt een blogpost geschreven, maar dat doe je (als het goed is) niet voor niets. Je hebt er veel tijd in gestoken dus daar mag je best iets voor terug krijgen! Bedenk bij elk artikel wat je schrijft: “wat wil ik bereiken”?

  • Meer comments: stel een vraag, zodat je meer reacties krijgt van lezers
  • Meer shares op social media: vraag de lezer direct of hij/zij het artikel wil delen, maar je kan ook exclusieve content vrijgeven wanneer je blogpost door een lezer gedeeld is.
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief: om op de hoogte te blijven is het makkelijk als lezers zich inschrijven voor de nieuwsbrief of het ontvangen van nieuwe blogposts via e-mail
  • Een ander artikel lezen: verwijs een lezer door naar een artikel wat je eerder geschreven hebt.
  • Nog een keer terug komen: door te vertellen wat je de volgende keer gaat plaatsen, zorg je ervoor dat een lezer misschien terugkomt.
  • Promoot je een product of cursus, dan zou het natuurlijk fijn zijn als je lezers het product ook koopt.

Elke goede blogpost opbouw eindigt dus met een call-to-action. De meest voorkomende is een vraag, zodat lezers sneller een interessante reactie plaatsen. Zo kan je ook een discussie aangaan met je lezers of vragen beantwoorden wanneer iets niet duidelijk is!

De volgende 2 blogpost zullen gaan over het doen van een zoekwoordonderzoek en hoe je een blogpost kan optimaliseren voor Google (SEO). Wil je dat je blogpost goed in Google gevonden wordt, dan is het ook belangrijk dat je zorgt voor een goede blogpost opbouw!

Deel hieronder je blogpost met de opbouw zoals hierboven besproken is en ik zal hem zo snel mogelijk bekijken!

5 Reacties
    • 19 september 2014
  1. 8 februari 2015
    • 8 februari 2015
      • 8 februari 2015

Geef een reactie